Gå til innhold

Bør stabilisator avgjøre valget?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bildekvalitetsmessig vil jeg tro at både Coolpix 7900 og Fuji F10/F11 er bedre enn FX-9. Innendørs i normalt god innebelysning kan du imidlertid ha muligheten til å bruke FX-9 håndholdt uten blits, noe som er umulig med disse to andre.

Personlig ville jeg valgt Coolpix 7900, egentlig av flere årsaker, blant annet funksjonene (står skrevet mye om de her på forumet) og grepet. Synes også designet er pent, spesielt i svart. F10/F11 har nok noe raskere utløserrespons. FX-9 er også overpriset i forhold til hva du får, synes jeg. Du betaler mye for stabilisatoren.

Lenke til kommentar
Bør stabilisator avgjøre valget?

Spør du meg, blir svaret ja.

Siden jeg hadde KM A2 med stabilisator, er jeg blitt helfrelst. Når jeg gikk over til dSLR kjøpte jeg objektiver med stabilisator.

Har du vurdert Ricoh Caplio R3? Fornuftig pris; bruk Produktguiden her på siden.

For øvrig synes jeg svaret fra Afseth er fornuftig - man skal ikke utelukkende og blindt velge stabilisator.

Lenke til kommentar

Ja vurdrer Ricoh C.R3.Spesifikasjonene på dette kameraet er jo helt suverene, men på grunn an noe varierende brukermeldinger om bildekvaliteten har jeg foreløpig lagt det på hylla.

Venter på en norsk test av dette kameraet. Når kommer den??

Lenke til kommentar

Forsjellen er stor for oss uten en stødig hånd & uten stativ ved en hver anledning...

Du kan jo vurdere hvilke type bilder du kommer til å ta mest av...

Som nevnt, skal du ta mye inne i skumte rom hvor auto på kameraet kansje velger en litt lang lukkertid så blir det neppe klare bilder med håndholdt uten stabilisator...

Har stabilisator på både digitalkamera og videokamera, (JEG) kunne ikke levd uten... ;)

Lenke til kommentar

Takk for gode råd!

Noen mener at stabilisator er svært viktig,men jeg hadde nesten tenkt å følge fagmannen Afsets råd om å kjøpe Nicon C.7900.Imidlertid etter å ha lest Akams test en gang til er jeg i tvil.(skjermen er dårlig i sollys)

Jeg solgte mitt Canon A95 fordi skjermen var for dårlig i sollys.-En må jo se på skjermen for å se menyene-så det er ikke nok at et kamera har optisk søker i tillegg.Derfor er jeg nødt til å ha et kamera med skjerm som kan bruke under alle lysforhold.(det er vel ikke bare meg dette gjelder for?)Da blir vel utvalget ganske begrenset og iflg.Akams test av Nikon C. 7900 så er vel dette kameraet ant. ute av bildet,desverre.(med mindre jeg kan overbevises om at skjermen er god nok)

Lenke til kommentar

De skriver også at mange andre kamera har samme problem. Jeg tror du skal ha problemer med å finne et kamera du liker ellers som også har en skjerm som er bra i sollys.

Det største problemet med slike skjermer er at man ikke ser det man skal ta bilde av. Det har du her en optisk søker til. Skal du inn i menyen, er det bare å snu seg vekk fra solen eller evt. dekke til skjermen med en hånd, så skal ikke det være noe problem.

Som sagt... de fleste kamera har dette problemet. Selv de kamera som hevder de er meget bra også i godt sollys, misliker jeg å bruke i solen da de gjerne også mangler optisk søker.

Når det er sagt, så har f.eks Ixus 700 fått bedre kritikk når det gjelder skjerm. Om den testen kom før Coolpix 7900 og at kravene da ikke var like store (i testen så fremhever de at skjermen er på hele to tommer, samtidig som CP7900 testen nevner at det ikke er dårligere enn andre kamera) vet jeg ikke. Men kravene til skjerm og utløserhastighet har steget sterkt bare den siste tiden. Det er også to forskjellige personer som har testet kameraene, og de har naturligvis forskjellige krav.

DPreview nevner ikke skjermen som et problem. De skriver faktisk at den kan brukes i sterkt lys. Steve's Digicams skriver faktisk følgende om skjermen:

It was easy to use in all lighting conditions, being bright enough to use even on the sunniest of days, and intensifying the live viewfinder image in low-ambient lighting for indoor shot composition

Så det er delte meninger om dette kameraet, akkurat som alle andre kamera :)

Lenke til kommentar

Tror jeg bare må gi opp å finne det ideelle kamera.Nest etter Ricoh C.R3 er det faktisk Pentax Optio S6 som har nesten de spesifikasjoner jeg ønsker.Dette kameraet er det veldig lite snakk om, har heller ikke sett noen test. Som den villmarkens sønn jeg er, vurderer jeg også Pentax VPi. Det ser ikke dårlig ut i testen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...