Gå til innhold

Feil under flashing av bios

jokkakim

Anbefalte innlegg

Hello..

som topic sier så fikk jeg "file error" midt under flashing av bios. Brukte msi live update til å gjøre dette med.

Det som skjer når jeg skrur på maskinen nå er at den starter opp i ca 5-6 sekunder før den slår seg av igjen uten at noe dukker opp på skjermen.

hovedkortet er et MSI K8N Neo Platinum

er det noe håp for dette HK'et?

mvh

Joakim Pedersen

Endret av jokkakim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du sliter littegranne kompis, feilflashing eller korrupt bios som i dette tilfelle, er svært vanskelig å reparere selv. Enklest av alt tror jeg kanskje er å sende hket tilbake der du kjøpte det, og få dem til å flashe en ny bios for deg, da dem har de riktige ustyrene. Var det forresten noe gale med den forrige biosen din siden du skulle flashe til ny? Og det er ofte smartest å flashe fra floppy, da dette er en mye sikrere måte å gjøre på.

Lenke til kommentar

har du garanti på den så tror jeg du skal få det gratis-har du ikke det derimot tror jeg kanskje det vil koste deg en 500-800kr om jeg ikke tar helt feil, og da er jo det nesten like greit å kjøpe seg et splitter nytt hk, dette skal jeg ikke si for sikker da jeg aldri har gjort det før da, men jeg vil anta det koster litt

Lenke til kommentar
Hello..

som topic sier så fikk jeg "file error" midt under flashing av bios. Brukte msi live update til å gjøre dette med.

Det som skjer når jeg skrur på maskinen nå er at den starter opp i ca 5-6 sekunder før den slår seg av igjen uten at noe dukker opp på skjermen.

hovedkortet er et MSI K8N Neo Platinum

er det noe håp for dette HK'et?

mvh

Joakim Pedersen

5247333[/snapback]

Har samme HK og samme problem som deg. Brukte "Live Update" i går kveld og fikk akkurat samme feilmelding. Min maskin står også 5-6 sek. før den slår seg av igjen.

Får håpe dette er en feil hos MSI.

Skal kontakte Hattelco i morgen. Poster evt. svar i denne tråden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Samme opplevelse her med ett av mine system.. med akkurat dette HK .. MSI K8N Neo Platinum (S754).

I ren forglemmelse "oppgraderte" jeg til siste Bios.. som gjorde systemet fullstendig ustabilt.. for klokking.

Jeg hadde helt glemt at dette hadde jeg testet grundig ut for en tid tilbake da jeg første gang satte sammen ett system basert på dette HK.

For max. klokk var det Bios 1.4 som er/var best.

Så skulle jeg flashe tilbake... noe som var mindre smart..

Da "Live Update" ikke tillater dette.. måtte jeg starte "flash-program" "manuelt"l..

Dette ligger jo i "Live Update" katalog.. Greide selvsagt å velge feil "flash-prog".. som krasjet.. Istedefor å gjøre det lure å restarte "fyrte" jeg heller opp rett "flash-prog".. og starter flashin.. som "hengte seg".

Voilá.. systemet ville da ikke starte opp.. slik beskrevet av trådstarter/deltakere i tråden... = "dead bios".

Det er da "bare" å foreta en "hotflash" som er beskrevet i annen/andre tråder både her i forumet og ellers på nettet..

Jeg gadd ikke.. (og har ikke en chip/hk jeg vil "ofre/risikere" for dette).. og kjøpte heller ett spiller nytt Asrock K8Upgrade-NF3.. Det kostet ca. 450 kr.. og funker minst like bra som det kortet jeg "ødela".. Skal se om jeg skal ta å prøve meg på en "hotflash" seinere.. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
MSI live update oppdaterer aldri bootblock (finnes mer info her på forumet om det) når den oppdaterer, som kan resultere i de feil dere har fått her. Men om dere fulgte anvisningene å lagde en rescue diskett kan det jo hende det er håp å kunne restore BIOS:....

5252692[/snapback]

En gang til:

Symptomene som beskrives i denne tråden kan *KUN* løses med en "hotflash"..dvs. ha to HK/system hvor det friske system (med kompatibel Bios) startes opp..

MENS SYSTEMET ER STARTET OPP.. tar man ut Bios-chip (forsiktig).. flytter over Bios fra "ødelagt" HK.. flasher Bios-brikke med diskett/Korrekt Bios..

Napper så strøm..flytter Bios-brikke med "hotflashet" BIos over til det "ødelagte" kortet.. og booter så med "friskt/reparert" HK.. (setter tilbake "donor-hk's" bios-chip).

Dersom man gjør dette uten å kortslutte noen pinner underveis.. har man to fungerende HK.. alternativ to "ødelagte" HK..

De som har "nerver"/praktiske evner til dette får det til greit.

Et annet alternativ er å sende inn Bios-chip og få den "re-flashet" av f.eks. Komplett..eller andre firma som bedriver dette...

Komplett har faktisk gjort dette gratis for noen jeg kjenner..

:thumbup:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Og det er ofte smartest å flashe fra floppy, da dette er en mye sikrere måte å gjøre på.

5247408[/snapback]

Tja, om det er sikrere enn å flashe fra windows skal jeg ikke uttale meg om, men det finnes sikrere metoder. Min erfaring er at disketter kan få feil når som helst. Det er ikke akkurat stabile lagringsmedier. Derfor bruker jeg alltid å flashe fra harddisken. Dvs. jeg starter opp Win98 i DOS-modus og har flasheprogrammet og biosfila på en partisjon som kan leses fra DOS-modus. Altså fra en FAT32-partisjon.

Lenke til kommentar
TL1000S Postet i dag, 23:24

Istedefor å gjøre det lure å restarte "fyrte" jeg heller opp rett "flash-prog".. og starter flashin.. som "hengte seg".

Ja, mulig jeg misforstår litt hendelsesforløpet her, men ellers vil jeg bare skyte inn at det er jo i det øyeblikket du restartet du erklærte spillet tapt. Så jeg ser ikke at det rette ville vært å restarte... Det eneste håpet man har er jo å forsøke og flashe via floppy/software på nytt mens maskinen fortsatt går.

Men uansett, dette hjelper jo ikke trådstarter nå da. Nå er det nok bare de alternativene du nevner som nytter. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ja, mulig jeg misforstår litt hendelsesforløpet her, men ellers vil jeg bare skyte inn at det er jo i det øyeblikket du restartet du erklærte spillet tapt. Så jeg ser ikke at det rette ville vært å restarte... Det eneste håpet man har er jo å forsøke og flashe via floppy/software på nytt mens maskinen fortsatt går.

5252956[/snapback]

Dette er helt riktig.. :)

I mitt tilfelle skulle jeg restartet etter at jeg startet feil flash-prog(utility) (Det er en utility for hver av de to typer Bios som MSI leverer til sine HK).

Da genererte jeg en program-feil som tilsa at jeg burde ha restartet *før* jeg startet den rette utility. Det var *det* jeg gjorde feil..

Som "BobaFett" helt korrekt beskriver... Når først en flash har gåt "ad dundas"... fra Windows elller DOS.. det spiller ingen rolle.. er det i en del tilfelle (dette) eneste vei ut å *enten* få tak i en ny (korrekt flashet) BIos-chip.. eller hotflashe iht. "resepten" beskrevet i forrige post.

Jeg tok dette som en MANN (ref. en annet tråd ad reklamasjon mot Microplex) og kjøpte ett nytt HK.. og skal som sagt vurdere å få orden på MSI K8N HK'et når jeg har lyst til å teste hotflashing.. (Da må jeg ha ett kompatibelt HK som jeg er villig til å eventuelt "ofre").. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Jepps, da var det oppklart TL1000.

Og som du sier bobafett, før eller siden må man jo bare gi seg. Ville i grunn bare nevne at det generelt er et godt råd og tenke seg om 2 ganger før man trykker reset ved problemer med bios flash.

Selv pleier jeg og holde pusten mens den skriver, men er ikke sikker på om det hjelper stort :D

Lenke til kommentar

Fikk akkurat svar av komplett hvor det sto dette:

Hei

Dette kan vi fikse men feil flashing dekkes ikke av garantien. Du kan sende det

inn til oss så skal vi fikse det, men det koster ca 150,-. Du finner info om

retur registrering på www.komplett.no/retur.

MVH

PT

Kundesenter Komplett.no

Så da blir jeg vel senden det inn til kompett når jeg kommer hjem fra skolen =)

Trenger vel bare å sende HK'et? CPU og ram trenger de vel igrunn ikke!?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...