Akelbee Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Jeg holder på å kable opp et LAN i huset med cat 5 kabler. Over lengre strekninger er det aktuelt å feste ledningen helt ved siden av vanlige 220 volts ledninger. Det jeg lurer på er om dette kan skape problemer med elektromagnetisk interferens? I tilfelle - hvorlangt unna el-ledninger må jeg legge LAN kablene? Lenke til kommentar
snole Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Stort sett skal dette gå bra. Siden parene i TP-kabelen er tvunnet sammen, så skal eventuelt interferens som fanges opp underveis nulles ut. Lenke til kommentar
Azton Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Mener det ikke er bra å legge dem sammen med kurser som er 16A eller høyere. Men hvor stor betydning det har vet jeg ikke. Kan ikke se for meg det har alt for stor betydning, det er jo sant det som snole sier. Lenke til kommentar
jdmonstad Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Bare av nysgjerrighet... Er det forskjell på skjermet og uskjermet kabel med tanke på elektisk "støy"? Noen som vet? Mvh JDM Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Når det kommer til Cat5 kabler og emc så lønner det seg ikke å legge kablene sammen med el-kabler. Det som er mest brukt i norge er UTP kabel som er uten skjerm. Støyen el-kablene lager avhenger av belastningen på disse samt frekvensen som benuttes på LAN kablene. Cat5 er standarisert til 100Mhz og 1Gbps hastighet og på denne hastigheten har avstand til elkabler og andre elektromagnetiskje forstyrrelser viktig. Maks lengde pr. kabel skal ikke overstige 100 meter for at kabelen skal holde klasifiseringen sin. Legges kablene i elkanaler så holder det med skillevegger i mellom og ligger det på stige så bør nettverkskablene ha egen stige, og dersom ikke være adskilt. Går nettverket på lavere hastigheter så vil signalet bli så affektert av emc. Jo høyere frekvens på signalet jo mere sårbart for støy. Lenke til kommentar
carwash Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 (endret) Kjører et strekk på kanskje 30 meter med skjøter og med fjerna "kappe" (tok av det grå og dro bare lederne for å få plass) som går sammen med 220volt. Bruker alle 8 trådparene, kjører altså to linjer på en kabel og får full 100mbit på begge linjene uten problem eller forstyrrelser av noe slag. Har kjørt stabilt i sikkert 4-5 år nå. Regner med at det er en kombinasjon av flaks og gullhår der bak som gjør at det fungerer så bra som det gjør. Simen Edit: Fjerna riv ruskende gal sitering.. Endret 3. desember 2005 av carwash Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Da kjører du ikke kablene mere en 10% av det de er klasifisert for som er 1Gbps på 100Mhz så du er langt innenfor grensen til det kablene klarer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå