Gå til innhold

css til posisjonering

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere brukt frames, men har hørt mye negativt om dette, så har begynt å bruker css til posisjonering, eller såkalte css frames.

Blir veldig oversiktlig og greit, skriver bare div id ="<navn>" og så tar css'en seg av posisjoneringen.

MEN, det jeg ønsker, er at om jeg f.eks har to såkalte ID's, en som heter menu, og en som heter hoved. menu har linker, og jeg vil at disse skal åpnes i hoved. Er dette mulig? Må jeg bruke ytterligere et språk som f.eks php for å få dette til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig man kan gjøre det med javascript også, men php er å anbefale. Man kan IKKE bruke kun html (så sant du ikke lager flere nesten like htmldokumenter).

Poenget er da at hver URL i meny-diven din, linker til feks index.php?vis=ok, altså den sender variabel "vis" med verdi "ok" til index.php, hvor feks ok.php kan inkluderes i hoved-diven :)

Lenke til kommentar

Fordelen med frames er jo å skille koden for meny/header fra innhold. Dette kan også lett gjøres med PHP. Eventuelt kan man jo kopiere all meny-kode og header-kode inn i hvert html-dokument, men det er kanskje ikke ønskelig?

I php-dokumentet ditt kan du f.eks gjøre slik:

<?php
   include("header.html");
   include("meny.html");
?>

< resten av dokumentet ditt her >

eventuelt slik:

< header her... >
< meny her... >
<?php
   include("teksten_din.html");
?>

Eller en miks av disse..

Er det noe du lurer på, så spør i php-forumet :)

Selv lærte jeg min (minimale) kunnskap rundt php på www.w3schools.comwww.w3schools.com og php.netwww.php.net

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...