Gå til innhold

Alternativ måte å dempe harddisk støy på

Anbefalte innlegg

Ikke noe revolusjonerende nytt her, men jeg prøver å finne en måte å dempe

a) luftbåren støy

b) strukturbåren støy (vibrasjoner)

c) sørge for nok kjøling

Til dette formål har jeg kjøpt en 0.2mm kobberplate på Clas Ohlson og er på utkikk etter egnet skum (stabilt, men mykt nok til å ikke lede vibrasjoner, må tåle 50-60 grader). Tanken er å lukke harddisken inn i en "boks" av skum som isolerer lydbåren støy og som de-kobler harddisken tilstrekkelig mekanisk til resten av maskinen (tenker meg å sette denne saken i bunnen av min HTPC). Samtidig stikker det ut to kobber-ender som forhåpentlig er nok til å lede varme ut uten vifte.

Tar gjerne imot innspill!

Knut

post-5720-1133535655_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Man må ikke lufttette helt rundt harddisken. Alle harddisker har ventiler som utgjevner trykk på innsiden. Dersom disse blokkeres kan man få veldig liten levetid på disken.

5250275[/snapback]

:nei: ?Sikker på dette? Kvifor skulle hardisker trenge dette?Alle hardisker er heilt tette,ellers ville det kunne komt inn støv..Og DET hadde redusert levetiden betrektlig!

Lenke til kommentar
Man må ikke lufttette helt rundt harddisken. Alle harddisker har ventiler som utgjevner trykk på innsiden. Dersom disse blokkeres kan man få veldig liten levetid på disken.

5250275[/snapback]

:nei: ?Sikker på dette? Kvifor skulle hardisker trenge dette?Alle hardisker er heilt tette,ellers ville det kunne komt inn støv..Og DET hadde redusert levetiden betrektlig!

5303656[/snapback]

Hvis du ser på en Hitachi-disk f.eks, så ser du at de har markert punktet, og skrevet tydelig at dette ikke må tildekkes.

Slike ventiler har et meget effektivt støvfilter, som hindrer at støv kommer inn.

Lenke til kommentar

Du må bare huske at slikt skum expandere/utvider seg ganske bra..

Har selv gjort noe lignende med en gammel IBM disk som bråket som bare F.. Brukte noen biter med 13 mm gips plate som jeg limte rundt disken. Med luft imellom, samt noen små gipsbiter som var festet til HD.

Brukte to gamle cpu ribber som jeg limte (tynt lag lim) til HD'en. Laget hull i gipsen slik at disse stakk ut. Fikk lyden meget bra ned. Var en høyfrekvent pipelyd på denne disken, og den ble ubetydlig.

Lenke til kommentar

Morten K: hadde du lest hele posten så ville du sett at han skulle ha kobber utstikkere som skulle frakte varmen (varmebroer) ut av konstruksjonen som skulle isoleres. Dette fungerer helt flott om det blir gjort skikklig.

Edit: dessuten så holder ikke din teori om at isolering er for å kulde ute og varme inne. Dette går begge veier og er avhengig av litt andre faktorer også...

Endret av Blacki
Lenke til kommentar
Morten K: hadde du lest hele posten så ville du sett at han skulle ha kobber utstikkere som skulle frakte varmen (varmebroer) ut av konstruksjonen som skulle isoleres. Dette fungerer helt flott om det blir gjort skikklig.

5309296[/snapback]

Jeg så det med "kobber utstikkere". Kobberet vil ikke klare å transportere varmen bort raskt nok. Fugeskummet vil også garantert gjøre disken alt for varm.

Jeg er veldig påståelig nå,men dette har jeg ingen tro på vil fungere. ;)

Lenke til kommentar

5309296[/snapback]

Jeg så det med "kobber utstikkere". Kobberet vil ikke klare å transportere varmen bort raskt nok. Fugeskummet vil også garantert gjøre disken alt for varm.

Jeg er veldig påståelig nå,men dette har jeg ingen tro på vil fungere. ;)

5309564[/snapback]

"Raskhet" er en dårlig beskrivelse av problemstillingen. En varmeleder vil ved oppvarming i en ende (harddisk) kunne lede varmen til den andre enden. Avhengig av tverrsnitt, lengde og materiale vil det bygge seg opp en temperaturdifferanse mellom de to endene. F.eks kan man se for seg at en kobberplate er 50 grader i en ende og 40 grader i den andre. Dette er uønskelig men uunngåelig. Ved å ha en stor kjøleribbe i den andre enden kan man sikre god overføring til luft. Avhengig av temperaturdifferansen til luft kan et slikt system lede varme fra en harddisk eller cpu og ut til luft.

Det er bare vås når du påstår at fugeskum i seg selv vil føre til overoppheting. Prøv å legge en liten klatt med skum på disken din og se.... Problemet oppstår idet man dekker en for stor del av arealet med en god termisk isolator, og samtidig at en for liten del av arealet er dekket av noe som kan transportere tilstrekkelig varme ut.

Se forøvrig kommersielle produkter som er bygd på lignende prinsipper.

mvh

Knut Inge

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...