Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

AMD eller Intel - 20'000,-

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp gått til anskaffelse av Need For Speed Most Wanted, når jeg spilte det innså jeg hvor dårlig den pcen jeg har nå egentlig er (Intel P4 2,4Ghz, 533fsb..)

Da fikk en gledelig nyhet fra min samboer, at jeg får bruke 20'000 norske kroner på å bygge meg pc julegave.

Problemet mitt er at jeg ikke har bygd meg pc siden 2001 (da sokkel 478 var inne)

Så nå trenger jeg litt hjelp oppe i all PCI-expressene og sokklene.

Litt peiling har jeg, men har ikke fulgt med i hva som er bra i det siste. Har prøvd å følge med litt i div. stickyer og tråder for å se hva som er bra.

Tror dere at dette oppsettet funker?

306235 Samsung 19" LCD Syncmaster 913N 2795
309927 Intel Pentium D 830 3.0GHz 2750
311342 Asus P5ND2-SLI, nForce4 SLI Intel 999
312001 Asus GeForce 7800GT 256MB GDDR3 3495
313889 TwinMOS DDR2 PC5300 1024MB CL5 715 (x2=1430)
302883 Seagate Barracuda 7200.8 250GB SATA 950
117353 Western Digital Raptor 36.7GB SATA 995

Sum : 12514

Takker for alle svar :)

PS: Vil bare legge til at jeg ikke er en gamer, men bruker pcen hele tiden, og det er kjekt å kunne bruke den til alt. Men jeg nyter selvsagt et godt spill nå og da. Overklokking ligger vel egentlig ikke min interesse, men vannkjøling hadde vært koselig etterhvert. Må leggetil at pcen sikkert kommer til å bli boende på stua, så hvilke kjølere bør jeg satse på?

Endret av BeFs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er julegaven 20000kr til ny PC? eller at du får lov til å bruke 20000kr på ny PC? ;)

Uansett...ser ut som et bra oppsett det. Men etter min mening så trenger man ikke SLI hvis man ikke skal kjøre to skjermkort. Og du er jo ingen gamer som du sier. Ser at mange har SLI, men de fleste kjører bare ett kort.

Lenke til kommentar

hvis dette skal bli en spillePC, så bør du skifte CPU. Hadde den i tankene jeg også, helt inntil jeg sjekket benchmarks i spill. Ikke noe imponerende. Men CPU skal være veldig flink i å kjøre flere oppgaver samtidig. Nylig en som kjørte 4 spill samtidig.. samme som å kjøre ett :p

Har selv tenkt på AMD Opteron 165.. du får se litt selv

Lenke til kommentar

Får lov til å bruke opp til 20'000. Kabinett skal samboern få lov til å hjelpe meg å plukke ut, skal selvfølgelig legge en del penger i PSU.

Bruker pcen en del til bilderedigering siden dama elsker å ta bilder av ungen.

Spiller ikke så ofte, men det er kjekt å få lov til å spille BF2 o.l på høyeste oppløsning.

Regner med at det blir en del filmredigering med pcen min nå på våren, siden jeg er med i en liten ungdomsgruppe som filmer ganske mye når vi skater og gjør sprell.

Ellers bruker jeg pcen mest til skolearbeid, musikk og surfing, og det krever ikke så veldig mye

Tingen er at jeg vil ha muligheten til å gjøre ting, selv om jeg kansje ikke gjør akkurat den tingen heletiden, hvis dere skjønner?

Hva synes dere om harddiskvalgene mine?

Grunnen til at jeg velger å ha SLI på hovedkortet er vel egentlig bare fordi jeg ikke finner noen grunn til å ikke ha den muligheten.

Jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg velger Intel, men det er kansje fordi jeg synes AMD er litt ukjent, og at jeg har litt traumer fra en gammel AMD K6 som jeg hadde en gang i tiden :p

Lenke til kommentar

Her kan du se benchmarks i forskjellige oppgaver og spill. Hvis du blar helt ned på siden, altså etter benchmark listen.. så kan du se benchmarks for direct X9, open gl.. osv

Link: http://www.tomshardware.com/cpu/20051121/t..._charts-23.html

Mellom Opteron og I. Pentium D

http://techreport.com/reviews/2005q2/opter...5/index.x?pg=14

Endret av ErikBlodøks
Lenke til kommentar

Jeg blir egentlig ikke noe klokere på CPU når jeg ser på den benchmarken på Tom's Hardware. Men ser at CPUen min ligger ganske langt oppe på multitreading og videorendering.

Men kan dere gi meg et tips på en god AMD cpu og hovedkort?

Er denne kjøleren god? Thermaltake Tower 112 4 in 1 Den er kansje stor og tung, men den skal vist gi veldig gode kjøleegenskaper.

Skulle også veldig gjerne skaffet meg et tv-kort. Helst et USB, for da kan jeg bruke det på laptopen min også. Noen tips?

Enn dette kabinettet Cooler Master Cavalier 3? Jeg og min samboer likte dette.

Og denne strømforsyningen? Hiper Strømforsyning ATX 580W . Likte den funksjonen med at man kan skru av ledningene. Men Tom's Hardware advarer mot litt for høy 12V spenning. Noen tips?

Endret av BeFs
Lenke til kommentar

Om jeg får hive inn min mening... Jeg synes du gjør greie valg med tanke på hardware, bortsett fra at du betaler uhorvelig mye for CPUen din. Forskjellen i ytelse på CPUen du får for dén prisen i forhold til det halve, er virkelig ikke verdt det i min øyne. Jeg synes det er mye penger å betale ekstra bare for at et spill skal flyte i høyeste oppløsning, når alt annet ikke trenger i nærheten så mye kraft. Kanskje det er verdt å vurdere å kjøpe seg en Xbox 360 i tillegg? (Det er selvsagt med mindre du har "kreative" måter å skaffe deg spill på.)

Til tross for dette, skal ikke påta meg å gi deg noe særlig råd om prosessor, men å gå for en 64-bits dobbeltkjerne-prosessor er nok En Smart Ting (når du først tenker å blåse en del monatos på CPU). Du gjør i alle fall et godt valg med å kjøpe 2 GB med RAM.

Når det gjelder diskene dine, så er jeg ikke sikker på om ytelsesforskjellen ved å kjøpe den 36GB-disken din er verdt det. På den annen side så har jeg aldri opplevd forskjellen selv, så jeg er vel egentlig ikke berettiget til å uttale meg på dét området.

Derimot, det jeg henger meg opp i er at du sier: "PS: Vil bare legge til at jeg ikke er en gamer, men bruker pcen hele tiden[...]". Jeg antar derfor at du bruker PCen ganske mye (mange timer om dagen), og vil legge all min tyngde i når jeg sier: bruk mye penger på skjerm. Det er umulig å få lagt nok vekt på dette. Skjermen er den desidert viktigste komponenten du kjøper. Om du ikke har opplevd forskjellen ved å sitte på en skikkelig skjerm selv, kan dette fort virke bortkastet; men, tro meg når jeg sier at det endrer alt. 1600x1200 bør være et minimum, men samtidig, ikke se deg blind på oppløsning; kjøp en skjerm som er god på alle områder. Dessverre så er det himla dyrt for en skjerm som har en oppløsning over 1600x1200. (Jeg snakker her utlukkende om LCD-skjermer, siden disse er - i min oppfatning - mye mer behaglig på øynene. Det bør nevnes at jeg er også av den oppfatningen at ved spilling skal du være himla ømfintling før du synes det er stor forskjell på det å spille på en LCD vs. CRT.)

En annen ting du bør tenke på er støy. Nå vet ikke jeg om maskinen din allerede står på stua og durer i vei, men dersom den ikke gjør det, og du ikke tror at støy blir/er et problem, er det ganske sannsynlig at du endrer mening etter en stund. Du nevnte vannkjøling, så kanskje en Zalman Reserator1 Plus er verdt å ta en kikk på (Komplett har tilbud på den i helga:).

Bare mine tanker:)

Lenke til kommentar

Takk takk for dine kommentarer OMGLOLWIN2K.

Sitter og vurderer andre prosessorer.. Men jeg trenger tips om hva jeg bør se etter i en AMD prosessor.

Xbox 360 blir ikke aktuelt, siden jeg allerede har en PS2, med èt spill, det sier hvor mye jeg egentlig spiller tv-spill, den brukes mest til DVD.

Angående harddiskene så har jeg hørt ganske mye om hvor bra en raptor disk skal være å ha operativsystem på, så har lyst til å teste det (har BTW. slengt med enda en 250GB disk i oppsettet mitt)

Ja, jeg sitter ganske mye forran pcen. Har en 17" CRT fra Fujitsu Siemens, som jeg har hatt siden 1999, har aldri vært borti en så god skjerm noen gang. Kvier meg egentlig litt for å kjøpe meg LCD skjerm, da jeg savner å ha den dybden i bildet som er i en CRT. (Ja, jeg har sittet mer enn 10min forran en LCD skjerm). Men større skjermbilde og plassbesparing oppoveier ganske mye i forhold til å ha dybde i skjermbildet.

Men jeg ser at jeg må bytte skjerm, for jeg vil helst ha en skjerm som støtter DVI, denne jeg har nå har bare 15pin VGA tilkobling =/

Lurer litt på denne; Samsung 19" LCD Syncmaster 940B

Ja, pcen står på stuen, og det er som om man blir døv de få gangene i århundret den er av. Vannkjøling ser jeg på senere. Men skal bruke noen kroner på støydemping hvis det viser seg at det oppsettet jeg har nå for bråker mye etter forventningene.

Lenke til kommentar

Hvis jeg var deg, hvilket jeg ikke er, ville jeg gått for en AMD opteron prosessor evt. en Athlon 64 4000+ (evt. en athlon 64 x2), to stykk nvidia 7800gtx og 2 gig ram og et hovedkort noe alla dette (hvis du velger socket 939 vel og merke). Resten bare standard greier (MIST psuene er :dribble: ) Det vil jeg si er den ultimate pceen for 20000

PS: Jeg er gamer "vånnabi" da.... :hrm:

Endret av AOe
Lenke til kommentar

Vil anbefale deg å lese denne "testen", samt del 1 og 2.

http://www.hardware.no/guider/hele_maskine...i_praksis/19596

Oppsett hw har valgt der er etter min mening noe av det mest lønnsomme fremdeles.

Edit: Muligens bytte hk til et fra asus med passiv kjøling for stillhetens skyld. Ville også kikket på Antec P180 selv om dette er litt dyrt. Men stille kabinett er ikke noe du kommer til å angre på.

Lykke til. ;)

Endret av ganilsen
Lenke til kommentar

Hei BeFs :D

Pc'en du har tenkt til å bestille ser ganske bra ut. Men jeg må si meg enig at AMD har dratt litt fra Intel i de siste åra. Jeg brukte bare Intel før, etter jeg i 98-99 fikk se en AMD på sitt værste.. Pc'en min ble bare "herpa" uten grunn.. Dette gjorde så jeg måtte bytte hovedkort og cpu, byttet da til Intel. Men jeg har akkurat kjøpt meg ny pc hvor AMD sto høyest på listen. Jeg er en gamer, men bruker også pc'en til så mangt annet. Jeg liker å leke med Photoshop og mange andre programmer. Og det virket jo som om du drev på med flere en en ting om gangen, noe som gjør dual-core til en selvfølge. Sitter nå på en Opteron 165 som er lett å klokke til nærmere 3 Ghz og koster ca 3000,-

Og jeg har også den hiper psu'en, og den er kjempe bra. Jeg er fornøyd og synest det er "praktisk" og skru av de ledningene man ikke trenger

Jeg ville anbefalt deg å gå AMD.

Mvh. Wenom :thumbup:

Edit : Fjernet noen unødvendige smilyer..

Endret av Wenom^^
Lenke til kommentar

Takk for dine ord Wenom

Nå har jeg valgt meg ut alt jeg trenger, bortsett fra CPU.

Har da kommet til følgende konklusjoner.

Intel = DDR2 (PC5300) eller AMD = DDR (PC3200)

Så valget står imellom Intel D 830 eller en AMD Opteron 170.

Hva er egentlig best? Skal brukes til litt spilling, men ellers en del annet "hardt" arbeid som DVD-ripping, pakking (zip/rar), og generelt liker jeg at jeg kan ha Winamp og Firefox oppe uten at det går seigt å skifte mellom programmer.

Dobbelkjerne prosessor er jo et must når jeg holder på med sånne ting. Så kansje jeg likegjerne bare skulle gå for Intel D'en? Eller skulle jeg bare gå for en helt annen prosessor? AMD XP 3700+ er nevnt, også XP4000+ og Athlon 64 x2. Men alle disse 3 har bare 1MB cache, ihvertfall innen en rimelig prisklasse. Det synes jeg er litt lite.

Bestiller Intel hvis jeg ikke hører noen innvendinger innen i kveld.

Lenke til kommentar
Men alle disse 3 har bare 1MB cache, ihvertfall innen en rimelig prisklasse. Det synes jeg er litt lite.

AMD CPUene trenger ikke mye cache som P4 arkitekturen "NetBurst". Bruker i tillegg ganske mye strøm.

Endret av Pels
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...