bystrom Skrevet 21. september 2001 Del Skrevet 21. september 2001 Jeg har et problem!! Min nyinnkjøpte datamaskin skrur seg ikke av selv når jeg har sagt til windows at den skal skru av, så henger den seg på "vent mens maskinen skrur seg av". I win xp kom den til "Nå kan du skru av maskinen".. Ikke bra, har muligens problemer med å reboote. spes. MSI K7T266 PRO Aopen HQ-08 kabinett Logitech pro trådløst tastaur og mus 1.4ghz 41 gb snarlig svar.. Mvh Roger Lenke til kommentar
woohoo Skrevet 21. september 2001 Del Skrevet 21. september 2001 jeg hadde også det problemet tidligere, men etter en koselig format og reinstall så funket alt slik det skulle. Lenke til kommentar
woohoo Skrevet 21. september 2001 Del Skrevet 21. september 2001 jeg hadde også det problemet tidligere, men etter en format og reinstall så funket alt slik det skulle. Lenke til kommentar
bandit Skrevet 21. september 2001 Del Skrevet 21. september 2001 Er det ikke et kjent problem at XP ikke "klarer" å slå av PC-en?? Syntes å ha hørt noe slikt. Lenke til kommentar
teaspoon Skrevet 21. september 2001 Del Skrevet 21. september 2001 Er det ikke et kjent problem at Windows XP ikke får til noenting. Mitt tips er å formattere og så legge inn enten win 98 eller ME Lenke til kommentar
bandit Skrevet 21. september 2001 Del Skrevet 21. september 2001 Nå må vi huske at XP offisielt ikke er "ute" enda. Selv venter jeg en mnd eller to før jeg tar spranget!! Litt lite drivere og oppdrive for tiden.!! Lenke til kommentar
bystrom Skrevet 21. september 2001 Forfatter Del Skrevet 21. september 2001 Det er et kjent problem at windows ikke klarer en dritt, men siden man egentlig ikke har noe valg så må en bare prøve. Han klarer heller ikke å skru seg av i win98 sec ed. Lenke til kommentar
Buddy Skrevet 21. september 2001 Del Skrevet 21. september 2001 Window Xp har ingen problemer med å sla av maskinen, XP har faktisk positivt overasket meg. Du har 2 mulighter for å sjeeke når maskinen skal slå seg av, kontroller settingene på Power options i control panel, 2 gå inn i bioes enabel power mangement dersom den er disabled Lenke til kommentar
Sad-Boy Skrevet 21. september 2001 Del Skrevet 21. september 2001 Vet ikke om dette hjelper.., men hvis du har brukt REGEDIT før kan du sjekke om Stringen "PowerdownAfterShutdown" har verdien 1! Du finner den under [HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindows NTCurrentVersionWinLogon] Hvis det fungerer kan du kopiere følgene linjer inn i notepad og lagre filen som f.eks poweroffix.reg (.reg er viktig). Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindows NTCurrentVersionWinLogon] "PowerdownAfterShutdown"=1" Håper dette løser problemet. Lenke til kommentar
Dipso Skrevet 21. september 2001 Del Skrevet 21. september 2001 Dette problemet kan skylles et hav av ting. Her er noen mulige problemer og noen tips om ting du bør sjekke. -Powermanagement og bios problemer; Det er kjent at mange eldre hovedkort/bioser har problemer med windows's avangserte power styring (av/på/sleep) Funksjon, dette var for eksempel et problem på min PC i windows2000. Dette kan som regel enkelt løses med en oppdatering av BIOS. Finn tak i hjemme siden til de som har produsert hovedkortet ditt. NB: Oppdatering av bios kan være litt riski greier, følg instruksjonene nøye, bruk _riktig_ oppdatering og skru for all del ikke av pc'en når du oppdaterer (det er ei dyrkjøpt lekse) -Drivere eller programmer; Det kan også være en driver, eller et program som ikke windows ikke helt har klart å "skylle ut av systemet". En måte å sjekke om dette er problemet på er å boote i safe mode og se om maskina klarer å slå seg av da... klarer den det kan det være drivere. Det du også kan gjøre er å avslutte alle programmer som er oppe før du avslutter, dette inkluderer bl.a. programmer som kjører som taskbar iconer.(de små ved klokka :wink: ) -Ukurrant Hardware; Det kan også være at det er noen av hardware komponentene dine som "ikke vill høre etter" og dermed skaper problemer, som en siste løsning kan du prøve å ta ut ekstra hardware som lydkort, netverkskort, isdn kort og lignene, og plugge ut evenluelle usb devices. -Feil i windows filer; Det kan hende at noen av filene som windows benytter har blitt corrupted, men siden dette forekommer både i win98 og XP er dette lite sansynlig. Løsningen her er å sette ingang en innstall av windows igjenn, hvis du ikke avinstallerer windows, men bare installer over den gamle versionen beholder du alle innstillinger og programmer, og får fikset de problemene som offte skylles at windows har stått lenge uten reinstall (tregt, ustabilt O.L.) -Merk dog at windowsXP og Windows2000 har mye mindre problemer med å bli sløvt over tid enn sine forgjengere og at dette ikke trengs å gjøres like ofte :wink: hm... dette var det jeg kunne komme på i farten. Hadde du brukt windows2000 ville jeg også rådet deg til å hente ned de nyeste service packene og compatibility updates fra windows update siden.... Håper dette kan hjelpe deg, og eventuelle andre med samme problem. Hilsen Thorbjørn B. Skjetne Alias Dipso Lenke til kommentar
ZorgZlayer Skrevet 21. september 2001 Del Skrevet 21. september 2001 Tja... Du kunne jo laget en liten bibel om emnet. (jeg hadde også vansker med å avslutte XP, uten at den finner på noe nytt å plage meg med; jeg ga opp XP, alt for mye kluss med drivere og problemer som dette) Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 22. september 2001 Del Skrevet 22. september 2001 Control Panel -> power options -> Enable APM Så slo maskinen min seg av i XP ihvertfall. Lenke til kommentar
bystrom Skrevet 24. september 2001 Forfatter Del Skrevet 24. september 2001 Har ikke bare problemer med å slå av maskinen, men rebooting også. Jeg var inne i registeret og endret på noe, da skrudde maskinen seg av. Men det går ikke noe særlig å reboote. Jeg tror APM er på skal prøve å enable det, men har det noe med rebooting å gjøre Lenke til kommentar
gthomass Skrevet 25. september 2001 Del Skrevet 25. september 2001 Bruker du RC1 eller muligens RC2 så gå i kontroll panel på user Acounts og sett av/på loggin slik det er i Win 2000.Ta vekk velcome bilde osv, problem løst!!! Maskinen starter og avslutter mye kjappere med "vanlig" Win 2000 av/på logging.Dette er en bug som skal være ordnet i versjon 2600 final. Lenke til kommentar
tvika Skrevet 28. september 2001 Del Skrevet 28. september 2001 Jeg hadde problem med at maskinen bare restarta når eg skulle skru av. Fikk masse tips om alt mulig, men ikke noe virket. I går oppdaterte jeg Biosen og da var alle mine sorger løst. :smile: Mitt tips: finn siste utgave av din biosen og flash i vei. mvh TV Lenke til kommentar
xeon Skrevet 28. september 2001 Del Skrevet 28. september 2001 er det noe særlig å opdatere bios, er ikke det riski hvilken bios type har du. Jeg mener å huske jeg har award, er ikke sikker men det er den biosen der du har alle alternativene på første siden og de er listet i to avsnitt (dos lignende grafisk) Lenke til kommentar
Demitro Skrevet 28. september 2001 Del Skrevet 28. september 2001 Ein rask formatering er nok det lettaste :wink: men det er jo alltid grett å ha den nyaste biosen og Lenke til kommentar
tvika Skrevet 28. september 2001 Del Skrevet 28. september 2001 Vet ikke om jeg er enig i at en rask formatering er det enkleste. :smile:. Biosoppdatering innebærer selfølgelig en risk, men den er forsvinende liten på nye maskiner (bare pass på at strømmen IKKE går mens du holder på). Jeg lasta ned et program som lagde en oppstartdisk med den nye Biosversjonen. Startet bare maskinen på nytt med disken i og alt gikk automatisk - som fot i hose. (hele operasjonen tok ca 5 minutter) Jeg har en P-4 1.4ghz og Phoenix bios. Biosen som fulgte med var den aller første versjonen som støttet P4 - dvs med en del bugs. Nå har jeg lastet ned den 8. versjonen av biosen. :smile: mvh TV Lenke til kommentar
Dipso Skrevet 28. september 2001 Del Skrevet 28. september 2001 Som jeg sa i min "lille" post lenger oppe, er Bios update et godt råd. Grunnen til at dette ofte løser power problemer, spesielt på nye operativsystemer er at Microsoft forandrer/forbedrer(?) Powermanagement og sånt mellom de forskjellige versionene og hvis man har gammel bios/Hovedkort hender det at det er manglende støtte for disse funksjonene. En enkel bios update vil i mange tilfeller løse dette problemet. Ang. Farer ved BIOS flashing. Grunnen til at mange er redde for flashing er at det ofte står klare advarsler om at det kan skjere seg hvis du skrur av under flashing, eller flasher med feil bios. Fordi biosen er den grunnleggende delen med software som på mange måter knytter hele maskina sammen er det ganske åpenbart at tabber her kan være vanskelige å gjøre noe med. Flashing av bios er egentlig ikke noe problem så lenge man følger disse enkle reglene og forberedelsene. 1: Finn ut hvilket hoved kort du har, Produsent, Serie nummer og liknende. 2: Finn fram til produsentens sider og finn tak i bios update. 3: sjekk om det er riktig bios. 4: Les og følg instruksjonene om hvordan du flasher NØYE. 5: FLASH! ----Ikke skru av maskina før det står at du kan gjøre det!!! (Duh :wink:) Og viola ny bios som er mere kompatibel OG som i noen tilfeller også kan gi mere ytelse Håper dette var til hjelp. MVH: Dipso Lenke til kommentar
Felix Skrevet 28. september 2001 Del Skrevet 28. september 2001 Joa, har hatt samme problem her også, har aldri funnet ut hva problemet var, men en gang plutselig startet den å skru seg av selv da jeg ba den om det. Har både skjedd i 98SE og ME, genialt it-sant? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå