Gå til innhold

"Linse" iform av "stjernekikker" 1000mm F/11

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en "haug-gammel" stjernekikker av merke Celestron, modell C90.

Har i den senere tid blitt veldig innteresert i å prøve å fotografre himmel-legemer, som måne, mars etc. og har lest noen artikkler om dette.

Har derimot problem med å forstå siffrer som brukes, da jeg ikke har fag-termene inne.

f.eks. Hva innebærer det konkret at jeg har "1000mm"? Hvilke muligheter og begrennsninger medfører dette?

Og hva er f/11? er dette bra? er det skalert slik at "høyere er bedre"?

Det finnes sikkert utallige kilder om dette, men jeg våger meg allikevel til å spørre, siden dette ikke er en tradisjonell linse, og da er kanskje svarene litt annerledes. Bl.a. kan jeg tenke meg at siffrer som 1000mm og f/11 ikke er vanlige blant linser til kamerarer.

-håper noen orker å svare innenfor mitt tenkte bruksområde, alltså astro-fotografering.

Det jeg egentlig spør om, er vel egentlig om "kikkerten" er "bra nok" til å ta fine bilder, eller om den er for begrennset i sine spesifikasjoner.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei,

1000mm er "brennvidden" det er et mål på hvor mye den forstørrer, 1000mm er veldig mye... f/11 er Blenderåpningen, blendeåpningen er en blender ing som bestemmer hvor mye lys som skal slippes inn, jo lavere blenderåpning jo raskere eksponering kan du bruke, om du har høy blenderåpning slipper du inn lite lys og må somregels ha en lengre eksponeringstid, men du får da en dyper dybdeskarphet.

når du ta bilder av himmelegemer er eksponeringstiden ikke så viktig fordi du som regels har kameraet på et stativ.

på en "vanlig" linse, som f.eks følger med i nikon D790 pakka som jeg har er 18-70mm og f/4,5hvis jeg ikke husker feil.

må bare si at jeg ikke har spesielt god peiling på kameraer, og at jegaldrig har drevet med astro-fotografering...

edit: fer er en link til en guide om blenderen: http://www.akam.no/guide/fotografering/ble...iske_iris/14224

og generelt om linser og optikk: http://www.akam.no/guide/objektiver/optikk_og_linser/1923

Endret av norma_saw
Lenke til kommentar

Humm. har stativ, men desverre ikke digital speil-refleks.. men har jo et speil-refleks.. kanskje jeg skulle kjøpt sånn adapter ring og testa mot noe lett, som f.eks. månen.

Dersom månen er lys-sterk (mellom 1/2 og full-måne), hvilken type film tror dere jeg burde bruke sammen med objektivet?

Vil jo helst ikke ha for høy ISO siden slike bilder blir så kornete... Med tanke på at månen er relativt lyssterk så kan jeg kanskje komme unna med ISO400 eller til og med 200??

Lenke til kommentar

En eksponering på f/8 og 1/250 sek. med 100ISO-film vil fungere med halv- og fullmåne.

Så kan du jo regne deg fram og tilbake med ulik type ISO/blender.

Husk at månen beveger seg med sin egen diameter ca hvert 3. minutt, så bruk ikke alt for lang eksponeringstid!

Lenke til kommentar

Mange takk!

Skal bli spennende å prøve, men må nok få ut fingeren og bestille adapter "ringen"..

Reiser til USA i begynnelsen på Januar, så jeg får bare håpe jeg får adapter og forhold en kveld eller to før jeg reiser! :)

Ang. å regne frem og tilbake, så har jeg ikke peiling på hvordan jeg gjør dette, men lastet ned en pdf fra en forum-bruker her som hadde laga en 60 siders "foto-manual"... får lese litt der. :)

Takk for all hjelp!!

Kjell

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...