Gå til innhold

Frosting av plexi

Anbefalte innlegg

Hehe, nytt plexi-spørsmål fra meg :grin:

Skulle matte et stykke plexi i dag, for og få lysbryting. Problemet er at jeg ikke ble helt fornøyd. Jeg fikk det "bare" lys grått, men jeg ønsker det ennå mer mot hvitt, for max lyseffekt, og minst mulig innsyn. Jeg prøvde med sandpapir 120 først, og deretter med 600, men resultatet var det samme.

Hva kan jeg prøve nå? (vet det skal være mulig og få det tilnærmet kritthvitt)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste du kan gjøre, er å få sandblåst / glassblåst plexiplata.

Utstyret kan du faktisk kjøpe selv, for en billig penge. Chlas Ohlsson er stedet.

Men NB! Obligatorisk utstyr er en søplesekk over hodet, med hull til øyne. Som også må dekkes med beskyttelsesbriller!

Og er en grisejobb som absolutt må utføres utendørs!

Alternativet er å gå til et velutstyrt verksted, som har utstyr for såkalt "glass-peening". I prinsippet det samme som sandblåsing, men i stedet for sand brukes bittesmå glassperler.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-02 19:31, Domino skrev:

hvordan iall verden sandblåser man en liten del da ;P

Men dette hørtes interessant ut..

Noen som har en link til en case som er modda på denne måten?

Har ingen link, men kan forklare hvordan man sandblåser en liten del av plata: Området som _ikke_ skal blåses, dekkes ganske enkelt med tape i et passende felt omkring stedet som skal sandblåses. Tapen har den egenskap at den faktisk tåler sandblåsinga uten å gå istykker!

Har sjøl laget en AMD-logo i et plexi-vindu, ved først å printe ut logoen på et stykke kontaktpapir. Deretter skjæres logoen ut, og papiret som da blir igjen, klistres på glasset. Blås ivei i "logo-feltet" i papiret, og du får deretter en fin logo på glasset! :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-02 20:50, Domino skrev:

Tape skades ikke av sandblåsing?

Lekkert.. hm.. hvilken tape forresten? :wink:

Takk for tipset!

En hvilkensomhelst plastbasért tape. Elektrotape, "teatertape" etc. Poenget er at sanden bare fjærer unna plasten, uten å gjøre skade på denne. Effekten av sandblåsing er best mot harde flater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...