Gå til innhold

klapp aktivert av\på bryter


Anbefalte innlegg

Handla et byggesett til en "klapp av\på" bryter da jeg var i glasgow med klassen i forrige uke. Hadde tenkt til å koble den opp mot lysbryteren til lyset i taket i bula mi. Men, bryteren er bare beregnet til å regulere en krets på 12v og maks 3A. Bryteren må ha 12v likestrøm innput..

 

Jeg trenger altså en eller annen dings som kan få denne til å kunne kontrollere en krets på 220v vekselstrøm. Tenkte umiddelbart på en eller annen bryter som skrur seg av og på når den får en spenning. Kanskje ikke det beste alternative, noen som har en bedre ide? Gir gjerne en bedre beskrivelse av dingsen jeg har kjøpt hvis det er ønskelig.

 

- Andreas :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Handla et byggesett til en "klapp av\på" bryter da jeg var i glasgow med klassen i forrige uke. Hadde tenkt til å koble den opp mot lysbryteren til lyset i taket i bula mi. Men, bryteren er bare beregnet til å regulere en krets på 12v og maks 3A. Bryteren må ha 12v likestrøm innput..

 

Jeg trenger altså en eller annen dings som kan få denne til å kunne kontrollere en krets på 220v vekselstrøm. Tenkte umiddelbart på en eller annen bryter som skrur seg av og på når den får en spenning. Kanskje ikke det beste alternative, noen som har en bedre ide? Gir gjerne en bedre beskrivelse av dingsen jeg har kjøpt hvis det er ønskelig.

 

- Andreas :)

5248806[/snapback]

 

Hvis vi bare snakker teoretisk så kunne du brukt et relé eller en triac kontroll, f.eks. moc3041...

 

I praksis så bør du ikke koble ting på strømnettet om du ikke har litt peiling.

Lenke til kommentar

Sann reint generelt kan du si at du har lov til å koble skøyteledninger, lamper og andre ting som skal kobles via en stikk kontakt, alt fast installert materiell skal ufaglærte holde klørna langt unna.

Men.... En lampe/lysrør som er koblet via en sukkerbit har du lov å bytte, er det ikke sukkerbit der men ledningen går rett inn i lampen, har du ikke lov. Der er ufattelig mange sanne regler så det er vanskelig å sette en definert grense på hva du har lov til og ikke lov til.

 

Husk at å tukkle med slikt når du ikke har peiling kan føre til brann og personskader. Mange sier at de har litt peiling, men det holder ikke å vite hvordan man kobler til en LED i en pc, det kreves litt mer kunnskap. Har vært ute på flere jobber og tatt igjen hjemmesnekkrede koblinger, der er mye rart der ute. Det værste jeg har sett er en som hadde lagt opp en ekstra kontakt på stuen, ved hjelp av skytestreng under teppet!! Var svidd som bare det under der, ett under at det ikke hadde begynnt å brenne :hmm:

Endret av Behydro
Lenke til kommentar
har litt peiling.. er det ikke sånn at man kan sette inn strømbrytere og bytte lys amatur selv om man ikke er eletriker?

5251004[/snapback]

 

Jo... Alt som er tilkoblet med støpsel. Men kun godkjent utstyr kan brukes.

 

Tviler på at byggesettet er levert med CE merke? ;)

 

 

Jeg ser ingen problemer med å leke med strømnettet så lenge man tar forholdsregler. Lag deg ett brett med ledning og kontakt. Som første dings på brettet skrur du fast en sikring og en jordfeilbryter. Lek i vei.

 

Slike byggesett er skjelden laget for varig bruk. De er laget for å eksprimentere og forske. Å montere en slik krets inn fast på strømnettet ville jeg aldri gjort, for forsikringselskapet kunne sagt 'du burde vist bedre du som har litt peiling'. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...