Gå til innhold

få spørsmål mellom linux og windows oppstart

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette kommer veldig ann på hvordan diskene dine er satt opp egentlig. Så hvis du legger ut diskoppsett her så kan vi sikkert hjelpe deg lettere. Sleng ut hvordan du har partisjonert diskene, hvor windows og linux ligger, hvordan de er satt inn på hovedkort(pri / sec - master/slave) og om det er ide/sata disker.

kan jeg formatere en harddisk i fat32 så både linux og windows kan lese fra den?
Nei, ikke nødvendig. Du kan fint lese fra NTFS disker, men en må ha FAT32 for å kunne skrive til disken.

Men start med det over du. Ja, legg med diskformat også, (FAT,NTFS...)

Endret av zeltex
Lenke til kommentar

disk 1 er primary master og er formatert i to partisjoner: en for linux(ext3 elelrne) og en for windows (NTFS),

disk 2 er uformatert og er primary slave (hvis jeg ikke husker feil, kan sjekke under neste omstart)

begge disker er IDE disker

Endret av norma_saw
Lenke til kommentar

da får disk en navn /dev/hda og disk 2 navn /dev/hdb, Hvis du tidligere har hatt windows på disken, regner jeg med at det er den som ligger først, og får da partisjon /dev/hda1. linux distroen din ligger da på /dev/hda5.

Nå har jeg glemt å spørre etter linux distro, så da bare legger jeg ut første jeg ville tenkt å prøve,ubuntu. Selv om det er veldig likt overalt tror jeg.

Start pcen med ubuntu cd i cdrom og skrive inn rescue, samt trykke enter. Da vil du etter å ha satt opp instillingene, få opp et shell, som du da kan bruke slik dabear forklarer.

sudo grub-install /dev/hda

legger da inn grub, også kan du gå til config filen og legge til windows partisjonen.

sudo gedit /boot/grub/menu.lst

titleMicrosoft Windows
root(hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader+1

Når den biten er lagt til skal du ha grub instalert med mulighet til å gå inn i linux og windows.

Edit: når jeg starta med ubuntu som distro, fant jeg mye bra på http://ubuntuguide.org/

edit2: legge til det jeg glemte

Endret av zeltex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...