moestue Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Februar 2001 gikk fatter'n til innkjøp av nytt datautstyr til 20k, som jeg satte sammen, og fikk Komplett til å bygge. Da snakker vi P4 1.9 GHz, 512MB PC2100 RAM, GeForce 3 Ti200, 60GB HD (80 nå) og 52X CD-ROM + 10X CD-brenner. Kjøpte også den "beste" 15" LCD skjermen, som jeg fikk anbefalt av Komplett, nemlig Hansol med 25ms (kostet 5000k!) Nå brukes pc'en mindre og mindre, da jeg kjøpe meg en tasking/internett pc til rommet mitt for 10 mnd siden. Jeg savner muligheten til videoredigering uten problemer, bra lagrinskapasitet, mulighet for spill, filmavspilling på stor og deilig skjerm, mulighet for tilkobling til tv, og ikke minst en rask og stillegående pc. Og over til saken... Fatter'n sier han ikke gidder å bruke penger på ny pc, og argumenterer med at det er innholdet på pc'en som har skylden for tregheten blant annet. Greit nok det, men ny HD ble kjøpt for sommeren, og pc'en brukes veldig lite fordi den kan knapt brukes til noe. Jeg prøver å fortelle han at den faktisk er moden for utskifting, men det lyder dårlig i hans ører. Er pc'en min for dårlig? Er hardwaren gammaldags? Hva egner i det hele tatt pc'en til? Tenkte kanskje å vente til pc tilbudene for desember kommer, og heller mase noe sinnsykt da. Et godt argument er jo at man må betale adskillig mindre for en bra pc i dag enn for 4 år siden. En evt prisklasse vil nok være et sted mellom 10-12k, da dette skulle holde i massevis. Lenke til kommentar
unwill Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Internett surfing, kontorapplikasjoner skal vel gå greit på den maskinen. Også kan du vel spille de aller fleste spillene (som er fra 2004 og tidligere på den). Ellers ser det ut som den mangler DVD rom, ellers kunne vel du ha sett filmer på den også. Hva vil du bruke den til egentlig? Og hvis det er lenge siden dere innstallerte operativsystem sist kan det være en ide å formatere og installere på nytt. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Det er jo ikke en -helt- ubrukelig maskin, du kan kanskje forlenge livet dens litt hvis du iallefall putter i et bedre grafikkort. (middelklasse type GF6600/Radeon X800). Og kanskje 512 MB minne til. Men det beste ville jo å ha bytta ut mer enn bare det da. Helst... ja, det meste. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Prøv en reinstall av windows. Lenke til kommentar
Spar Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Alt kommer til hva du trenger den til , hva skal du med en ny pc om du ikke bruker den? Uansett er komponenter som RAM, cpu, og grafikkort sikkert lurt å kjøpe nytt av, og eventueltt ny kjøling alt etter hva du kjøper. Bruk gjære 5000 på dette, så skal sikkert pcn din duge Lenke til kommentar
Tore Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Hvis du savner alt det du har ramset opp så må du kjøpe deg ny pc.! Det er gratis å reinstallere windows, kansje på den nye hardisken hvis den er kjappere en den gammle. (hvis jeg sjønte den rett.) Som spar sier så kan du prøve å bytte ut diverse komponenter.. Men jeg mener at hvis du kommer opp i 5000kr for det på den pc så kjøp heller en : http://www.komplett.no/k/kc.asp?bn=10293 å bygg videre på etterhvert som pengene strekker til... Det jeg gjorde... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Den PC'en der holder til det aller meste, bortsett fra de nyeste 3D-spillene. Mulig en reinstall av windwos for å renske opp i dritten (maskinen har vel kjørt sammenhengende på smame installasjon i 4 år eller hva?), så blir den nok litt mer responsiv. -Stigma Lenke til kommentar
nilsjohanole Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Ser ut som du har en finfin PC til alt untatt de værste 3D-spillene. Har en kompis med en liknende PC. Den hadde stoppa totalt. Han betalte 3800kr for å få beskjed om at han kunne hive PCn og kjøpe ny. IT-"experten" til 3800kr fikk ikke engang ut "Mine dokumenter". Nå har samme PC gått som ei kule i snart et år med SUSE-Linux. Det første vi gjorde var selvfølgelig å brenne alle "Mine Dokumenter" på CD. Kompisen begriper ikke at verden gidder å tulle med M$Windows........ Kjøp en billig disk og prøv! Du vil ikke angre!! Lenke til kommentar
tommy_89 Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Hva med denne pcèn Men den er egentlig ikke så dårlig den pcen du har heller da, prøv og rydd opp litt på den fjern spyware å sånt.... Hvis du ikke spiller mye vil jeg si at det ikke er noe vits å kjøpe ny pc. Lenke til kommentar
moestue Skrevet 4. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2005 Har formattert hd'en 4-5 ganger siden 2001, og sist gang knelte 60GB'en så jeg kjøpte en 80GB og innstallerte Windows der. Synes pc'en er like treg som før, men en liten oppgradering hadde kanskje vært tingen. Det eneste som er problemet er at alle komponentene er av gammel standard, så en liten oppgradering er umulig! Jeg har en følelse for at det er PC2100 TwinMos RAM brikken på 512MB som har skylden for mye. Vil mitt gamle 600 kroners MSI hovedkort støtte PC3200? Hvis ikke så mye jeg bytte HK, og da også skjermkort (PCI Express) og helst CPU (S 939) for å slippe socket 478. Som dere skjønner så fører én oppgradering til en ny en, og det er grunnen til at jeg tenkter nytt, og heller ha den gamle som internett maskin for mutter'n eller selge den. Den 15" skjermen er jo også helt forferdelig i forhold til min Eizo L550 til rundt 2k, noe som gjør den slitsom å jobbe med. Hvis jeg kjøper et nytt kabinett (regner med at Big Tower er lite attraktivt) til 3-400 kr, og putter alle komponentene inn i det, samt reinstallerer Windows, hvor mye kan jeg få for den med skjermen på QXL eller ligende? 3000k til en idiot? Takker for svar.. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 kostet 5000k! Lenke til kommentar
Mathiasman Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Korupte komponenter "lagger" PC'en også. Lenke til kommentar
moestue Skrevet 5. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2005 Korupte komponenter "lagger" PC'en også. 5256602[/snapback] Hva mener du med det? Hva er et korrupt komponent? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå