Simen1 Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Ja, det finnes egentlig flere slike systemer i dag, ofte embedded systemer som er i bruk i kassaapparater, panteautomater, minibanker og slikt som kjører et OS fra ROM/Flash og ikke har harddisk. Men det er jo spennende å se at det kommer i bærbare PCer også. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 det å bruke en Flash disk til lagring liker jeg ikke, for de har begrenset holdbarhet m.tanke. på overskriving... tror det var snakk om ca 100 000 ganger bare, og det er lite... Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 det å bruke en Flash disk til lagring liker jeg ikke, for de har begrenset holdbarhet m.tanke. på overskriving... tror det var snakk om ca 100 000 ganger bare, og det er lite... 5256099[/snapback] Det er snakk om 100 000 ganger under worst case scenario. dvs. _minst_ 100 000 ganger ved ca 80 grader celsius og minste spesifiserte driftspenning. 100 000 er likevel ikke så mye. Enig i det, men det skal mye til for at en enhet tar kvelden allerede ved 100 000 overskrivninger. Bare for å utdype det tallet liksom Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 bare for å illustrere, hadde det vært brukt som ram, så hadde det vart en uke toppen kontinuerlig drift, nå, jeg vet at det ikke skjer like mye overskriving og sånt i en harddisk, men det skjer, og spesiellt ved defragmentering... så, jeg liker ikke tanken på å ha en flash disk som harddisk... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 For å sette det yttligere i perspektiv: Jeg tviler på man klarer så mye som 100.000 overskrivinger på hver sektor av en harddisk. Sporene forskjyves for hver gang det overskrives. Kalibrering hjelper en god del til å få sporene på plass men det varer ikke evig. Stadig flere reservesektorer må taes i bruk. Sånn er det med flash (NAND) også. De har reserveblokker som brukes til redundans. Ofte overskrevne områder kan også rokkeres om på sånn at skriving styres til lite overskrevne områder av flashminnet. Dette er nok til at enkelte flash-produsenter garanterer opp til hele 200.000 eller 500.000 overskrivinger. Flash som OS-disk høres ut som musikk i mine ører Fragmentering er forresten ikke noe bekymringsgrunnlag. Flash har så rask aksess at defragmentering blir unødvendig. Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Fragmentering er forresten ikke noe bekymringsgrunnlag. Flash har så rask aksess at defragmentering blir unødvendig. 5256937[/snapback] Det er forsåvidt et godt poeng. Defragmentering av et ikke-sekvensielt lagringsmedium er veldig unødvendig. Dette er uansett bare aktuelt som en løsning hvor stabilitet ikke er det viktigste uansett og tap av data i OS partisjonen er jo nokså enkelt rekonstruert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå