Gå til innhold

NTNU-valg: Datateknikk vs. IKT vs. FysMat


Zethyr

Anbefalte innlegg

Jeg har sett på tre forskjellige linjer ved NTNU som kan bli aktuelle å søke på, og jeg trenger noen råd. Jeg har nå lest en del på de forskjellige linjenes nettsider (og leser fremdeles), men lurer på om noen av dere kanskje kan svare på noen spørsmål og gi litt utfyllende informasjon.

 

Foreløpig står de i prioritert rekkefølge:

  1. Datateknikk
  2. Ingeniørvitenskap og IKT
  3. Fysikk og Matematikk

Alle tre er isåfall 5-årsstudier.

Jeg har lest gjennom det meste av Holgers NTNU-tråd, og lært litt av den.

Kanskje noen også har eventuelle andre linjer som kan være interessante? (Muligens kommunikasjonsteknologi?)

 

Jeg kan si litt kjapt om meg selv: Stor interesse for datamaskiner, snitt på ca. 5 (uten tilleggspoeng) på almennfaglig videregående skole, studieretningsfag 3. år 3MX, 3FY, 3KJ. Detaljpugging har aldri vært min sterkeste side, men jeg har alltid likt å lese om alt mulig teknologisk. Har en stor lærevilje og interesse for reverse engineering og programmering på fritida, men små kunnskaper (enda). Er allergisk, regner derfor med å slippe unna militæret og gå direkte videre med utdanning.

 

Så over til spørsmålsrunden:

Hvor stor vekt legger de forskjellige linjene på programmering? Hvilke språk er aktuelle?

 

Hvilke jobber er mest vanlige å gå til etter fullendt utdanning ved den aktuelle linja?

 

Datateknikk, toucher den mye innom geomatikk og elektronikk og slike ting jeg anser for å være totalt uinteressante?

 

Jeg var på Høgskolen I Gjøvik (HIG), med skolen for å bese meg og høre litt om studiene, og jeg meldte meg da på "realfag og informatikk" eller noe i den duren. Det som da skjedde var at jeg havnet innom geomatikk og elektronikk, ++. Gørr kjedelig, og linjene virket "stakkarslige", altså både lite givende/utfordrende, samt at det virket som om de led av manglende kompetanse. Kan jeg forvente noe av det samme på NTNU? (Jeg ble skikkelig demotivert; en kassajobb på rema1000 virket mer spennende)

 

Er det mye praktisk arbeid utenfor datamaskinen ved de aktuelle linjene?

 

 

Det var vel det, takk på forhånd for eventuelle svar :)

Legger til flere spørsmål forløpende etter hvert som jeg kommer på noen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan kanskje svare på endel av det du lurer på, går 3. komtek nå, så jeg har sett litt av hva du kommer innom. Data og komtek går parallellt de to første årene, etter det får man mulighet til å spesialisere seg.

 

Programmering: Sannsynlig vis kommer dere til å bruke java, dette blir man lært fra grunnen av. Begynner med jsp første semester. Java er også det som hovedsakelig blir brukt senere, men andre språk benyttes også. Har vært borti Python, Matlab, Simula etc. Ganske enkelt å lære seg det man trenger i de språkene når man har grunnlag fra java.

 

Fys.Mat og IKT legger mindre i programmeringsfag, der er det såvidt jeg vet kun innledende og grunnleggende programmeringsfag. Muligens et java-fag, men ikke på langt nær i samme grad som data/komtek.

 

Jobb: Vanskelig å si, markedet går opp og ned. Akkurat nå er markedet ganske hot, gode muligheter for å komme i jobb som siv.ing. i en R&D-avdeling e.l. Om fem-seks år har det kanskje snudd. Tror mulighetene for jobb er like stor for alle linjene. Ikke skyt meg om jeg tar feil.

 

geomatikk/elektronikk: Det eneste man kommer innom i noen særlig grad av elektronikk er det som er strengt nødvendig å forstå når man skal jobbe med datamaskiner. Faget heter Digitalteknikk med kretsteknikk og fokuserer mer på digitalteknikken enn analyser av analoge kretser.

 

Praktisk arbeid: Mesteparten av arbeidet er uten datamaskiner, dette først og fremst pga matten og de andre fagene som ikke er direkte datafag. Ikke så mye lab-arbeid. Foreleserne her oppe er blandt landets beste, i enkelte tilfeller også i europatoppen.

 

Og om du lurer på om det er givende å studere her oppe? Byen har Norges beste studentmiljø, masse gode studenttilbud, og selvfølgelig Samfundet. For min egen del ble det litt mye av det siste, sitter her og rister på hodet for alle de tingene jeg burde ha lært meg. Av de strengt negative tingene jeg kan trekke frem er været. Alltid surt og kaldt, bortsett fra om sommeren når det regner i Oslo. Da er det tropetempraturer her oppe.

Lenke til kommentar

Har sett litt mer på sakene nå, og datateknikk ser absolutt mest aktuelt ut. Sliter derimot med å velge noen av under-kategoriene. Jeg vet at jeg har god tid til å velge, men er allikevel nysgjerrig. Kanskje noen kan si et par ord om hver av mulighetene på enkel og grei, lettfattelig norsk?

Er ikke så lett å gå gjennom alle nettsidene og lete når jeg er forkjøla og tett i huet.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke så godt til underkategoriene på data, men det er noe du ikke trenger å velge før etter 2 1/2 eller 3 år. Og innen den tid har du nok fått litt mer peiling på hva det går ut på. Tenk litt på det, snakk med folk du kjenner som er/har vært her, det er ikke alltid det beste å ta en forhastet avslutning. Men om du interesserer deg for det, er datalinjen her oppe sannsynlig vis det beste stedet i landet du kan ta en slik utdanning.

Lenke til kommentar
Men om du interesserer deg for det, er datalinjen her oppe sannsynlig vis det beste stedet i landet du kan ta en slik utdanning.

5248212[/snapback]

Det er akkurat her jeg sliter litt. Jeg lurer kun på hvor godt det sammenfaller med interessene mine ;)

Regner med at det stemmer ganske greit over ens med interessene mine, og man kan jo ikke forlange 100% selvdigging på et studium; man må jo ut i jobb også.

Lenke til kommentar

Jeg går i klassen til sim. Trives godt jeg også. Har dessverre blitt alt for lite studering på meg og alt for mye andre ting, men det ordner seg vel på et vis. Kommer jeg meg gjennom de fire eksamenene jeg skal ha på 2 uker nå, så skal jeg jobbe skikkelig neste semester (det sier de alle, men her SKAL det gjøres. Bare minn meg på dette sim).

 

Jeg visste ikke hva jeg ville studere her oppe, så havnet egentlig på Datateknikk med en halvveis tilfeldighet. Angrer ikke noe spes, men får se hva det blir til neste år. Jeg er litt rastløs av meg, så å sitte forran en PC resten av livet er ikke helt meg tror jeg. Jeg kommer fra en bondegård og er vant til slikt arbeid, liker det også, så det blir kanskje en helomvendig for meg? Tiden vil vise :) Men dette har ikke noe i denne tråden å gjøre :p

Lenke til kommentar

Brorsan har gått på ingeniørvitenskap og IKT i 2 1/2 år, og det virker som om det er kult. Linjen kombinerer på en måte programmering med andre ingeniørfag, og du velger hvilket ingeniørfag du vil fordype deg i etter 2 år. Kort sagt kan du bli satt til å programmere/designe programmer som kan brukes i det aktuelle fagfeltet, for å forenkle andres arbeider.

 

Arrester meg hvis jeg tar feil, jeg har som sagt ikke førstehånds kjennskap til alt.

Lenke til kommentar

Ble ferdig med datateknikk nå i våres, og kan jo kanskje bidra med noen tanker. Du må være forberedt på at det er MYE jobbing. Selv om videregående som regel går veldig greit for folk med litt ekstra ballast i toppetasjen, så er et siv.ing. studie mye tøffere, og overgangen kan være brutal. Heldigvis er det gode muligheter for gruppearbeid/samarbeid, slik at du ikke står der helt alene. Obligatoriske, ukentlige innleveringer i mange fag.

 

Studiet er faglig krevende, spesielt (for meg ihvertfall) var matematikken det vanskeligste, du får 3-4 mattefag med ganske avansert matematikk. Etter min mening er de 3 første årene de hardeste, 4-5 år er mer spisset mot hva du selv ønsker å spesialisere deg innenfor.

 

Geomatikk er det ikke noe av på datateknikk, du kan dog velge dette som en egen vei litt uti studiet. Elektronikk er det litt av, men ganske greie saker egentlig.

 

Når det gjelder programmering, så legges det forsåvidt mest vekt på helt grunnleggende forståelse av programmeringsspråk og deres oppbygning. Du lærer også Java i et eget fag. Jeg vil anbefale å drive mye med programmering ved siden av for å lykkes her. Du vil også lære om flere andre programmeringsspråk som de fleste neppe har hørt om tidligere. :cool:

 

Mye er opp til deg selv om du vil trives med et slikt studie eller ikke. Du må gjøre en skikkelig innsats (det ender dessverre ofte opp med skippertakmetoden :-/ ), og du må like å programmere. Selv har jeg vel funnet ut at programmering ikke er så veldig moro, så jeg tar nå et år på BI for å få litt annen kompetanse i tillegg. Kan anbefale økonomiutdannelse hvis man vil ha noe litt "enklere" og som kanskje føles litt mer matnyttig. Fagene på NTNU kan til tider bli ganske teoretiske.. Skulle jeg valgt om igjen er det ikke sikkert jeg hadde valgt datateknikk og ntnu i det hele tatt. :roll:

 

Bare spør hvis du lurer på noe mer. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...