Gå til innhold

Ny kjøler til en FX5800 ultra - er lei av flowFX

camxer

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nettop anskaffet meg en Gainward FX 5800 Ultra Golden Sample til en billig penge. Kortet gjør jobben sin veldig bra, men det bråker MYE. Gainward har modifisert kjølingen litt men den er verre enn en vanlig FlowFX aka hårføner. Det jeg mener med at den er verre er at selve lyden er av høyere frekvens og er veldig irriterende etter en stund.

Håper at dette blir snart historie når jeg endelig skaffer meg en ny kjøler til kortet.

Har kikket litt på prisguiden og fant denne: NV Silencer 4. Det står i prisguiden at den passer til en Fx 5800 og det er det jeg trenger, men på websiden til Arctic cooling står det noe annet. Jeg finner ikke Fx 5800 noen plass på kompatibilitetslisten.

Har noen montert en slik kjøler på en FX 5800? Eller er det noen av dere som vet at den passer?

Takker for all hjelp!

MVH

Camxer

Edit:

Legger til et bilde av kortet

post-49336-1133651401_thumb.jpg

Endret av camxer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kjøp en Zalman VF700 vifte (enten AlCu eller Cu). Denne virker utmerket.

VF700-Cu koster ca.  200 kr hos www.shg.no

5248326[/snapback]

Hmm... Har sitt på den kjøleren til zalman også, men jeg tror at NV Silencer er bedre i mitt tilfelle. Har et overklokket system og jeg har lyst til at den varme luften fra skjermkortet kastes rett ut av kabinettet.

Men

Har lest at Zalman VF700 gir lik eller bedre kjøling enn NV silencer, koster mindre og det passer 100% på kortet mitt... men jeg vil helst ha luften utenfor kabinettet fordi Fx5800 ultra er en stekeovn...

Hva anbefaler dere?

Lenke til kommentar

Zalmanen anbefales. Når Silenceren dytter luften ut, så dytter Zalman luften ned på selv kortet og kjøler av dette også. Dermed får du også kjøling på alle andre komponenter på kortet. Zalmanen er også stillere enn Silernceren. Det var ihvertfall den jeg brukte på mitt 9800 Pro kort.

Lenke til kommentar
Zalmanen anbefales. Når Silenceren dytter luften ut, så dytter Zalman luften ned på selv kortet og kjøler av dette også. Dermed får du også kjøling på alle andre komponenter på kortet. Zalmanen er også stillere enn Silernceren. Det var ihvertfall den jeg brukte på mitt  9800 Pro kort.

5248415[/snapback]

Snakker du om den første versjonen eller den aller nyeste av Silenceren?

Edit:

Merket at noe viktig med Zalman VF700 kjøleren. Den har bare noen bittesmå RAM-heatsinks som følger med. Selve kjøleren dekker ikke minnet noe som er VELDIG varmt på en FX5800 Ultra.

Endret av camxer
Lenke til kommentar

De ram kjølerene funker utmerket. Viften blåser luft på dem, slik at de blir kjølet ned (hvis ikke noen av brikkene også sitter på baksiden).

Det er vel ikke kommet noen nye versjoner av de gamle kjølerene, sidne Silencerene er tilpasset hvert enkelt type skjermkort. Ett sted hvor Zalmanen virkelig har en fordel, den passer alle skjermkort.

Lenke til kommentar
De ram kjølerene funker utmerket. Viften blåser luft på dem, slik at de blir kjølet ned (hvis ikke noen av brikkene også sitter på  baksiden).

Det er vel ikke kommet noen nye versjoner av de gamle kjølerene, sidne Silencerene er tilpasset hvert enkelt type skjermkort. Ett sted hvor Zalmanen virkelig har en fordel, den passer alle skjermkort.

5249475[/snapback]

Hmm... kortet mitt har brikkene også på baksiden, men der ligger det en god del kobber (mildt sagt) men jeg er fortsatt bekymret over at de RAMheatsinksene holder ikke mål. Minnet på dette kortet blir sykt varm (les: SYKT).

Har noen gjort det før her på forumet? Jeg trenger å finne ut om kortet mitt klarer seg med de heatsinksene, har ikke lyst at den skal klokke seg ned pga varme.

MVH

Camxer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...