Guggelibu Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Daaaamn! Dette var ikke så lett.. Tar jo flere uker da?!?!?? Men det er et par ting jeg ikker er heeelt sikker på enna.. Du sa: Det du burde gjøre er å stille ned både minnet, CPU multiplier og HT multiplier så lavt som mulig. DVS X5 på CPU og DDR200 på minnet. 1. CPU multiplier, hva er det? Er det CPU Frekvens?? 2. HT multiplier, hva er det? Er det HT( fra 1X til 5X som jeg har) 3. Også noe med og stille ned minne, hvor gjør jeg dette? Svar med sånn 1 2 3 til de så jeg får litt plassering på det lissom hvis du skjønner hva jeg mener?? 5243572[/snapback] 1. Hvis du ganger multipliern med frekvensen får du hastigheten. . . som f. eks., sånn som jeg har 18(på multipliern) og 145 på frekvens. . . det blir 2,61 GHz eller 2610MHz. . . 2. Sikkert! Jeg vet egentlig ikke 3. Ikke helt sikker, egentlig. . . vet egentlig ikke så veldig mye om data Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 3. Ikke helt sikker, egentlig. . . vet egentlig ikke så veldig mye om data 5243593[/snapback] DET har vi skjønt....... Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Daaaamn! Dette var ikke så lett.. Tar jo flere uker da?!?!?? Men det er et par ting jeg ikker er heeelt sikker på enna.. Du sa: Det du burde gjøre er å stille ned både minnet, CPU multiplier og HT multiplier så lavt som mulig. DVS X5 på CPU og DDR200 på minnet. 1. CPU multiplier, hva er det? Er det CPU Frekvens?? 2. HT multiplier, hva er det? Er det HT( fra 1X til 5X som jeg har) 3. Også noe med og stille ned minne, hvor gjør jeg dette? Svar med sånn 1 2 3 til de så jeg får litt plassering på det lissom hvis du skjønner hva jeg mener?? 5243572[/snapback] 1: Sånn delvis. CPU frekvens er en funksjon av FSB og multiplier. Din CPU har en multiplier på 11. ved FSB på 200mhz så får du 200X11=2200mhz. Du kan sette ned multiplier på CPU helt til 5X, slik at du får bare 1000mhz på CPU. Eg tror du gjør det på Adjust CPU Ratio. 2: HT multiplier er det som heter HT Frequency hos deg. Det er som sagt 5X default som gir 1000mhz på HT. DVS at FSB på 200mhz X 5. Dersom du øker fsb så vil HT frekvens øke dersom du ikkje stiller ned multi. Still den ned til 4X ved FSB mellom 201 og 250, og 3X mellom 251 og 333mhz. Men så høyt tror eg ikkje du kommer på ditt hovedkort. 3: Eg kjenner rett og slett ikkje biosen din så godt at eg klarer å fortelle deg det. Du må rett og slett lete deg rundt i bios til du finner innstillinger der du kan velge forskjellige hastigheter på ram. Du vil sannsynligvis ha mulighet til å velge DDR200, DDR266, DDR333 og DDR400. Eg ville prøvd å sette Aggressive timing til enabled. Det kan hende det da dukker opp valg for å stille hastigheten på minnet. Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 2. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2005 Hm... Da skjønner jeg litt mere... Så det jeg burde gjøre nå er og lete meg frem til ram instillinger i BIOS og derreter hva da? Foresten, kjørte OCCT programmet i 20 min, null feil! =D Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Sett ned hastigheten på RAM til DDR200, multiplier på CPU til 5 og HT frequency til 3X. Så øker du FSB gradvis helt til du får feil. Da veit du kor høy hastighet hovedkortet ditt klarer. Så setter du FSB til 200 igjen, øker hastighet på RAM til DDR400. Så øker du FSB gradvis, og kjører memtest fra en bootdiskett. Øk FSB helt til du får feil i memtest. Da veit du kor høy hastighet RAM tåler. Så setter du FSB til 200 enda en gang, RAM til DDR200 og begynner å teste CPU. Det tar lang tid å finne de beste innstillingene ja Eg brukte ca tre uker før eg var sånn noenlunde fornøyd, og hadde fått både CPU og RAM opp mot maks hastighet samtidig. Men så er eg en fersking i forhold til mange andre her på forumet Lenke til kommentar
Guggelibu Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 3. Ikke helt sikker, egentlig. . . vet egentlig ikke så veldig mye om data 5243593[/snapback] DET har vi skjønt....... 5243616[/snapback] du køddet nå, ikke sant? Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 2. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2005 3. Ikke helt sikker, egentlig. . . vet egentlig ikke så veldig mye om data 5243593[/snapback] DET har vi skjønt....... 5243616[/snapback] du køddet nå, ikke sant? 5243839[/snapback] Hahaha, trokke det nei... :!: Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 2. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2005 Nå har jeg tatt litt bilder... Så dere bare kan "peke" frem til meg =p BIOS Menu: https://www.diskusjon.no/index.php?act=Atta...e=post&id=46677 DRAM Menu: https://www.diskusjon.no/index.php?act=Atta...e=post&id=46678 Cell Menu: https://www.diskusjon.no/index.php?act=Atta...e=post&id=46679 PC Status: https://www.diskusjon.no/index.php?act=Atta...e=post&id=46680 Hva på Dram Menu'en skal jeg gjøre om på?? Og det i Cell Menu, er det riktig? Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 3. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2005 Ingen hjelp? =( Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Nå kan ikkje eg gjøre så mye annet enn å gjenta meg sjølv. Det gidder eg ikkje. Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 3. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2005 Javel.. Det eneste du trengte og gjøre nå var og se på dram info på bilde og si hva jeg skal skru på.. Så klarer jeg meg lissom... Lenke til kommentar
Øssa Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Høres ikke ut som om du borde ha klokka id et ehle tatt Du kan jo lese AMD 64 klokkeguiden her på forumet. Veldig bra post der det står om de tingene du nettop spurte om. Lenke til kommentar
kavorka Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 1: CPU FSB ganger CPU multiplier = CPU frekvens. I din BIOS kan du velge CPU multiplier i "Adjust CPU ratio" menyen. 2:CPU FSB ganger HT multiplier = HTT busshastighet. HTT busshastighet skal ikke overstige 1000 MHz. I din BIOS så kalles HT multiplier for HT frequency av en eller annen merkelig grunn. 3: Her trengs det en liten forklaring. For å senke minnehastigheten bruker man en minnedivider. Den oppgis vanligvis som en brøk (iallefall burde den det). Formelen er: FSB ganger brøk = minnehastighet. Eksempel: 250 MHz X 2/3 = 166 MHz. Altså med en FSB på 250 MHz og en minnedivider på to tredjedeler så blir minnehastigheten 166 MHz. Dette regner du ut lett på kalkisen, 250 ganger 2 deretter dele på 3. I din BIOS så oppgis desverre ikke minnedivider som i brøk direkte, men i frekvens. I DRAM menyen din kalles minnedivider for "Memclock index value". Her tipper jeg du vil kunne velge følgende frekvenser. 183 MHZ = 9/10 166 MHz = 5/6 150 MHz = 3/4 133 MHz = 2/3 100 MHz = 1/2 Jeg har her listet opp hva slags minnedivider frekvensen tilsvarer. Ble det klarere nå? Lenke til kommentar
kavorka Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 (endret) Dobbelpost.......... Endret 9. desember 2005 av kavorka Lenke til kommentar
kavorka Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 (endret) Trippelpost.....det var da voldsomt. Endret 9. desember 2005 av kavorka Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå