vidarv Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 (endret) Folk kan si mye negativt om førstegangstjenesten, og mye av det kan jeg sikkert være enig i. Men for å legge alt det litt til sides... Førstegangstjenesten har gitt mange unge guttesinn her i landet minner for resten av livet. Det finnes uttallige morsomme historier som burde komme frem i dagens lys. Fortell om den gangen du eller kompisen din fikk refs eller ble utskjelt på oppstillingen, eller episoder som rett og slett bare var morsomme... lange eller korte... Husker spesielt selv en litt morsom episode fra en av morgenoppstillingene. Du husker sikkert, da var det viktig å alltid være proper, nypussa sko, buksa nedi bootsa, barreten skulle sitte godt inntil hode, og ikke minst... nybarbert! Stakkars mendig Lundmo som stod ved siden av meg hadde ikke fått tid til å dra barberhøvelen før oppstillingen. Han var ganske stor og rund, ( noen likhetstrekk med Doug i Kongen av queens). Vi husker, det var jo et stress med vasking av brakka i forkant, og en var heldig om en fikk nok tid til å spise frukost. Kvartermester (sersjant) Viik tok inspeksjonen og gikk runden blant rekkene. Selvfølgelig var ikke skjeggtustene til Lundmå til å unngå å oppdag. Ordren var klar DU HAR 5 MINUTTER PÅ DEG TIL Å BARBERE DEG... Lundmo i lett jogg mot brakka og opp 2 trapper før han forsvant inn døra bak alle oss andre... Nå stod alle bare og ventet, mens befal Viik gjorde oss alle så smertelig klar situasjonen med "nå står vi bare her og venter på Lundmo"-talen... det var typisk strategi for at vi skulle bli avskrekket mot å gjøre samme tabben selv. Men det ble kramaktig morsomt når Lundmo kom ut igjen, med flere barberkutt i kjaken, og rester av barberskum opp etter ørene, tydlig preget av tidspresset. Skjorta hadde hoppa ut av buksa og han hadde glemt barreten (lua) inne på vasken... han var mer uproper en før han dro... Lundmo dimmet etter 4 uker på rekrutten husker jeg... Endret 3. desember 2005 av vidarv Lenke til kommentar
Demonfudge Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Nå fikk jeg bare 9 timer der inne, men kunne egentlig tenkt meg og dra inn nå. Er arbeidsløs og har lite å gjøre, så ja. Hadde ikke gjort noe gitt. Lenke til kommentar
padda Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Var på Værnes for to år siden, som LF A1D, og det er spesielt én episode jeg husker fra den tiden. Var på øvelse på vintern, det var kveld, og alle var i telt. Plutselig ble det ropt alarm! Som lagfører stod jeg utenfor teltet og ventet på at laget mitt skulle komme seg ut, og de kom én etter én, noen med full utrustning, andre med jakken såvidt dratt på seg og hjelmen i under armen, og alle med AG i hånden. Så kom sistemann, iført helsetrøye, lang under vinter, med buksen rundt anklene, MG i armene, og løp ut av teltet mens han ropte og "skjøt" hele laget sitt i ryggen med rødfis. Et fantastisk syn =) Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Vinterøvelse 2005: Battle Griffin Vi hadde besøk av en gjeng amerikanske USMC's som var et del av koalisjonsstyrkens vaktlag. De var dyktige soldater, men hadde lite eller ingen kjennskap til vinterkrig eller norsk fauna. Vi hadde selvsagt gravd ut kuldegroper i inngangen på teltene våre. Dette var noe nytt for våre amerikanske venner som var meget nysgjerrige på hva vi drev på med. Vi forklarte de at det var et forsvar imot "the dangerous Norwegian snowsnake". Stakkars USMC, de fikk litt av et forklaringsproblem da Obersten deres oppdaget at samtlige amerikanske telt hadde enorme vollgraver rundt seg litt senere på kvelden. Øvelse Blindebukk: Jeg jobbet i en kommandoplass i mesteparten av førstegangstjenesten min og jobbet tett med høyerestående offiserer. Midt under øvelsen fant jeg ut at noen hadde tatt med seg mobiltelefon inn i kommandoplassen og begynt å lade den via det graderte nettet. Jeg reagerte i sinne fordi jeg var sikker på at det var noen av mine medsoldater som prøvde å tøyse med meg. Uten å tenke meg om ropte jeg: "ok, hvilken idiot er det som har gjort dette?". Det er nok meg det, kom det fra generalmajoren. :-\ Lenke til kommentar
EpziloN Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 (endret) NATO HQ. Belgia. (verneplikten) jeg deler kontor med en tysk sjant og en italiensk kaptein. denne dagen skal tilfeldigvis en tysk general komme innom å prate litt med den tyske sjanten (Master Sgt.), og pga. dette holdt italieneren seg langt unna kontoret. generalen kommer inn og vi går høffelig opp i rett, han spørr så sjenten noen spørsmål før han snur seg mot meg og spørr meg om ting, greia her er at generalen blir snakkende med meg i flere minutter til sjentens store ergrelse. noe han går å surmuler for i et par dager etterpå. godt mulig generalen trodde han skulle titte innom kontoret og høre hva vi gjorde, og ikke kun snakke med sjenten, hva vet jeg. men igjen, ville tro en norsk vernepliktig er litt mere "spennede" å møte enn en sjant, som han har møtt noen 1000 av fra før og har vært selv... et av mange gode minner ;D Epz. pratet med flere admiraler og generaler fra flere land, de er langt mere jordnære enn en skulle tro. og sist men ikke minst daværende forsvarssjef Friisvold. Endret 4. desember 2005 av EpziloN Lenke til kommentar
padda Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Dette er egentlig minnet til en kompis av meg, men tar det med. Han var vernepliktig på Haakonsvern, som tekniker, ganske slapp tjeneste med lite hilsing på befal, ikkeno SLO, så han glemte fort det han hadde lært på Madla. En dag gikk han gjennom leiren, iført uniform, og der så han Frisvold, så han klarte da å si "Hallaien forsvarsjef!", og vinket litt. Frisvold ble litt overrasket, og mumlet tilbake et "eh, god dag". Kompisen min et par meter videre, og så så han plutselig to Kapteiner som også gikk forbi Frisvold, og gikk opp i rett og hilste skikkelig. Da husket plutselig kompisen min at Frisvold faktisk var general, og han kunne havnet i kakebua for å ikke ha hilst skikkelig på ham. Heldigvis gikk det bra =) Lenke til kommentar
Knebel Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Turban Tore Tro det eller ei, vi hadde en Sikh med turban og greier i troppen på Madla. Tore hette han, og var resultatet av ei sognejente som giftet seg med en indisk troende sikh. Tore var oppvokst i Sogn og Fjordane og snakket kav sognadialekt. Det hadde seg slik at Tore eller Turban-Tore som han ble hetende hadde to stk turbaner med seg på Madla: En grønn felt turban og en blå kombinert parade og US turban. Han måtte selvfølgelig ha rett turban til rett antrekk. For de som ikke er kjent med dette hodeplagget, består det av en ca 40m lang tøyremse som er surret på hodet på et intrikat vis. Det er en del av sikh troen at man kan aldri ta helt av en turban før man begynner å ta på den neste. Tar mao. laaaang tid å ta greia av og på. Så kom da den dagen vi alle husker hvor troppen blir beordret inn for å skifte fra US til felt så fort som f fordi det er 'krig'. Kvartermesteren går og hyler 'Det er krig det er krig skift til felt, -få ræva med dere DET ER KRIIIIIIG - Dere har tooo minutter på dere' -Tore kom selvfølgelig ut på oppstilling uten å ha skiftet til grønn felt turban. Til befalets store forbannelse. 'Hva er dette menig? -Er dette riktig hodeplagg for felt?' 'Men kvarterm....' 'Hold kjeft!! Inn med deg og skift'. Det ble selvfølgelig armhevinger som kollektiv avstraffelse mens Tore labbet inn for å skifte til korrekt turban. Det tok jo sin tid, og vi ble alle temmelig stive i arma tilslutt, så kvartermesteren måtte gi oss lettelse i 'straffen'. Krigen var over før Tore kom ut i korrekt turban.. :!: :!: FHJ Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 "Hallaien forsvarsjef!" 5249646[/snapback] Herlig gullkorn, den må jeg huske. Lenke til kommentar
unabomber Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Jeg hadde min førstegangstjeneste i HMKG, stort sett ganske kjedelig tjeneste med mye vakt på Slottet, Skaugum og på Akershus festning. Hendelsen jeg skal fortelle var på slutten av førstegangstjenesten og naturlig nok var troppen begynt å bli veldig useriøs og lei. Vaktdøgnene fikk vi til å gå med å finne på mye sprell og morsomheter, det gikk etterhvert sport i å gjøre mest mulig vaktforsømmelser. På Skaugum (kronprinsfamiliens hus) står vaktstuen helt nederst i en lang vei som fører opp til hovedhuset. Og nede ved vaktstua pleide "lille" Marius å sette i fra seg sykkelen sin. Hvorfor vet jeg ikke, men han syntes sikkert det var litt stas med soldater. Uansett, så fikk en pakistaner i troppen vår et merkelig innfall. Han lånte sykkelen til "lille" Marius, og syklet opp og ned den lange bakken som fører til hovedhuset. Dette er selvfølgelig for en gardist litt vel "out of line", og risikerer en heftig refs. Like etter "lånet" ser vi kronprinsfamilien komme gående nedover bakken, sikkert bare for en vanlig søndagstur, men med det samme tar de også med seg sykkelen. Det falt oss inn da at de kanskje hadde sett den uniformerte pakistaneren syklendes rundt på området. Vi hørte ikke noe mer om saken senere, så kronprinsen tok saken tydeligvis ikke så altfor tungt. Those were the days. Lenke til kommentar
sim Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Hahaha, genialt Var selv i HMKG og det skjedde en del ting på vakt ;p. Vår tropp var vel kanskje av den snillere typen, men det finnes jo folk som har gjort litt av hvert på postene bak i skogen der. Husker jeg stod post 1 Skaugum en gang Marius kom syklende ned i en heidundrane fart. Bak kom kronprinsen i bil. Vi hadde som vanlig stilt ut for i gevær. Rett før Marius kommer inn på den åpne plassen, klemmer han bremsene inn, tar en skikkelig skrens og sykler rundt hele gjengen med soldater som står med AG 3 i presenter. Var vanskelig å holde maska når kronprinsen kjørte forbi . Siste vaktdøgn for en annen tropp i kompaniet vårt var det en gardist som bada i den ene dammen bak i dronningparken, kun iført boxer-shorts og paradehatt. Forstår egentlig ikke at han turte, måtte jo blitt et helvettes pes om han ble oppdage. Lenke til kommentar
Sneakerholic Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 (endret) sim: Når du var i HMKG, gikk det aldri gjetord om andre kontingent '04 Kp.5 der to menige (på vakt) badet i bassenget på skaugum på vakt? Jeg vet denne historien er sann, jeg var ordo på denne vakten Bilder har blitt tatt, men av åpenbare grunner har de blitt holdt tilgjengelig til færrest mulig mennesker. PS: det skal nevnes at det ikke var noen kongelige til stede på skaugum grunnet ferie... Endret 4. desember 2005 av MorbidHamster Lenke til kommentar
sim Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Kontingent 0704, var i Kp. 2. Har hørt historier om folk som badet i dette bassenget ja ;p. Lenke til kommentar
czr Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Har en del historier ifra min førstegangstjeneste, men velger å gi dere en som en kamerat av meg opplevde. Han hadde sin tjeneste hos HJK som sjåfør. En dag satt han og gutta og kjeda seg utenfor garasjen. De fikk øye på flere store, tomme kabel ruller ( disse svære tre hylsene som kabler er rullet inni), og fikk den geniale ideen om å binde hverandre fast inni der og dytte rullen ut på parkeringsplassen. Parkeringsplassen var veldig stor, og helt tom denne dagen. Kabelhylsa er slik at det er to store "hjul" og en minder sylinder i midten. Derfor kunne de binde hverandre fast rundt sylinderen, med fjeset ut, og rulle denne rundt, uten at personen bundet fast, ville komme i bakken. Gutta bandt først en kar fast og sendte han utover parkeringsplassen. Dette var vist veldig artig, så flere ville prøve. På andre forsøket, så kameraten min at det kom en stor buss inn på parkeringsplassen. Det var dessverre for sent å stoppe kabelhylsa, så denne føyk avgårde, med en stakkars soldat inni. Bussen bråstoppet med langsiden mot parkeringsplassen. Da kom min venn plutselig på at denne dagen var det besøk av generaler fra en del asiatiske land på Rena, og det var selvfølgellig disse som satt på bussen. I panikk la de på løp etter kabelhylsa for å prøve å stoppe den, mens på bussen satt det en skokk generaler og offiserer og lo seg skakke. Etter en stund kjørte bussen videre, og kameraten min hørte heller aldri noe om episoden fra sitt befal. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå