Gå til innhold

Overklokke en AMD 3700+

Anbefalte innlegg

Hey.. Skal overklokke en AMD Athlon 64.

Kjører nå på 2,6 GHz. Fra 2,2GHz til 2,6GHz er jeg fornøyd med.. Men vil ha maks ut av CPU min =D

Har drevet og letet meg frem i bios.. Men er noen ting jeg ikke finner for og klokke maks.. Feks. Volt og noe ram greier som har med maks klokking av CPU..

Legger ved bilde litt senere.. ( må finne først )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hey.. Skal overklokke en AMD Athlon 64.

Kjører nå på 2,6 GHz. Fra 2,2GHz til 2,6GHz er jeg fornøyd med.. Men vil ha maks ut av CPU min =D

Har drevet og letet meg frem i bios.. Men er noen ting jeg ikke finner for og klokke maks.. Feks. Volt og noe ram greier som har med maks klokking av CPU..

Legger ved bilde litt senere.. ( må finne først )

hvilket hk?

Lenke til kommentar

den øverste av de tre du ikke kan trykke på nederst der er volten. . . du må gå til en annen meny for å kunne skifte det. . . jeg finner ihvertfall ikke noe for å kunne skifte manuellt på volt-instillingen. . . noen andre som finner? :hmm: har egentlig aldri vært borti det hovedkortet. . .

Lenke til kommentar
den øverste av de tre du ikke kan trykke på nederst der er volten. . . du må gå til en annen meny for å kunne skifte det. . . jeg finner ihvertfall ikke noe for å kunne skifte manuellt på volt-instillingen. . . noen andre som finner? :hmm: har egentlig aldri vært borti det hovedkortet. . .

5242629[/snapback]

På bildet der står det: CPU Voltage [by CPU VID]

På linjen over der står det Adjust CPU VID [startUp]

Legg to og to sammen ;)

Lenke til kommentar

Nå veit jeg hvor man skrur opp volten...! Hvis dere ser på der det står CPU Voltage, så trykker jeg der så kan jeg øke med 3,3 6,6 9,9 volt osv.. Jeg har gjort det nå, gikk fra ca 1,45 V til 1,5.. Kjører nå på 1,5.. Er det bare volt jeg må skru opp samtidig mens jeg skrur opp på CPU FSB Frekvens greiene?? Hva med HT frekvens greia??

Lenke til kommentar

Du skal IKKJE øke spenningen uten at du MÅ.

Øk frekvensen gradivs til du får feil i Prime95 eller ett annet testeprogram. Når du får feil SÅ kan du prøve å øke spenningen og se om det hjelper, dvs at feilene forsvinner.

Du må hele tiden overvåke temperatur. Du bør ikkje ligge over 60c på CPU når testeprogrammet kjører. Du vil se at til å begynne med kan du klokke ganske mye lengre med en liten økning i spenning. Til slutt vil du måtte øke spenningen ganske mye og bare klare å klokke litt høyere. Da har du funnet det som kalles "sweet spot" på din CPU. Du bør ikkje klokke høyere enn det 24/7.

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Okey.... Nå kjører jeg på maks det CPU klarer å klokke på 1,45 Volt som er standar.. Men jeg har skrudd opp til 1,5 volt for og se om jeg merker noe forskjell på tempen.. Men ikke noe forskjell..

Så det du sier Dragavon er at jeg skal skru tilbake volten til 1,45 V og derretter starte opp windows og kjøre Prime95??

Ang Prime95, jeg lastet det ned i stad.. har såvidt sett på programmet.. Og så noe med Benchmark og Tortur test ell no.. Hva skal jeg kjøre?

Lenke til kommentar

Når du starter Prime95 så får du ett tomt vindu med 4 rullemenyer. På Options skal du velge torture test. Kor lenge du vil teste er helt opp til deg. Men du bør kunne kjøre i flere timer før du sier PCen er stabil.

Så kan du øke htt-hastighet, så CPU-hastighet øker, kor mye er opp til deg. Start test igjen. Dersom du får feil så øke spenning så lite som mulig, og begynn å teste igjen. Det å finne maks stabil overklokk er tidkrevende :whistle:

Fortsett slik til du beveger deg over det som gir akseptabel temperatur på CPU. Regn med at det kan ta flere dager å finne maks stabil hastighet på denne måten. Du bør kjøre minnet på forholdsvis lav hastighet så lenge du tester CPU på denne måten, slik at det ikkje er minnet som holder deg igjen.

Lenke til kommentar

Jippi! Kjørte testen i 19 min uten noen feil og varsler..! =D

Men det og øke HTT hastighet, det er CPU FBS frekvens?

Hvis du ser på det bilde av biosen.. Så er det prikk likt som biosen min utenom at jeg kjører med CPU FBS frekvens på 237 og HT frekvens på 1

Er dette riktig?

Og det med minne, hva og hvor fikser jeg det?

Endret av _Daniel_
Lenke til kommentar

htt er det samme som CPU fsb ja. Selv om enkelte her sikkert vil arrestere meg på det :tease:

Så du øker hastigheten på CPU ved å øke fsb. Men det har du jo funnet ut allerede :thumbup: Når du øker fsb bør du sette ned HT frekvensen. HT frekvens bør ikkje være over 1000 sier folk som har peiling på akkurat det. Eg har enda ikkje sett det forklart noe sted korfor det ikkje skal være over 1000, men vi får bare jatte med ;) Ihvertfall er HT-frekvensen en funksjon av FSB og HT multilpier som default er 5X. Sett den ned til 4X ved fsb mellom 201 og 250, og 3X dersom du går over 250 på fsb.

Googlet litt eg.

Lenke til kommentar

5242629[/snapback]

På bildet der står det: CPU Voltage [by CPU VID]

På linjen over der står det Adjust CPU VID [startUp]

Legg to og to sammen ;)

5242647[/snapback]

så den ikke :blush:

Lenke til kommentar

Okey... Nå forstår jeg litt mer jah... Jeg gikk til BIOS etter den testen på 19 min uten feil og advarsler og skrudde ned volt.. Så startet jeg testen igjen.. Nå går det 2 min så har jeg en feil på den testen.. Men du sa at FBS frekvens over 201 så må man skru ned til HT Frekvens til 4X, Min står nå på:

FBS frekvens: 237

HT frekvens: 5X

Har dette noe med feilen og gjøre at jeg har på 5X og ikke 4X ?

Lenke til kommentar
jeg har aldri skjønt meg på Prime95, så jeg har brukt OCCT, men på "Torture", skal jeg bruke "Custom", "Blend", "In-place large FFTs" eller "Small FFTs"?

5243084[/snapback]

Jeg veit ikke selv.. Jeg tar ikke noen av dem tror jeg.. Jeg tar bare den som står på test og trykker start så starter den til den finner no sikkert..

Lenke til kommentar
Du skal IKKJE øke spenningen uten at du MÅ.

Øk frekvensen gradivs til du får feil i Prime95 eller ett annet testeprogram. Når du får feil SÅ kan du prøve å øke spenningen og se om det hjelper, dvs at feilene forsvinner.

5242713[/snapback]

Dette skjønnte jeg ikke..

Det jeg har gjort er og skru maks opp forsiktig og forsiktig i BIOS på FBS Frekvens til pcen ikke vil reboote, Lest det her et sted.. Hvis den ikke vil reboote så er det bare og trykke insert så du resetter CMOS som faktisk fungere som mange ikke tror istede for og driver med jumperen på HK..

Er det jeg gjør riktig eller feil?

Lenke til kommentar

tja.

Det som er problemet med å gjøre det slik som du sier er at du kan ha en ustabil PC, uten at windows er ustabilt. Og siden du ikkje stiller ned hastigheten på minnet så veit du ikkje om det er minnet eller CPU eller hovedkort som er årsak tiil feilene.

Det du burde gjøre er å stille ned både minnet, CPU multiplier og HT multiplier så lavt som mulig. DVS X5 på CPU og DDR200 på minnet. Så øker du fsb så langt du kan til du får ustabil PC. Da veit du kor stor hastighet hovedkortet klarer.

Så stiller du ned fsb til 200 igjen, setter minnehastigheten til ddr400. Så begynner du å øke fsb igjen. Dersom du nå får feil på lavere FSB enn det du fikk med nedklokket minne så veit du maks hastighet på minnet ditt. Det trenger du å vite seinere.

Så klokker du ned minnet igjen, setter CPU multi til den høyeste mulige, og setter fsb over 200. Øk fsb til du får ustabilitet. Dersom du får det på lavere fsb enn du oppnådde når du testet hovedkortet så har du funnet maks hastighet på CPU. Først no kan du prøve å øke spenning på CPU for å se kor høy hastighet du klarer å få den opp i.

Så til slutt prøver du å få stilt inn de forskjellige settingene slik at du får både hovedkort, minne og CPU til å gå på så høy hastighet som mulig samtidig for å få maks ytelse fra alle komponentene dine.

Det du da må gjøre er å sette fsb på maks stabile hastighet. Så Bruker du den multiplieren på CPU som tar den nærmest mulig CPU's maks stabile hastighet. Også setter du den divideren på minnet som gir deg høyest mulig hastighet på minnet.

I mitt tilfelle, så kjører eg en FSB på 325mhz. Så bruker eg 8X multiplier på CPU, som gir meg 2600mhz på CPU. På minnet kjører eg DDR280, som gir en hastighet på 217mhz(DDR434)

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Daaaamn! Dette var ikke så lett.. :p Tar jo flere uker da?!?!?? Men det er et par ting jeg ikker er heeelt sikker på enna..

Du sa:

Det du burde gjøre er å stille ned både minnet, CPU multiplier og HT multiplier så lavt som mulig. DVS X5 på CPU og DDR200 på minnet.

1. CPU multiplier, hva er det? Er det CPU Frekvens??

2. HT multiplier, hva er det? Er det HT( fra 1X til 5X som jeg har)

3. Også noe med og stille ned minne, hvor gjør jeg dette?

Svar med sånn 1 2 3 til de så jeg får litt plassering på det lissom hvis du skjønner hva jeg mener??

Endret av _Daniel_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...