Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

AMD eller Intel - 20'000,-

Anbefalte innlegg

Dobbelkjerne prosessor er jo et must når jeg holder på med sånne ting. Så kansje jeg likegjerne bare skulle gå for Intel D'en? Eller skulle jeg bare gå for en helt annen prosessor? AMD XP 3700+ er nevnt, også XP4000+ og Athlon 64 x2. Men alle disse 3 har bare 1MB cache, ihvertfall innen en rimelig prisklasse. Det synes jeg er litt lite.

5251038[/snapback]

Athlon 64 x2 og Opteron 165, 170, 175 og 180 er også dobbelkjerne. I forhold til Intel bruker de mindre strøm = mindre varme = mindre støy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er ihvertfall mitt forslag. Prøv å unngå sånn jalla bling bling lys osv.

Jeg liker ikke vannkjøling sett alt for mange prosjekter som har gått, vel unnskyld minne ord, til helvete. Så jeg har heller valgt stille løsninger for deg når det gjelder vifter

post-86092-1133728231_thumb.jpg

Endret av Lolliken
Lenke til kommentar

oppsettet til lolliken ser veldig bra ut. bortsett fra at jeg vile valgt en hiper 580watt psu. har den selv, og som alle andre som har den, så er jeg veldig fornøyd.

han har også satt opp et par bra kjølere til cpu og skjermkort, dog så kan det vurderes om det er nødvendig å btte skjermkort kjøler, da det fjerner garanten, og dessuten så pleier 7800gt korta å være ganske stillegående.

skjerm og kabinett lar jeg være opp til deg selv å bestemme. kan dog anbefale benq skjerm og lian li kabinett.

Lenke til kommentar
oppsettet til lolliken ser veldig bra ut. bortsett fra at jeg vile valgt en hiper 580watt psu. har den selv, og som alle andre som har den, så er jeg veldig fornøyd.

Takker :D Har hiper selv og, men jeg mener den bråker litt... :hmm: Men selve psuen er knallbra!

Og når det gjelder å ta av viftene, det trenger ikke de å vite ;)

Hey, leif go away!

Endret av Lolliken
Lenke til kommentar

Den ytelsesmessige forkjellen på AMD og DDR1 vs Intel og DDR2 tror jeg skal gå i AMDs favør siden der har cpu integrert minnekontroller.

DDR1 kjører også lettere strammere timings enn DDR2.

Selv har jeg en AMD Venice 3000+, men har planer om å kjøpe x2 3800 rett over nyttår. Denne kan klokkes endel og er dobbelkjerne.

Har tenkt å kjøre en Scythe "Ninja" SCNJ-1000 som cpu-kjøler samt Antec P180 som kabinett.

Les gjerne anmeldelsen av P180 på overklokking.no.

Lenke til kommentar

skjønner meg ikke på alle amd fan her på hardware jeg.. amd er billigere, eneste jeg ser i det =)

sitter selg med en operton 146 @ 2,7 ghz og en 630 på 3,6

i spill er dem like raske, ikke noe forskjell som øyet ser

spillene som lagger på amden lagger og på intelen, pga skjermkortet

intelen er kjappere i win og kjappere i programmer.. og kjøleren jeg har på intelen hører jeg ikke, har tower 120, med 12 cm vifte på laveste hastighet..

denne cpuen går aldri over 50 grader etter masse spilling

intelen er og kjappere i loading =)

så skjønner meg ikke på folk som snakker ned om intel..

Lenke til kommentar

Er det bortkastet penger å kjøpe en AMD Athlon 64 X2 4200+ ?

Kommer til å velge bort TV-kort og noe annet snaks jeg har kikket litt på.

Lydkort trenger jeg heller ikke, da jeg har et ganske bra USB lydkort (SoundBlaster Mp3+).

Takk til Lolliken som kom med et forslagsoppsett til meg :)

Edit; Jess, endelig en som snakker litt fint om Intel! :)

Endret av BeFs
Lenke til kommentar
skjønner meg ikke på alle amd fan her på hardware jeg..  amd er billigere, eneste jeg ser i det =)

sitter selg med en operton 146 @ 2,7 ghz og en 630 på 3,6

i spill er dem like raske, ikke noe forskjell som øyet ser

spillene som lagger på amden lagger og på intelen, pga skjermkortet

intelen er kjappere i win og kjappere i programmer.. og kjøleren jeg har på intelen hører jeg ikke, har tower 120, med 12 cm vifte på laveste hastighet..

denne cpuen går aldri over 50 grader etter masse spilling

intelen er og kjappere i loading =)

så skjønner meg ikke på folk som snakker ned om intel..

5253011[/snapback]

Du merker ikke forskjellen i spill men å åpne wordpad å IE det merker du forskjell på. Det er rimelig godt gjort. I blind test ville du ikke merket forskell på en 1ghz p3 og en dual core pentium D i vanlig bruk. Redigering og slikt krever selvføgelig sitt men ikke normalt brukt.

Jeg ville si en X2 3800+ er noe av det bedre man kan få med tanke på potensiale den har som overklokker. Den har også en del fordeler fremfor intel. Ekte dualcore, lavt effektforbruk, meget lav latency til minnet, cool'n'quiet, generellt raskere, Angående minnet behøver du ikke å bekymre deg. Pga den innebygde minnekontrolleren har amd et godt overtak på intel.

Lenke til kommentar
Overklokking ligger vel egentlig ikke min interesse

5246725[/snapback]

---

Men etter å ha lest artikkelen "AMD Athlon 64 X2 4800+: En revolusjon" der det står:

Noe forenklet kan man si at man har to måter å implementere flere kjerner på én prosessor. Den ene er å fysisk sette på flere frittstående kjerner på én brikke som igjen er koblet sammen slik at de kan kommunisere med hverandre.

Den andre er noe mer elegant, og handler om å lage én fysisk prosessorkjerne som har implementert to kjerner. Intel og AMD har begge i større eller mindre grad gått for det siste alternativet, selv om mange vil hevde at Intels løsning i praksis er førstnevnte med to kjerner mer eller mindre klemt sammen med vanskeligheter med kommunikasjon mellom kjernene fordi kommunikasjonen må gå ut på den eksterne FSB-en.

AMD på sin side har løst dette elegant ved at de integrerte hele nordsiden av brikkesettet i selve prosessoren. Kjernene kan derfor kommunisere mye mer effektivt i AMDs løsning.

Er det ingen tvil lengere. Min neste prosessor blir en AMD.

Så var det å bestemme seg, hvilken prosessor?

Skal drive litt research, så kommer jeg tilbake til det.

Lenke til kommentar

Hei!

Tenkte å lage en ny trå men poster det like gjerne her siden mitt PC-oppsett er i samme prisklasse som det du skal sette opp. Limer inn posten min fra et annet forum:

Gamer-maskin til i overkant av 20 lapper.

Jeg skriver dette innlegget pga at jeg mener jeg har satt opp en bra maskin men er ikke sikker på om alle komponentene jobber best mulig sammen. Samtidig som jeg er interesert i flere erfaringer med de ulike komponentet. Mye penger for meg i denne investeringen, så vil jo at jeg bygger "rett" maskin.

Er en voksen mann som synes BF2 er utrolig morro :). Har holdt på en ukes tid nå med å prøve å sette opp en ren spillmaskin til meg selv. Lest gjennom haugevis med tester på en rekke produkter og kommet frem til dette oppsettet:

Prosessor: AMD Athlon 64 x2 4800+ 6694,-

Ram: Patriot 2048mb DDR PC3200 Dual Kit 2479,-

Hovedkort: ASUS A8N32-SLI Deluxe Socket 939 1890,-

Harddisk: Maxtor 250GB DiamondMAX 10 SATA HD 875,-

Strømforsyning:Silverstone ST65ZF 650W SLI Sertifisert 1173,-

Kabinett: Antec Case Performance One P180 SILVER 1154,-

Skjermkort 2 stk: 2x (SLI) Point of View GeForce 7800GT 256mb DDR3 5202,-

DVD leser/brenner: NEC ND-3550 Dual-Layer DVD 374,-

Lydkort: Creative Sound Blaster X-Fi Platinum 1503,-

Viftestyring: Zalman ZM-MFC1 Fan Controller 251,-

Har i tillegg plukket ut 2 stk coolermaster vifter, 1 stk 120mm og en stk 80 mm for å fylle ut de siste 2 plassene i kabinettet.

I valget av komponenter så har ytelse vært prioritet èn, men har også lagt vekt på at det skal være en grei pris som gir mye kvalitet, samt at jeg har funnet fem til den rimeligste netshopen på hvert enkelt produkt. Mellom de forskjellige nettbutikkene varierer prisen ganske mye så det er noen tusenlapper å spare her. Frakt kommer i tillegg, så har prøvd å samle kjøpene hos så få butikker som mulig. Dette er komponenter som har kommet godt ut av en rekke teste og i tillegg fått god omtale av forbrukere rund på forskjellige forum.

Det jeg er interisert i å få tilbakemelding på er som sagt om de ulike delene er kompatible, noe jeg er nesten hundre% sikker på at de er ;) men trenger å være sikker. Dette blir første selvbyggPC, og jeg har ikke planer om noe heftig overklokking eller annen modding av rimeligere komponenter for å oppnå tilsvarende ytelse. Mener selv jeg får veldig mye PC for pengene, og maskinen bruker nyeste teknologi på de viktige områdene for en spillmaskin.

Ellers; Vurderer å kjøpe flere disker for å kjøre raid 0 eller 10.

På forhånd takk.

mvh helnudsen

Kanskje jeg kan få noen tilbakemelinger jeg også, samt hjelpe deg i dine valg av komponenter. Ser jo at du har valgt å gå for AMD i stedet for Intel

Endret av helnudsen
Lenke til kommentar
Huff, det er jo så mye å velge i mellom. Vet ikke om jeg plutselig over natta ble veldig kresen. Men jeg synes ikke man får så mye maskin for 20'000,- .. Driver å sniffer litt på Opteron 170, bra valg?

5254063[/snapback]

Opteron 170 er det utvilsomt beste valget idag. En mildt sagt sinnsyk cpu!

Har selv en Opteron 165, og den går lett til 2,7ghz.

Lenke til kommentar

Har lest mye av det folk her på forumet har skrevet om DC opteron, og spesielt det du har skrevet Skyline. Tror nok det blir en Opt.DC165 på meg og. Men de er vel herk å få tak i?

Komplett tar av en eller annen grunn ikke disse inn som lagervare.

Skyline, hvilke HK og spenning kjører du på din 165?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...