Christian86 Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Sliter med at jeg på: - prøver - eksamen - tentamen - andre prøver/tester får helt eller delvis black out. Det henger sjelden sammen med at jeg ikke har øvd osv, for det gjør jeg. Resultatet er at jeg trekker meg selv i tvil,hukommelsen blir som en gullfisk og alt går bare galt. Noen har påpekt at siden jeg arbeider dagen før eksamen/prøven med stoffet(kvelden og), så roter det til for meg. Slet og sliter litt med enormt dårlig selvtillit pga historien min (ikke noe som skal nevnes her), men kan det sørge for at jeg tviler så mye på meg selv og får så heftige nerver før en prøve/eksamen? andre som har noen forslag? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 2. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2005 for mye. Bedøk eksamen i dag: Leste hvert kapitel 2 ganger den siste uken, skrev notater og leste på dem på bussen Gjorde minste 4-6 oppgaver fra hvert kapitel den siste mnd Siste to dagene: gjorde 6 eksamenssett Resultat: total blackout på eksamen i dag. Satt og funderte over enkle ting en stund og rotet til alt. Lenke til kommentar
Gef Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 (endret) Når jeg øver til prøver, leser jeg gjennom alt 4-5 ganger uansett. Dette gjør slik at jeg kan huske innholdet så godt at jeg kan se sidene jeg har lest forran meg. Det er nesten som om jeg leser pensumet på nytt i hodet. Mens jeg leser passer jeg på å forstå alt som står der og gjerne tenke litt rundt det i hodet og komme med egne eksempler/definisjoner. Er stoffet meget tung og detaljert, ramser jeg det opp i rekkefølge i hodet slik at jeg kan huske bedre. Før hver eneste prøve/eksamen står jeg opp kl. 5 om morgenen for å lese gjennom alt 1 siste gang. Dette gjør jeg for å få det mest mulig ferskt. Du må huske på at hjernen vår glemmer ganske mye på 24 timer (har lest dette i vitenskapsblad). Bruker du denne prosedyren (som fungerer utmerket for meg) skal det ikke gjøre deg usikker ettersom du husker alt etter punkt og prikke. Nettopp dette har jeg tatt opp med venner, de har prøvd ut det samme og det har vist seg at det fungerer. PS. Mens du øver til prøver/eksamener er det viktig at du tar deg 10 min pause etter hver 45 min. Overstiger du 45 min samenhengende lesing, vil ikke hjernen ha kapasitet nok til å dvele på det du har lest, noe som resulterer i at det går rett inn og rett ut. Endret 2. desember 2005 av Gef Lenke til kommentar
FrenChie Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Etter at jeg begynte å ha et avslappet forhold til skolen, lese mindre, ikke stresse etc, har jeg gått opp fra 1-2 karakterer i alle fag Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 2. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2005 tips for matte eksamen der man kan ta med alt av hjelpe midler? har helt hetta her. Men problemet er at jeg har variert måten jeg lærer på, men resultatet er det samme. Spesielt i matte går prøver veldig dårlig uten noen god grunn. Selv lærerene greier ikke å forklare det. Lenke til kommentar
Gef Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 (endret) tips for matte eksamen der man kan ta med alt av hjelpe midler? har helt hetta her. Men problemet er at jeg har variert måten jeg lærer på, men resultatet er det samme. Spesielt i matte går prøver veldig dårlig uten noen god grunn. Selv lærerene greier ikke å forklare det. 5243710[/snapback] Mitt beste tips til matte er at du altid gjør lekser, hvis du ikke forstår oppgaver så ta det umiddelbart opp med lærer. Sett deg ned med ham/hun og jobb gjennom stykket og gjør eksempler til du blir lei. Endret 2. desember 2005 av Gef Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Det høres ut som om dette bare er psykisk. Det virker som om du stresser deg opp fordi du er redd for å glemme og så glemmer du likevel. Løsningen på det er ikke så enkel. Jeg anbefaler å snakke med rådgiver. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 2. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2005 karakterene har vært greie, men jeg tror matten er det som er verst. Der har jeg høyst risiko for å få blackout og sammenbrudd. Jeg har rimelig grei selvdisiplin, så ingen ser det på meg at at hele meg raser sammen. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Blandining av mye vil jeg si. Eksamens nervene synes tydelig, heldigvis er jeg ikke plaget med det mer. Videre så anbefaler jeg deg å stole på dine kunnskaper, hjernen din har som oftest de riktige opplysningene lagret som oftest. Når det gjelder studieteknikk varierer det fra person til person. Personlig leser jeg boka en gang og skriver notater av den. Synes det fungerer supert hittil Selv om det tar tid å skrive ned notatene. Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Jeg tror trikset er å være litt mer avslappet. Har sett utallige eksempler på at folk som har øvd skikkelig mye får dårlige karakterer, men de som er litt mer avslappet får ganske greie (men her så går det kanskje litt på at de som øver mye i klassen min er ganske dumme) Hørte en historie om en kar som kom halvfull på en muntlig engelsk-tentamen og læreren sa at han aldri hadde snakket så bra engelsk. Tror muligens det kan ligge noe i det, siden man blir mye mer avslappet og selvsikker når man er full. Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Stol på magefølelsen. Ikke begynn å tenk så mye. Det du først tror er riktig, er somregel det. Lenke til kommentar
MagE Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Når jeg leser til prøve eller tentamen leser jeg sakte gjennom stoffet en gang. Er det et sammendrag leser jeg det også, er det ikke det ser jeg raskt på overskriftene om jeg husker det noelunde. Gjør dette sent på kvelden, etter leksene. På muntlig samfunnsfag tentamen sist år (9.kl) leste jeg gjennom pensum i en av tre bøker. Skrev ingen notater at all, selv om det var låv og ha med inn. Fikk en 5'er på den. Satt og pratet om den boka jeg hadde lest gjennom, brukte mye egene ord og forklaringer, 15-17min om en bok. 5-3min om ting jeg ikke hadde lest om. Lenke til kommentar
ukjentbruker Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Har hatt en del prøver selv, har merket at jeg er begynt å bli litt usikker i det siste selv. Før hadde jeg nesten ingen problemer med prøver, kom, gjorde de og gikk. Alle disse gikk som regel bra, men så var det at jeg fikk nerver på en eller to prøver og gjorde det generelt dårlig, etter det har jeg hatt frykten for at det samme skal skje igjen og dette er med på å gi meg nerver. Sist prøve vi hadde klarte jeg ikke å slutte å skjelve, men alt gikk bra av like vel, mitt råd er å ta deg sammen rett å slett, si til deg at dette skal gå bra. Slapp helt av og ikke tenk på at alt skal gå dårlig. Les først igjennom alle oppgavene, gjør de du føler er lettest først, også bruker du tiden på å fundere gjennom de mer vanskelige og resonnerer ting i hodet ditt litt. Dette er stort sett alle rådene jeg kan gi deg Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 (endret) det jeg ofte gjør er å lese hvert sprøsmål før jeg begynner prøven og noterer et par små nøkkelord som kan "åpne" hukommelsen min når jeg kommer til det sprøsmålet. slik at hvis jeg leser st spm så tenker jeg på nøkkelord i svaret og bare skriver det ved sidenav sprøsmålet. slik at når jeg kommer til spørsmålet leser jeg det og et par nøkkelord. da blir det sånn "AHA!, det var det som skjedde da ja!" dette er veldig lurt, for etter x antall sider med besvarelse kan det være vanskelig å hoppe rett på et nytt sprøsmål eller problemstilling. da må man ha nøkkelord som hjelper deg å komme inn på det nye temaet! eks: Hvilke problemer følgte velferdsstaten? (nøkkelord: trygdeutnyttelse, sosiale problemer) disse ordene løsner to store besvarelser som ligger lagret i hodet ditt. bare at du har rotet de bort Endret 3. desember 2005 av Henrik2k Lenke til kommentar
Propaganda Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Som flere har nevnt, så gjelder det å være avslappa. Når jeg gikk GK Elektro, så hadde vi muntlig eksamen, og jeg som egentlig burde ha stryki eller fått 2, klarte å dra meg opp til en 5'er fordi jeg klarte å slappe av og bare snakke om det jeg huska. Så hadde vi en kar i klassen som hadde bare 6 i alle fag, han klarte å stryke muntlig eksamen fordi han fikk helt blackout. Han hadde pugga i 2 uker uten stopp, mens jeg hadde lest dagen før prøven. Jeg har alltid ment at det er like dumt å øve for mye, som det er å øve for lite, det gjelder å finne den gyldne middelvei. En annen ting jeg trur er lurt på skriftlige prøver, er å ikke sitte hele tiden ut, hvis du er ferdig klokka 11 så er du ferdig klokka 11, gå over det du har gjort, rett opp det du finner, og lever, det hjelper ikke å sitte tiden ut å gruble på alt du har gjort, da kan du ende opp med å rette på ting som stemmer. Lenke til kommentar
Jonhoo Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Jeg kjenner altfor mange som har samme problemet som deg. Problemet ligger som oftest i nettopp dette med selvtillit. Uten den så går ting dårlig. En annen grunn er som regel overlesing.. Leser du for mye, selv om du tar småpauser, så vil du faktisk huske mindre... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå