Gå til innhold

Nikon Pre-AI: årsak til kompatibilitetsproblem?

Anbefalte innlegg

Siden jeg er Canonbruker har jeg lite erfaring med Nikon-utstyr - derfor spør jeg her i håp om at noen av nikonianerne kan hjelpe meg..

Gamle "Pre"-AI-objektiver (før 1979) skal angivelig kunne skade nyere kamerahus som D70 etc, altså er problemet ikke bare mangel på lysmåling. Jeg lurer på HVORFOR og HVORDAN disse objektivene skader kamerahusene, er det kortslutning? Mekanisk skade? Andre ting?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Siden jeg er Canonbruker har jeg lite erfaring med Nikon-utstyr - derfor spør jeg her i håp om at noen av nikonianerne kan hjelpe meg..

Gamle "Pre"-AI-objektiver (før 1979) skal angivelig kunne skade nyere kamerahus som D70 etc, altså er problemet ikke bare mangel på lysmåling. Jeg lurer på HVORFOR og HVORDAN disse objektivene skader kamerahusene, er det kortslutning? Mekanisk skade? Andre ting?

5245706[/snapback]

Vet ikke hvor stor problem det er med D70 som ikke har AI mekanikken, men på kameraer som forsatt har mulighet for mekanisk overføring av lymålingen, kan AI taggen knekke. (det er en fjærbelastet tag som blir skyvd rundt når man vrir på blenderåpning på gamle objektiver). Før det brukte Nikon en krok pre AI objektiver har ikke noe åpning for taggen, og derfor mener Nikon at den "kan" knekke. Har selv brukt pre AI på AI kamera, uten at det det har hvert noe problem annet enn at det har presset litt hardt på AI taggen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...