Gå til innhold

Hvilket teleobjektiv skal jeg velge? Ca 4000kr


Anbefalte innlegg

Uten ha noe særlig kamerakunnskaper, men litt fysikk, så stusser jeg litt på dette. Jeg har trodd at det må være på korte lukkertider det kan være lurt å bruke speillåsen. De ørsmå rystelsene som speilet forårsaker (når det går opp) kan umulig vare mange hundredels eller tidels sekund. Så hvis man har en lukkertid i samme størrelsesorden som rystelsene varer, så kan speillås være en fordel, men om man bruker flere sekund, så kan jeg aldri se for meg at rystelsene skal gjøre noe med i bildet (det er selvsagt en kontinuerlig overgang i alle disse fenomenene). Korriger meg gjerne!

5259937[/snapback]

 

Vibrasjonene varer ikke særlig lenge med et 1,6 crop-kamera, men nok til at det har effekt på lukkertider mellom mindre enn 1/brennvidde og noen sekunder. På lukkertider på mange sekunder har det som du riktig påpeker mindre å si, fordi jo lengre eksponeringen varer, jo mindre andel av den påvirkes av vibrasjonen.

 

effekten av "speilklasket" beror på flere ting, kamerahuset (realt klask på et 6x7 kamera for eksempelm hører noen sier at du nesten kan se at kameraet hopper), brennvidden, stativet etc.

 

EDIT: her var Caprycorny før meg... :)

Endret av olemm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...