Krankemot Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 jge har innstallert både linux og linux på pcen, men den starter automatisk opp windows hvordan gjør jeg så jeg kan velge hvilket OS jeg skal boote? Mvh Snorre Lenke til kommentar
dabear Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Installer oppstartslasteren for ditt os på nytt (typisk grub eller lilo). Dette kan gjøres fra insida av ditt linuxsystem gjennom sudo grub-install (viss du fks har oppstartsdiskett, ellers er det ikke noe vits ) eller fra installasjonscden din Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 2. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2005 jeg er ganske så ny med linux, så jeg skjønte ikke helt... kan du forklare step by step? Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 2. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2005 kan jeg formatere en harddisk i fat32 så både linux og windows kan lese fra den? Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 (endret) Dette kommer veldig ann på hvordan diskene dine er satt opp egentlig. Så hvis du legger ut diskoppsett her så kan vi sikkert hjelpe deg lettere. Sleng ut hvordan du har partisjonert diskene, hvor windows og linux ligger, hvordan de er satt inn på hovedkort(pri / sec - master/slave) og om det er ide/sata disker. kan jeg formatere en harddisk i fat32 så både linux og windows kan lese fra den? Nei, ikke nødvendig. Du kan fint lese fra NTFS disker, men en må ha FAT32 for å kunne skrive til disken. Men start med det over du. Ja, legg med diskformat også, (FAT,NTFS...) Endret 2. desember 2005 av zeltex Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 2. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2005 (endret) disk 1 er primary master og er formatert i to partisjoner: en for linux(ext3 elelrne) og en for windows (NTFS), disk 2 er uformatert og er primary slave (hvis jeg ikke husker feil, kan sjekke under neste omstart) begge disker er IDE disker Endret 2. desember 2005 av norma_saw Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 (endret) da får disk en navn /dev/hda og disk 2 navn /dev/hdb, Hvis du tidligere har hatt windows på disken, regner jeg med at det er den som ligger først, og får da partisjon /dev/hda1. linux distroen din ligger da på /dev/hda5. Nå har jeg glemt å spørre etter linux distro, så da bare legger jeg ut første jeg ville tenkt å prøve,ubuntu. Selv om det er veldig likt overalt tror jeg. Start pcen med ubuntu cd i cdrom og skrive inn rescue, samt trykke enter. Da vil du etter å ha satt opp instillingene, få opp et shell, som du da kan bruke slik dabear forklarer. sudo grub-install /dev/hda legger da inn grub, også kan du gå til config filen og legge til windows partisjonen. sudo gedit /boot/grub/menu.lst titleMicrosoft Windows root(hd0,0) savedefault makeactive chainloader+1 Når den biten er lagt til skal du ha grub instalert med mulighet til å gå inn i linux og windows. Edit: når jeg starta med ubuntu som distro, fant jeg mye bra på http://ubuntuguide.org/ edit2: legge til det jeg glemte Endret 2. desember 2005 av zeltex Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 2. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2005 kan det være grub-install som man skal skrive inn? deretter skriver men: "sudo grub-install" og så: "sudo gedit /boot/grub/menu.lst " og til slutt "titleMicrosoft Windows root(hd0,0) savedefault makeactive chainloader+1" riktig? Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Ja det glemte jeg jo å legge med. Når du starter opp med ubuntu cd i skriver du rescue og trykker på enter. Isteden da bare for å trykke på enter som du ville gjort under en ny instalasjon Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 4. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2005 Nei, ikke nødvendig. Du kan fint lese fra NTFS disker, men en må ha FAT32 for å kunne skrive til disken. hvordan gjør jeg det? Lenke til kommentar
Palme Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Nei, ikke nødvendig. Du kan fint lese fra NTFS disker, men en må ha FAT32 for å kunne skrive til disken. hvordan gjør jeg det? 5252890[/snapback] Hvordan du leser fra NTFS eller hvordan du får FAT32? Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 6. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2005 å lese fra NTFS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå