Gå til innhold

Pcen fryser, PSU problem?

Anbefalte innlegg

Heisann. Nylig kjøpt nytt skjermkort og hovedkort, og har begynt å oppleve at pcen stadig fryser totalt (må restartes), som regel i det øyeblikket jeg lukker eller åpner et vindu i windows.

Kom på at dette kunne være et PSU problem, så spør derfor her hva dere tror. Jeg har et silent NorthQ 400W PSU, og denne hardwaren:

Athlon 64 3000

Asus A8N Sli Premium

POV GeForce 7800GT

1x74 Gb WD Raptor (10000 RPM) S-ATA

2x250 Gb Seagate Barracuda S-ATA

1x200 Gb Seagate Barracuda IDE

2x512 HiperX DDR3200

1 DVD brenner (NEC 3540)

Er ingen vits å linke til en slik WATT kalkulator, da jeg allerede har sjekket der, og får totalt 360W, noe min PSU bør holde til? Er det noen måte jeg kan sjekke om PSUen er kraftig nok? (med noe benchmarking aktig program).

Og hvis jeg må ha nytt, kan noen foreslå hvor kraftig PSU jeg må ha, og hva jeg bør gå for hvis det er viktig at det er stillegåene og ikke altfor grisedyrt.

Mvh Sindre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser vel ut som om det er greit å gå for den Hiper 580W kvase nevner ovenfor, men før jeg kjøper noe... Hvordan kan jeg sjekke/teste om det er psu det er noe feil med? Høres feilen (fryser) ut som en typisk PSU-feil? Ser det ut (på mine komponenter) til at jeg trenger en større psu?

Mvh Sindre

Lenke til kommentar
Ser vel ut som om det er greit å gå for den Hiper 580W kvase nevner ovenfor, men før jeg kjøper noe... Hvordan kan jeg sjekke/teste om det er psu det er noe feil med? Høres feilen (fryser) ut som en typisk PSU-feil? Ser det ut (på mine komponenter) til at jeg trenger en større psu?

Mvh Sindre

5245747[/snapback]

Prøv å koble ifra alle hardiskene bortsett ifra èn. Hvis den fortsetter å fryse da, så tror jeg det heller er skjermkortet eller noe annet :roll:

Lenke til kommentar

Har nå koblet fra tre disker (alle utenom raptoren) og får fortsatt tidvis problemet. Det skjer nærmest utelukkende rett etter at jeg har stengt et vindu i windows.

Så nå vet jeg ikke om det er PSU som er problemet. Finnes det noe program eller liknende så jeg kan se om PSUen er stabil/leverer det den skal? Begynner virkelig å lure på hva som er problemet nå. Det fungerte forsåvidt greit første dagene etter nytt skjermkort, så vet ikke om skjermkortet plutselig har sluttet å fungerer ordentlig eller hva som skjer.

Mvh Sindre

Lenke til kommentar

Du kan prøve å kjøre memtest. Dersom det vises noen feil der, så er nok ikke psuen problemet. Med mindre den henger seg under testen da kanskje :p . Det finnes mange forskjellige programmer som oppgir 12v, 5v og 3,3v som psuen leverer, men det er ikke veldig presist. Det eneste som kan gi presis info er å koble på et multimeter.

Lenke til kommentar

Ifølge det jeg har erfart så høres det ut som enten et driverproblem (kan være hva som helst, men hk og skjermkort er de naturlige plassene å begynne), defekt RAM-brikke, eller et varmeproblem. Om du har mulighet til å skifte til andre drivere for skjermkortet, ville jeg ha begynt med dét.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...