websurfer Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 (endret) Ifølge eksperter er de nævnte kameraer Nikon D200 og Canon 5D i en helt anden liga end f.eks. Nikon D70s og Canon 20D og 350D. Når man nu som gammel analog SLR fotoentusiast vælger at slå over til Digital SLR - er det så klogt at vente på de ovennævnte modeller falder lidt i pris - eller vil man ikke kunne se kvalitetsforskelle i billederne? Er det kun i funktionerne de adskiller sig fra de øvrige - eller kan man virkelig se forskel på billedkvaliteten? Jeg har har kun nogle gamle slidte objektiver, som ikke vil være nogen begrænsing for valg af mærke og kamera. Dvs jeg egentligt er fri og uafhængig i den sammenhæng. Hvad vil I "eksperter" anbefale for mig, når jeg lægger megen vægt på flot billedkvalitet? og selvfølgelig også på en rimgelig god grad af professionel funktionalitet? Endret 4. desember 2005 av websurfer Lenke til kommentar
brainware Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 (endret) Jeg ville ikke vente på at de nevnte kameraene skulle falle i pris. Når det gjelder Nikon D200, vil den nok ikke falle i pris før den er ved slutten på sin salgssyklus. Canon EOS5D burde etter mitt syn falle i pris fordi jeg mener den var for høyt priset. Men det kommer jo an på kostnadene ved å utvikle en fullformats billedbrikke til det kameraet. Det vil derfor sannsynligvis bli solgt veldig mange kameraer før de faller i pris. Så langt er ikke Nikon D200 kommet i salg enda, på begge disse er det pt. ventelister av kjøpere da Canon ikke har levert nok til å dekke etterspørselen i første omgang. Diskusjoner om fullformat kontra mindre billedbrikker finnes det allerede mange av på forskjellige fora, men det er udiskutabelt mye dyrere brikker. Når disse dyrere brikkene også medfører ulemper som blandt annet har med optikken å gjøre, så vil man også gjerne betale mer for de beste objektiver. Fullformat går også på bekostning av datahastighet for billedbehandlingen slik at kameraene totalt behandler ferre bilder pr. sekund enn det optimale når man har bruk for det. Nå er jo Canon EOS 5D over ti tusen kroner dyrere enn Nikon D200, så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro hvorvidt du synes prisen er det viktigste når du nå planlegger å kjøpe dSLR. Rent billedkvalitetsmessig er det ikke avgjørende forskjeller fra de beste kameraene til budsjettklassen. Det er blitt mer og mer samme situasjon som det var ved analoge kameraer, der billigere kamerahus ofte ble brukt fordi de var mer håndterlige og rimeligere. Det var ikke nødvendig å betale for mer enn man hadde bruk for. Dette gjelder også profesjonelle fotografer som ofte bruker Nikon D70 eller Canon EOS350D. Ren billedkvalitet overgår ofte behovet og det står mer på fotografen enn kameraet som regel. Det finnes i tillegg et utall forskjellige fabrikanter som leverer grovt sagt samme billedkvalitet, men endel har spesielle funksjoner som rens av billedbrikke (Olympus) eller billedstabilisering (Konica Minolta), så det gjelder å finne det du er mest fornøyd med selv. Endret 4. desember 2005 av brainware Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 websurfer skrev: Ifølge eksperter er de nævnte kameraer Nikon D200 og Canon 5D i en helt anden liga end f.eks. Nikon D70s og Canon 20D og 350D. Når man nu som gammel analog SLR fotoentusiast vælger at slå over til Digital SLR - er det så klogt at vente på de ovennævnte modeller falder lidt i pris - eller vil man ikke kunne se kvalitetsforskelle i billederne? Er det kun i funktionerne de adskiller sig fra de øvrige - eller kan man virkelig se forskel på billedkvaliteten? Jeg har har kun nogle gamle slidte objektiver, som ikke vil være nogen begrænsing for valg af mærke og kamera. Dvs jeg egentligt er fri og uafhængig i den sammenhæng. Hvad vil I "eksperter" anbefale for mig, når jeg lægger megen vægt på flot billedkvalitet? og selvfølgelig også på en rimgelig god grad af professionel funktionalitet? 5249449[/snapback] Svarer ikke som "ekspert", men som en som er i omtrent samme situasjon som deg. Jeg har kjøpt et D50 - i første omgang. Jeg kommer ganske sikkert til å kjøpe et D200, men når den har falt i pris, og evt brukt. Da vil jeg sitte med to kamerahus for prisen av ett nytt D200, og førsteinntrykket mitt av D50 er overraskende bra, prisen tatt i betraktning. Den største overraskelsen har vært å bruke det helmanuelt med de gamle, slitte objektivene - jeg kan da jobbe "gammeldags", men med høyere ISO, fokusindikator, stilling av hvitbalanse og umiddelbar sjekk av eksponering og histogram. En kan i blant nesten glemme at D50 er et begynnerkamera, men det er det jo: Bl.a har det altfor lite søkerbilde, og det mangler dybdeskarphetsknapp. Min erfaring hittil, er at en sjelden bør skylde på dette kameraet når en tar dårlige bilder: Da har en f.eks satsa på dårlig optikk og for begrensa/fantasiløs automatikk i krevende situasjoner. Mitt inntrykk foreløpig, er at med god optikk, godt lys og omhyggelig jobbing, skal det litt til å se forskjell på bildene fra D50 og D70 - og trolig D200. Men under vanskeligere forhold blir det trolig fort utslag, og jeg synes heller ikke D70 holder mål på "professionel funktionalitet". Hvis du er ute etter et rimelig nytt kamera med proff byggekvalitet i dag, bør du se på Olympus E-1. Hovedgrunnen til at jeg har forblitt i Nikon-familien, er at 4/3 fortsatt er for svakt på høy ISO. Hvis du lurer på om dette kameraet med standardoptikk kan levere "proff" kvalitet i de fleste vanlige situasjoner, kan du ta en titt i Olympus' pro-galleri. Alle som med stor varme og harme hevder at fullformat er det eneste saliggjørende, bør ta seg en tur innom der for avkjøling Med E-1 får nå du hele systemet, inklusive blitz, til mindre enn du må ut med for en 3.2x normalzoom til Nikon i skikkelig byggekvalitet (AF-S DX Zoom Nikkor, 17-55/2.8 IF-ED, > 11000 NOK). Lenke til kommentar
olemm Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Jeg oppfatter at det er relevant hva slags film-SLR du er vant med å bruke; er du vant med proff-segment SLR (Canon 1N, 1V (HS), 3 eller Nikon F100, F5 osv) vil antakelig funksjonaliteten i 20D/D70s oppleves som begrensende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå