Gå til innhold

Plagsom vifte på Laptop

andeik

Anbefalte innlegg

I Juli kjøpte jeg meg en HP Pavilion ZD8160ea.

Den fungerer helt fint, men den har et veldig plagsomt problem.

Da jeg fikk den, var den som en normal laptop.

Viftene gikk avogtil og stoppet en gang i blandt - selv i Juli med 26-27 grader i lufta.

Nå er det helt annerledes.

I et rom med 19,3 grader, står viften ALLTID på fullt.

Den blåser og blåser og blåser konstant, og jeg har ikke hørt den stoppe en eneste gang på flere måneder. Lufta som kommer ut, er ikke spesielt varm.

For å teste om det kan være at det blir for varmt inni datamaskinen, testet jeg ut.

Jeg tok på meg en jakke, satt meg ut på hverandaen i 10- 15 minutter for å bare la maskinen stå på hverandaen i -1 grader.

Da jeg kom inn igjen, var lufta som kom ut av maskinen enda kaldere rom-temperaturen.

Det er ikke umulig at datamaskinen er støvete, fordi den står på stort sett på fra 14.00-23.00 hver dag.

Den er ikke så mye i bruk, men den laster ned osv.

Hva er i veien?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo forsøke med å kjøpe en boks med trykkluftspray og blåse godt inn i alle viftene på den bærbare. F.eks. produktnummer 36-520 hos biltema. Blåser ut en haug med hybelkaniner hver gang jeg bruker sprayen og føler at vifta går sjendere etter en rens.

Lykke til!

Mvh

JDM

Lenke til kommentar

Problem solved:

Tid: ca. 15 minutter

Utstyr:

- Pinsett

- Støvsuger

- Peisblåser.

Fremgangsmetode:

- Blås i hver eneste luftekanal og vifte som finnes med peisblåseren.

- Dra ut alle de tusen hybelkaniner og hårstrå som konstant kommer frem med pinsetten. Brenn de over et stearinlys og gled deg over at varmehelvete fra laptopen er borte..

- Bruk støvsugeren i alle kanaler og vifter.

- Blås med peisblåseren i alle luftekanaler og vifter.

- Skru på maskinen.

Konklusjon:

En effektiv måte å stoppe alle viftelyder fra datamaskinen på.

Etterpå er maskinen nesten helt lydløs.

Testet og anbefalt av andeik

Lenke til kommentar
Viftestyring nevnes sjelden som en av fiksene i BIOS-oppdateringer, men det er fortsatt en god ide, siden det fikses mange feil som folk ikke har oppdaget enda også :p

5247944[/snapback]

Vel, det var nevnt spesifikk i informasjonen om BIOS-oppdateringen til min HP-bærbare. Derfor jeg nevnte det også.

Lenke til kommentar
Vel, det var nevnt spesifikk i informasjonen om BIOS-oppdateringen til min HP-bærbare. Derfor jeg nevnte det også.

5247967[/snapback]

Det hender, men må som regel bli ekstremt ille før du får en fra HPs ingeniørteam til å innrømme at det er et problem :!:

Lenke til kommentar

5247967[/snapback]

Det hender, men må som regel bli ekstremt ille før du får en fra HPs ingeniørteam til å innrømme at det er et problem :!:

5247992[/snapback]

I mitt tilfelle var det ekstremt ille, så kanskje derfor ja...

Uansett bra at det løste seg for trådstarter. Utrolig hvor mye støv kan ha å si for støy i bærbare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...