Cocytor Skrevet 3. desember 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. desember 2005 Dataen ble levert fra notebookservice.dk i DK. Sendes til Itbutikken i DK og sendes derfra til norge. Men jeg har jo bare forholdt meg til dn norske hjemmesiden som er norskregistrert. Så hvor de får varene deres fra er egentlig likegyldig for meg. Da jeg bestilte pcen bestilte jeg også en oem versjon av WinXP. Denne ble av en eller annen grunn sendt som en egen pakke og jeg måtte betale porto for to pakker. Da jeg forhørte meg om hvorfor jeg måtte dette, fikk jeg vite at pcen ble sendt "stand alone" for ikke å skade den. Har du hørt en sånn dårlig forklaring. Oem versjonen ble sikkert sendt fra den norske butikken. Fakturen var dansk okkesom. Lenke til kommentar
andjoha Skrevet 3. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2005 Herregud.. driver itbutikken virkelig å roter med dette ENDA?!?! Skulle da tro de hadde fått med seg at de faktisk plikter å følge norske lover etter å ha drevet her i så mange år nå.. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 3. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2005 Så hvor de får varene deres fra er egentlig likegyldig for meg.Rettighetsmessig har du selvsagt, som nevnt tidligere, helt rett i dette. Men om det er den danske delen av virksomheten som er den juridiske selgeren forsvinner de 'statstøttede' sanksjonsmulighetene vi nyter mot norske forhandlere. Man må i så fall håpe at danske forbrukermyndigheter tar saken hvis butikken skulle sette seg på bakbena. Det hjelper lite å *ha* rett om man ikke *får* rett. Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 3. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2005 Jeg skrev noen syrlige komentarer om Itbutikken og anbefalte og ikke handle der bla. av nettopp det som er blitt skrevet i denne posten for en liten tid tilbakers. Fikk da mange "sure" svar om at det bare var tull. Bla. så påsto jeg at de opererte fra danmark, noe som ble tilbakevist av mange.. Vel, de har en adresse/kontor i norge, men jeg tror nok at det meste kommer fra danmark uannsett og de er lite kjent med norsk forbrukslov slik min erfaring av dem (både egenerfaring og de jeg har leste forskjellige steder). Seff blir de fleste fornøyde da varen i de fleste tilfeller kommer og virker fint, men det man skal legge vekt på er de prosentene som får problemer med reklamasjon/garanti og slikt. Da ser man at Itbutikken kanskje ikke er det beste valget i en jungel av nettbutikker. Lenke til kommentar
Cocytor Skrevet 3. desember 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. desember 2005 Jeg synes det var et godt poeng som noen har nevnte at itbutikken.no er merket N-safe. Dermed har de vel forbpliktet seg til å følge norsk lov. I hvertfal i følge retningslinjene til N-safe. Dette må vel kunne brukes i mot dem? Lenke til kommentar
qwert Skrevet 3. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2005 Ikke i større grad enn at du kan sladre til N-safe. Det er viktig å skjønne dynamikken i det norske systemet her: Mange forhandlere 'prøver seg', selv i saker hvor de vet de vil tape ved å stå løpet helt ut. For de kundene som ikke legger seg på ryggen når butikken kommer med unnvikelsesmanøverene sine vil de gjerne få gjennomslag etter litt mailing eller forberedende kontakt med forbrukerrådet. Forhandler vil rett og slett ikke risikere en rettskraftig og rettsledende avgjørelse som innskrenker deres handlingsrom til å 'prøve seg' også neste gang. Uten dette riset bak speilet står man som forbruker mye svakere helt uavhengig av om man har retten på sin side. Igjen: Jeg anbefaler at du spør forbrukerrådet om en prinsipiell vurdering av hvorvidt de anser ditt kjøp som under deres ansvarsområde. Hvis saken kan behandles i FTU vil dette hjelpe alle framtidige kunder av IT-Butikken som er bosatt i Norge og legge denne diskusjonen død. Om ingen avklarer dette formelt har butikken alt å vinne - og intet å tape - på å være vanskelige. Lenke til kommentar
Cocytor Skrevet 3. desember 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. desember 2005 Jeg har sendt en liten mail til forbrukerrådet for å få en avklaring på dette. Men uten å gå altfor mye i detaljer. Håper jeg får svar i neste uke. Jeg har også sendt mail til N-safe og bedt og en forklaring på deres synspunkter. Er det ikke en egenandel for å bringe saken til forbrukertvistutvalget? Det lønner seg nok ikke i denne saken, men hvis det skulle oppstå en reklamasjonssak etter 2 år er jeg ikke i tvil om at jeg kommer til å gjøre dette. Jeg kan rett og slett ikke forstå at Itbutikken kan slippe unna med dette. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 3. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2005 Er det ikke en egenandel for å bringe saken til forbrukertvistutvalget?Behandling i FTU er gratis. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2005 De er registrert i norge som et norskt selskap. Det er da helt fullstendig irrellevant om firmaet også har butikker i andre land, og om hovedkvarteret ikke er i norge. Her er de langt av lei.... -Stigma Lenke til kommentar
qwert Skrevet 3. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 3. desember 2005 (endret) De er registrert i norge som et norskt selskap.Det er dessverre ikke så enkelt. Den norske avdelingen er et NUF (Norskregistrert utenlandsk foretak) uten ansatte og med en så lav omsetning at det ikke er regnskapspliktig til Norge (under 5 mil.). Det er derfor svært vanskelig å vite hvilken rolle den norske forgreningen av IT Butikken egentlig har. Hvis selgeren ikke er en norsk juridisk person men en dansk gjelder ikke norsk forbrukerkjøpslov men den danske. Den danske kjøpsloven blir imidlertid overstyrt av EØS-avtalen gjennom EUs e-handelsdirektiv - som nevnt over - hvor man kan påberope seg rettigheter etter det land som avtalen er inngått i. Altså om tilbudet er fremsatt i Norge (her vil nok den norskspråklige hjemmesiden tilfredsstille dette kravet) og om aksepten er gitt i Norge (og det er den jo). Og da er vi tilbake til utgangspunktet. Like rettigheter, men langt fra like muligheter til å gjøre noe med det. Synsing og rettferdighetssans er fint og flott, men det hjelper lite om norske forbrukermyndigheter ikke kan realitetsbehandle saken. Edit: Det kan hende EUs domstolkonvensjon (eller hva den nå heter) kan bringe en slik sak tilbake til norsk myndighetsområde igjen, men her er jeg både usikker på hva vi er knyttet til gjennom EØS og ikke minst at jussen begynner å bli rimelig avansert (og langt utenfor det jeg behersker) med ørten lover (som er endret de seneste årene) i flere land som griper inn i hverandre. Jeg håper virkelig at det er slik at de kan behandles som norske, men det er ikke 'enkelt og greit'. Det er også derfor jeg vil se på det som ønskelig med en uttalelse fra Forbrukerrådets juridiske kompetanse. Hadde jeg handlet med IT-Butikken skulle jeg bedt om en slik betraktning selv. Nok en edit: FTU har allerede tatt stilling til en tilsvarende problemstilling her. Redegjørelsen er hakket for tung for meg, men det ser på overflaten ut som om dette også vil få anvendelse mot IT Butikken slik at man faktisk *kan* gå etter dem uansett. Endret 3. desember 2005 av qwert Lenke til kommentar
Cocytor Skrevet 3. desember 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. desember 2005 De er registrert i norge som et norskt selskap.Det er dessverre ikke så enkelt. Den norske avdelingen er et NUF (Norskregistrert utenlandsk foretak) uten ansatte og med en så lav omsetning at det ikke er regnskapspliktig til Norge (under 5 mil.). Det er derfor svært vanskelig å vite hvilken rolle den norske forgreningen av IT Butikken egentlig har. Hvis selgeren ikke er en norsk juridisk person men en dansk gjelder ikke norsk forbrukerkjøpslov men den danske. Den danske kjøpsloven blir imidlertid overstyrt av EØS-avtalen gjennom EUs e-handelsdirektiv - som nevnt over - hvor man kan påberope seg rettigheter etter det land som avtalen er inngått i. Altså om tilbudet er fremsatt i Norge (her vil nok den norskspråklige hjemmesiden tilfredsstille dette kravet) og om aksepten er gitt i Norge (og det er den jo). Og da er vi tilbake til utgangspunktet. Like rettigheter, men langt fra like muligheter til å gjøre noe med det. Synsing og rettferdighetssans er fint og flott, men det hjelper lite om norske forbrukermyndigheter ikke kan realitetsbehandle saken. Edit: Det kan hende EUs domstolkonvensjon (eller hva den nå heter) kan bringe en slik sak tilbake til norsk myndighetsområde igjen, men her er jeg både usikker på hva vi er knyttet til gjennom EØS og ikke minst at jussen begynner å bli rimelig avansert (og langt utenfor det jeg behersker) med ørten lover (som er endret de seneste årene) i flere land som griper inn i hverandre. Jeg håper virkelig at det er slik at de kan behandles som norske, men det er ikke 'enkelt og greit'. Det er også derfor jeg vil se på det som ønskelig med en uttalelse fra Forbrukerrådets juridiske kompetanse. Hadde jeg handlet med IT-Butikken skulle jeg bedt om en slik betraktning selv. Nok en edit: FTU har allerede tatt stilling til en tilsvarende problemstilling her. Redegjørelsen er hakket for tung for meg, men det ser på overflaten ut som om dette også vil få anvendelse mot IT Butikken slik at man faktisk *kan* gå etter dem uansett. 5246005[/snapback] Ahh. Denne linken var genial. Takk skal du ha. Hva søkte du på for å finne den. Jeg har prøvd å lete litt på FTU men fant ikke noe relevant. Så er spørsmålet om jeg skal maile denne linken til Itbutikken, eler holde den litt nærmere brystet inntil videre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå