Gå til innhold

Har mistet tilgang til RAID5-disk, hva gjør jeg? *løst*

Rikky

Anbefalte innlegg

Jeg har et RAID5-oppsett med 3 S-ATA-disker på en filserver. Jeg mistet plutselig tilgangen til dette under skriving av en fil til serveren fra min PC. Jeg sjekket på serveren, og der poppet det opp en "snakkeboble" fra oppgavelinja med melding om at E:\ var korrupt og at jeg måtte kjøre chkdsk. Chkdsk finner feil, men hvis jeg prøver med parameteret /F (reparerer feil) får jeg beskjed om at filsystemet på disken er "RAW", og jeg kan derfor ikke reparere den med chkdsk. Jeg får heller ikke tilgang til disken via utforskeren, der får jeg bare melding om at den er "corrupted and unreadable".

Jeg har en formening om hvor feilen ligger, det er en av diskene som har laget noen horrible klikkelyder i det siste. Jeg har ikke klart å lokalisere hvilken disk dette var, men nå ser det kanskje ut som det er for sent. Hva bør jeg gjøre her, for å enten gjøre tapet minst mulig eller å opprette alt igjen?

Litt info om serveren:

HK: Asus P4C800-E Dlx

Kontroller: HighPoint RocketRaid 2220

Disker: 3*Seagate 7200.8 300 GB S-ATA, RAID5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv hatt 2 stk av den raidkontrolleren du har hvor jeg kjørte 16 stk 250GB disker i raid 5. Og har desverre opplevd en del problemer med dette.

Har hovedsakelig vært borti 2 problemer med denne kontrollerene;

1. Kontrolleren mister plutselig hele raid oppsettet i bios. Får "no array defined" melding eller noe slik.Må da opprettet raidet i bios igjen med nøyaktig samme oppsett. Raidet kommer da tilbake og all data er reddet.

2. Kontrolleren dekterer plutselig ikke en eller flere av diskene ved boot. Hvilke disker dette gjelder er helt random fra boot til boot. Ene gangen kan det være disk 1-3, så rebooter du så er det disk 7 den ikke finner til raidet. Når du går inn i bios så står da diskene som mangler til raidet som undefined. Altså kontrollerene dekterer diskene fysisk, men greier ikke tilordne de til "rett array". Eneste løsningen jeg har funnet her er å slette hele arrayet fra bios og opprette det på ny igjen. All data forsvinner da og har aldri greid og redde alt.

Har testet ett par 3.parts recovery programmer, og det jeg har hatt mest hell med er GetDataBack for NTFS fra Runtime Software (http://www.runtime.org/products.htm). Det har greid og gjennopprette 50-75% av all data. Runtime Software har også ett produkt som heter RAID Reconstructor, du kan jo muligens teste med det også, men jeg haar ikke hatt noe særlig hell med dette.

Rocketraid kontrollerene er kresne på strømmen, så sørg for å ha kraftig og sterk nok strømforsyning. Hvis du har ustabil strømforsyning så har kontrollerene en tendens til å fucke opp arrayoppsettet og du kan blant annet oppleve problemer som jeg har nevnt oppenfor.

Men kan jo selvfølgelig være noe så enkelt som en defekt disk :)

Uansett vil jeg anbefale å få deg en skikkelig kontroller, koster litt mer, men det er det garantert verd når du plutselig mister xxxx GB med data. Bruker selv Promise FastTrak SX8300 nå, og har aldri vært problemer med dette overhode. Men siden du kun har 3 disker så holder det sikkert i lange baner med Promise FastTrak SX4300. Kan ikke si annet enn at Promise er på ett helt annet nivå enn det Rocketraid er.

Endret av kRYTEC
Lenke til kommentar

Edit: Jeg ser at du har lagt til mye nyttig info i innlegget ditt, kRYTEC, takk for dette. Jeg skal se på dette i løpet av kvelden når jeg er ferdig på jobb.

Edit: Takk til Flippo for innlegget under også, her har jeg litt å jobbe med.

*Krysser fingrene for at jeg ikke har mistet 550 GB med data*

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
Hvordan finner jeg ut hva slags disk jeg skal bytte ut da, hvis det er det som er galt?

5249312[/snapback]

Softwaren til raid-kontrollern kan si deg hvilken disk den har mista kontakten med. Den skulle vel og ha laga et lite spetakkel av meldinger og lyd om at en disk hadde blitt defekt/korrupt/ramla ut? Ellers kan du vanligvis reboote maskina og gaa inn i bios'en til Raid kontrollern under oppstart. Kommer vanligvis ei lita melding av typen "ctrl+h to enter RAID setup" eller noe lignende avhengig av kontroller. Programvaren og BIOS vil si noe i retninga av "Disk 2" corrupt/missing/unavailable. Da maa du nesten aapne maskina, finne kontrollern og se paa nummeret paa SATA pluggen og foelge kabeln til disken.

kRytek har masse god info om din kontroller og disker som ramler ut ser jeg.

Men dersom windows sier filsystemet paa et raid5 er korrupt virker det som om kontrollern har mista mer enn 1 disk i oppsettet ditt. Med 1 disk ute skal et raid5 fremdeles funke, om enn noe tregere. Det gjorde ihvertfall mitt software raid5. Det tusla og gikk fint med en disk ute intill jeg satte inn en ny. Da tryna resten av maskina av andre grunner :-/ Derfor, neste teori:

Et helt annet alternativ er at RAID'et funker fint men at innholdet er tryna siden du faar melding om at filsystemet er RAW. Da boer RAID softwaren og BIOS rapportere at alle diskene er OK og at RAID'et er online. Da er det rett og slett mulig at Windows eller noe annet har korruptert filsystemet og recovery software maa tas frem.

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar
En liten oppdatering:

I BIOS-oppsettet til kontrolleren fant jeg ut følgende:

1.gif

2.gif

Er det nærliggende å tro at jeg kan fikse dette ved å bytte ut disk 1?

5253110[/snapback]

For meg ser det ut som om disk 1 er byttet ut, og at det du trenger er å gjenoppbygge denne disken.

Lenke til kommentar

Disk 1 er ikke byttet, det er den som har stått der hele tiden. Men jeg skal prøve å sende inn denne disken, så får vi se hva som skjer. Kanskje jeg bestiller noen nye i samme slengen. Og kanskje jeg trenger en ny kontroller også. :p

Takk for svar, alle sammen.

Lenke til kommentar

Jeg får ny disk i morgen, og jeg regner med at denne dukker opp som "new" i listen. Da har jeg i så fall muligheten til å velge "initialize" på denne, og sannsynligvis legge denne til arrayet etterpå. Er dette riktig fremgangsmåte, eller er det meningen at dette skal gå av seg selv?

Lenke til kommentar

Da har jeg satt i en ny disk, og det ser ut som alt ligger der. Takk gud! :xmas:

Det jeg gjorde var å velge den nye disken, og valgte "initialize" og "add spare" eller noe i den duren. Nå ligger disken i "spare pool", er det da bare å flytte den over til de andre diskene? Jeg prøvde, men fikk spørsmål om jeg virkelig ville gjøre dette fordi det ville medføre dårligere sikkerhet på arrayet. Skal jeg flytte den over?

Edit: Jeg flyttet den over, nå ser det ut til å være i orden. Takk for hjelpen alle sammen! :)

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...