Gå til innhold

Hvordan bevise hvor mange besøkende man har?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ville brukt noe proffere her ja.  Awstats eller noe lignende. Du kan også sende dem et utdrag av logfilen din, men den inneholder mye informasjon firmaet ikke trenger.

5247523[/snapback]

Skal prøve AWStats, ser lovende ut :) AWStats er vel usynelig?

Btw, hvor finner jeg logfilen? Beklager at jeg er ganske ny innen webutvikling ... :blush:

Endret av phex
Lenke til kommentar
Berre eit lite tips phex, i staden for å lage mange seperate emner om kvart av problema dine, kunne du samla alt ein tråd.... ;)

5247597[/snapback]

Beklager så meget! Skal gjøre det neste gang jeg har mange problemer på en gang. Men hva skal jeg skrive i emnetittelen da? "4 forskjellige spørsmål"? Blir litt vanskelig å få til en god emnetittel når det dreier seg om forskjellig ting ...

Endret av phex
Lenke til kommentar
Hvor du finner logfilen må du nesten spørre hosten din om. Det er vanskelig for oss å vite.

5247714[/snapback]

Ok, skjønner. Så enten så sender jeg informasjonen fra AWStats eller så sender jeg logfilen? AWStats har ikke noe med den såkalte logfilen å gjøre?

Lenke til kommentar
Hvor du finner logfilen må du nesten spørre hosten din om. Det er vanskelig for oss å vite.

5247714[/snapback]

 

Nå har jeg fått svar fra Cliche:

 

Hei Phex

 

Du har desværre ikke tilgang til logfilerne.

 

 

Venlig hilsen

Support

Hva nå? Er det vanlig at man ikke har tilgang til logfilene? Betyr det at jeg ikke kan bruke AWStats?

Lenke til kommentar

Bruker du PHP og har en MySQL server så bør det gå lekende lett. Desto mer info og kriterier du vil ha, desto mer arbeid blir det, men slik er det jo med alt :p

 

Begynn med å finne ut hvilke opplysninger du vil loggføre og hvor mye du vil loggføre. Vil du kun ha en oversikt over hvor mangen som har besøkt siden din, eller vil du i tillegg hvilke brukerkontoer som har logget seg inn, eller kanskje du vil vite nøyaktig hvor en bruker befinner seg og kommer fra til en hver tid.

 

Litt tips:

Brukerens IP adresse kan hentes med: $_SERVER["REMOTE_ADDR"];

Brukerens nettleser type kan hentes med: $_SERVER["HTTP_USER_AGENT"];

Serverens tid kan hentes med: date();

 

I tillegg har du kanskje en variabel som sier deg hvilken bruker som er logget inn på siden din, og du bruker kanskje variabler for å velge vilken side som skal vises.

 

Jeg liker å loggføre alt som skjer på siden til en hver tid, men det er krevende og siden kan bli tung. Jeg er heller ikke verdens beste PHP koder så kodene mine er nok ikke de mest effektive man finner :p

 

mysql_connect('host','username','password');
mysql_select_db('database');
$log_time = date("H:i");
$log_date = date("y.m.d");
$log_ip = $_SERVER["REMOTE_ADDR"];
$log_browser = $_SERVER["HTTP_USER_AGENT"];
mysql_query("INSERT INTO log (date, time, ip, browser)
VALUES ('$log_date', '$log_time', '$log_ip', '$log_browser')");

En kode som dette i toppen av index.php fila di vil legge inn en linje i databasen din for hver gang index.php åpnes. Du vil da loggføre brukerens IP og nettleser type, samt dato og klokkeslett. Denne må du tilpasse til siden din dersom du vil loggføre hvilken bruker som er på siden din, og eventuellt om du vil loggføre hvilken side brukeren befinner seg på.

 

mysql_connect('host','username','password');
mysql_select_db('database');

$log_total_query = mysql_query("SELECT * FROM log");
echo mysql_num_rows($log_total_query); // vil gi deg totalt antall oppføringer i loggen

$log_uniqe_query = mysql_query("SELECT DISTINCT ip FROM log");
echo mysql_num_rows($log_uniqe_query); // vil gi deg besøksantall fra unike IP adresser i loggen

Slik kan du fortsette til du blir grønn. Du kan sette opp ulike while løkker for å hente ut info om hver mnd, år, dager, brukerer, osv...

 

Ikke akkurat en guide / tutotial som du ba om. Men leser du litt på php sider så fikser du dette greit, jeg klarte det vertfall.

Lenke til kommentar

AWStats kan man på ingen måte å stole på.

Skal man ha pålitelige tall som er sammenlignbare er det tns metrix som gjelder i norge. Dette er opplest og vedtatt (desverre kanskje) ting blant de seriøse aktørene på markedet.

 

Å sende en loggfil er jo omtrent et antisalgsargument samt at du gir de mye informasjon du ikke vil gi de, og for alt jeg vet så kan det finnes lover mot å bare spre rundt seg med loggfiler.

 

Å bygge sitt eget system er også en bomtur, selv om det kan være morro å gjøre det, samt at tallene kan være morro for deg i etterkant.

Det som teller er at tallene er på noen som helst måte er å stole på (noe de ikke vil være).

 

Men det aner meg at du snakker om en liten privat/hobby -side, som kjøres på et webhotel (du fikk support). Da har du nok tilgang til awstats eller webalizer i adminpanelet der allerede. Bruk webalizer om du har det.

Om du ikke har noen av delen og ei heller noen andre statistikkverktøy så ville jeg mast på de du kjøper webhotel fra om å få de satt opp fort som fy eller bare byttet til noe bedre og mer seriøst.

Lenke til kommentar
AWStats kan man på ingen måte å stole på.

Skal man ha pålitelige tall som er sammenlignbare er det tns metrix som gjelder i norge. Dette er opplest og vedtatt (desverre kanskje) ting blant de seriøse aktørene på markedet.

Hva er egentlig TNS Metrix? Kan hvem som helst bruke det?

 

Det som teller er at tallene er på noen som helst måte er å stole på (noe de ikke vil være).

Er det kun TNS Metrix som er til å stole på? Så hvis jeg kontakter et firma jeg vil selge reklame til må jeg ha tall fra TNS Metrix ellers så blir jeg ikke godtatt?

 

Men det aner meg at du snakker om en liten privat/hobby -side, som kjøres på et webhotel (du fikk support). Da har du nok tilgang til awstats eller webalizer i adminpanelet der allerede. Bruk webalizer om du har det.

Om du ikke har noen av delen og ei heller noen andre statistikkverktøy så ville jeg mast på de du kjøper webhotel fra om å få de satt opp fort som fy eller bare byttet til noe bedre og mer seriøst.

5259127[/snapback]

Ehh ... hva skal jeg si? Er jo ikke helt en liten privat/hobby side, eller håper i hvert fall ikke det blir det. Uansett: Jeg har sett rundt på sidene til Cliche (der jeg har webhotellet mitt) og så ikke noe om verken Webalizer eller AWStats. Bør jeg sende en mail til dem å be dem legge det inn? Hvordan bør jeg spørre da? "Hei, kan dere legge inn Webalizer?" Er ikke så flink på dette her :blush:

 

eydybdal: Takk, skal i hvert fall prøve det du sa! :)

Endret av phex
Lenke til kommentar
Hva er egentlig TNS Metrix? Kan hvem som helst bruke det?

Det er Norsk Gallup (heter vel TNS Gallup nå...) sitt tellesystem. Brukes av alle de store aktørene på nett i Norge.

 

Regner med at de tar seg *godt* betalt, og er neppe noe å satse på hvis du ikke har betydelige inntekter på nett.

Lenke til kommentar
Hva er egentlig TNS Metrix? Kan hvem som helst bruke det?

Det koster flesk, og jeg kjenner ikke regelverket deres men jeg tror og regner med alle som hoster opp kan bruke det.

 

Er det kun TNS Metrix som er til å stole på? Så hvis jeg kontakter et firma jeg vil selge reklame til må jeg ha tall fra TNS Metrix ellers så blir jeg ikke godtatt?

TNS-tallene er de man annser som korrekte, altså kan man stole helt på de.

Webalizer og awstats rapporterer ganske annerledes tall (jeg har sammenlignet disse direkte for samme nettsteder).

Men webalizer (og til dels awstats) er såpass godt i bruk at tallene gir en viss pekepinn på hvor mange besøkende du har.

 

Ehh ... hva skal jeg si? Er jo ikke helt en liten privat/hobby side, eller håper i hvert fall ikke det blir det. Uansett: Jeg har sett rundt på sidene til Cliche (der jeg har webhotellet mitt) og så ikke noe om verken Webalizer eller AWStats. Bør jeg sende en mail til dem å be dem legge det inn? Hvordan bør jeg spørre da? "Hei, kan dere legge inn Webalizer?" Er ikke så flink på dette her  :blush:

5262579[/snapback]

For priser som starter på 1kr pr måned (noe som er en helt latterlig pris) kan man kanskje ikke forvente så mye.

Jeg ville spurt om de kunne lagt inn webalizer, bare klage over at de ikke har noe statistikkverktøy.

Er ikke så vanskelig det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...