Gå til innhold

Kjøpe meg ny radiator?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her kan vel strengt tatt alt forbedres, men jeg tror pumpen er det svakeste leddet, uten at jeg vet noe om radiatoren.

Big Water pumpen har en kapasitet på sjokkerende 90l i timen. Skikkelige pumper har kapasitet på 600-1200 l/t derfor vil jeg tro en ny pumpe vil forbedre kjølingen noe. Det er sikkert andre på forumet som har moddet BW-kit før så kanskje de kan komme med noe fornuftig.

Lenke til kommentar

Om / når du skal bytte radiator, så bør du nok se etter en med plass for 2x120mm vifter.

I så fall vil jeg i første rekke anbefale denne, som jeg sjøl bruker: HW labs Black Ice Pro II (Tykkelse 25mm 2x120, som du bl.a kan kjøpe hos http://coolnsilent.no/

Alternativt: HW labs Black Ice Xtreme (Tykkelse 40mm 1x120)

La det samtidig være sagt at BW-radiatoren slett ikke er den verste jeg har sett!

Om du evnt modifiserer / endrer litt på vifta i forhold til radiatorcore, så kan du oppnå ganske brukbare temps.

Er du allikevel ute etter høyere flow gjennom systemet, så bør du heller vurdere forslagene mine, eller tilsvarende alternativ.

Lenke til kommentar
Hva mener du med modifiserer\endre på vifta?

Takk for alle tipsene :thumbup:

5248636[/snapback]

Hm, det var nok kanskje litt tåkete forklart, på en sen lørdags kveld. ;) *Hikk*

Greia er at vifta i seg selv behøver ikke moddes, derimot kan du gjøre noe med plasseringa av den!

Om du tar BW-raddisen og vifteplasseringa nærmere i øyensyn, vil du fort se at vifta har en " tåpelig" plassering i forhold til radiatorregisteret.

Vifta sitter jo enkelt forklart, alt for langt ned i forhold til selve registeret!

Fjern det dumme blikkplatefestet for vifta, og sørg for at vifta plasseres konsentrisk i forhold til dette!

BWtest.jpg

Bildet viser hvordan jeg "fort og gæli´" festet vifta til radiatoren. Som du sikkert vil se, vil vifta på denne måten dekke hele registeret, altså selve kjølerdelen for radiatoren.

Orginalplasseringen derimot, vil jo slafse i seg luft i et område hvor radiatorrørene IKKE er utstyrt med kjølefinner.

Løsningen ga i alle fall et bedre resultat, takket være at all lufta i dette tilfellet passerer kjølefinnene.

Got it?

Lenke til kommentar

En annen modifikasjon er kanskje å lage en (tett) trakt/tunnell, slik at du får plassert viften lengre fra radiatoren. Dette krever litt mer tid og arbeid men gir bedre kjøleeffekt. Pass på at viften suger luft gjennom radiatoren i stedet for å blåse, det gir også noe bedre effekt.

Lenke til kommentar
En annen modifikasjon er kanskje å lage en (tett) trakt/tunnell, slik at du får plassert viften lengre fra radiatoren. Dette krever litt mer tid og arbeid men gir bedre kjøleeffekt. Pass på at viften suger luft gjennom radiatoren i stedet for å blåse, det gir også noe bedre effekt.

5248754[/snapback]

Good point!

Jeg glemte jo alldeles å nevne det i farten.

Men jeg få skylde på at jeg ER trøtt, etter 14 timer på jobb. :cry:

*Men Åsleik Engmark ble i alle fall fornøyd med lyden i sin opptreden.*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...