Gå til innhold

Dansk eller norsk lov for Itbutikken.no?


Anbefalte innlegg

Itbutikken.no er en dansk butikk som selger i norge med en norsk hjemmeside. Jeg har en reklamasjonssak gående på en ny bærbar pc som nå trekker ut i tid.

 

Jeg kontaktet de i dag og fikk til min store overraskelse vite at de ikke skulle forholde seg til norsk forbrukerkjøpslov. Kan dette stemme? De selger jo med norsk hjemmeside.

 

Jeg må sterk overveie å benytte meg av 14 dagers angrerett. (Pcen ble sendt tilbake før denne hadde løpt ut). Hvis jeg skal forholde meg til dansk lov i stedet for norsk vil det si at reklamasjonstiden faller fra 5 til 2 år på bærbar pc. Jeg er ikke sikker på om det lønner seg å kjøpe fra itbutikken for å spare et par tusen når jeg mister 3 års reklamasjonstid på det.

 

Er det noen som har noen synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De må følge norsk kjøpslov siden de henvender seg til norske forbrukere via sin norske nettside.

 

Ørjan...

5241501[/snapback]

 

Har du dette fra en pålitelig kilde? I følge support på itbutikken.no hadde de hatt flere saker som denne og var stod ganske hard på dette. Det er oppgitt en danske kontaktadresse på siden, men fritar dette dem fra norsk lov?

Lenke til kommentar
de er registrert som firma i norge. Dette ser du hos brønnøysund. Så er ikke noe som skulle tilsi annet enn at loven vår dekker dem.

5241534[/snapback]

 

 

Ok, men se her link

5241566[/snapback]

Skulle de hatt noen mulighet til å nå fram med den argumentasjonen så måtte de hvertfall ikke registrert noe norsk firma eller hatt norsk web-side.

 

Kontakt Forbrukerrådet.

Lenke til kommentar

I flg itbutikken hadde de hatt saker med forbrukerrådet om dette før. Men jeg vet ikke om det var et dansk eller norsk forbrukerråd.

 

Jeg har skrevet email til forbrukerrådet nå, men får vel ikke noe svar for neste uke.

 

Er det noen som har noen referanser å vise til?

Endret av Cocytor
Lenke til kommentar
I flg itbutikken hadde de hatt saker med forbrukerrådet om dette før. Men jeg vet ikke om det var et dansk eller norsk forbrukerråd.

 

Jeg har skrevet email til forbrukerrådet nå, men får vel ikke noe svar for neste uke.

 

Er det noen som har noen referanser å vise til?

5241648[/snapback]

Forbrukerkjøpsloven

§ 3. Ufravikelighet. Lovvalg

 

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her

Lenke til kommentar
Men dette er vel forutsatt at itbutikken skal følge loven i første omgang. Hvis jeg hadde kjøpt via itbutikken.dk skulle de selvfølgelig ikke det. Men skal de det nå?
Alle nettbutikker som henvender seg til norske forbrukere skal i utgangspunktet følge norsk forbrukerkjøpslov ovenfor disse. Dette er et eksplisitt unntak fra EUs e-handelsdirektiv (som har som hovedregel at selskaper innenfor EØS som driver e-handel, skal følge reguleringen i det land selskapet er etablert) slik at forbrukere gis beskyttelse etter sitt eget lands rett.

 

For oss er imidlertid ikke dette verdt så veldig mye for selskaper som ikke er etablert i Norge med norsk organisasjonsnummer siden alle saker da må tas gjennom internasjonalt forbrukerrettighetssamarbeid (langt ord) hvor man ikke har noe garantier for å få en sak behandlet i det hele tatt, og sansynligvis svakere sjanse for å få gjennomslag. Den store forskjellen med selskaper som er registrert her er at man alltid kan få hjelp av Forbrukkerrådet, at FTU har sanksjonsmyndighet ovenfor selskapene, og at deres avgjørelser er rettsgivende.

Lenke til kommentar

Norsk lov selvfølgelig siden de er i EU/ EØS området. Det at de påberoper seg dansk lovgivning er vel heller direkte latterlig og viser hvor lite peiling på lovverket de egentlig har.

 

1. De har adresse i norge.

2. Uansett så gjelder norsk forbrukerlovgivning siden det er kjøpt i et annet EU/ EØS land, les mer her http://forbrukerportalen.no/Artikler/fr/2003/1057054237.18

3. De er nsafe merket. da har de visse krav de må oppfylle. For å nevne et av dem:

 

"·Fullstendig informasjon om norske forbrukerrettigheter, kfr. Markedsføringsloven, Lov om Angrerett, Forbrukerkjøpsloven, Kreditkjøpsloven, Lov om Personopplysninger, Produktkontrolloven, Vergemålsloven etc." under pkt. 3 : http://www.nsafe.no/index.php?cat=4486

Lenke til kommentar
Men dette er vel forutsatt at itbutikken skal følge loven i første omgang. Hvis jeg hadde kjøpt via itbutikken.dk skulle de selvfølgelig ikke det. Men skal de det nå?
Alle nettbutikker som henvender seg til norske forbrukere skal i utgangspunktet følge norsk forbrukerkjøpslov ovenfor disse. Dette er et eksplisitt unntak fra EUs e-handelsdirektiv (som har som hovedregel at selskaper innenfor EØS som driver e-handel, skal følge reguleringen i det land selskapet er etablert) slik at forbrukere gis beskyttelse etter sitt eget lands rett.

 

For oss er imidlertid ikke dette verdt så veldig mye for selskaper som ikke er etablert i Norge med norsk organisasjonsnummer siden alle saker da må tas gjennom internasjonalt forbrukerrettighetssamarbeid (langt ord) hvor man ikke har noe garantier for å få en sak behandlet i det hele tatt, og sansynligvis svakere sjanse for å få gjennomslag. Den store forskjellen med selskaper som er registrert her er at man alltid kan få hjelp av Forbrukkerrådet, at FTU har sanksjonsmyndighet ovenfor selskapene, og at deres avgjørelser er rettsgivende.

5241976[/snapback]

 

Så når dette selskapet er registret i Brønnøysunds enhetsregister står saken altså sterkere?

Jeg er spesielt bekymret for hva som kan skje om 2,5 år når jeg i flg dansk lov ikke lenger har reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar
Så når dette selskapet er registret i Brønnøysunds enhetsregister står saken altså sterkere?
Ikke sterkere i utgangspunktet men det er mye lettere å få gjennomslag med en sak siden den kan behandles av FTU. Sjekk organisasjonsnummeret på kvitteringen om dette selskapet er selger. For de forhold som det her er snakk om er et NUF ikke forskjellig fra et norsk AS og svarer derfor etter norsk lovgivning. Ved å vinne frem her vil man få et krav ovenfor selger som kan inndrives rettslig.
Jeg er spesielt bekymret for hva som kan skje om 2,5 år når jeg i flg dansk lov ikke lenger har reklamasjonsrett.
Rettighetene dine etter den norske forbrukerkjøpsloven er ikke i teorien svekket ved å handle med et firma i et EØS-land som henvender seg mot norske forbrukere (se Lov om forbrukerkjøp, § 3, andre ledd), men i realiteten er klagebehandlingen vanskeligere og mulighetene til å få gjennomslag mindre.
Lenke til kommentar
Norsk lov selvfølgelig siden de er i EU/ EØS området. Det at de påberoper seg dansk lovgivning er vel heller direkte latterlig og viser hvor lite peiling på lovverket de egentlig har.

 

Saken er vel den at hadde norsk forbrukerkjøpslov gitt norske forbrukerer dårligere vilkår enn den danske, hadde de nok påberopt seg den. Itbutikken er en værsting når det kommer til service. Selvsagt gjør de hva de kan for å slippe unna.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

ITbutikken.no selger fra norge, ikke fra danmark. Dvs. de har lager begge plasser, og moderselskapet er dansk, men de har et norsk datterselskap som har samarbeid med moderselskapet vedrørende produksjon av hjemmesider, men de er like fullt et norsk selskap som selger fra norge.

 

Hvis danske lovgivning skulle ha gjelt så kunne ikke de ikke solgt varene via det norske datterselskapet og heller ikke ordne med import og toll selv. ITbutikken.no ordner både med importen og tollen mellom seg og det danske moderselskapet. Når man bestiller fra ITbutikken.no så betaler man også bare frakt innad i norge og ikke frakt fra danmark.

 

Det er altså lite tvil om at selskapet er norsk, selger internt i norge og må følge norske lover.

 

På den andre siden så synes ikke jeg at forskjellen på 2 og 5 års reklamasjonsrett er verd flere tusen kroner.

Lenke til kommentar

Ser ut som det er en del som er enige med meg her.

På fakturaen står det en dansk adresse og et dansk cvr-nr som jeg går ut i fra er det samme som et organisasjonsnr.

Navnet Itbutikken A/S er imidlertid det samme.

 

Hvis maskinen skulle bryte sammen om 2,5 år og jeg måtte betale reperajons selv fordi de nekter for 5 års reklamasjonsrett kan dette jo fort koste noen tusen. Men dette ser det altså ikke ut som om de har lov til.

 

Det hele begynte da jeg ba om en lånepc i venteperioden. Det er selvfølgelig ikke en sa det lønner seg å føre videre. Men en reklamasjonssak er absolutt verdt å føre videre senere.

Endret av Cocytor
Lenke til kommentar
På fakturaen står det en dansk adresse og et dansk cvr-nr som jeg går ut i fra er det samme som et organisasjonsnr.
Heh. Mon tro om det er et bevisst forsøk på omgåelse eller bare en fakturateknisk greie. Det ville overraske meg om det ikke var det norske underselskapet som er den reelle selger av varer som leveres i Norge.
Men en reklamasjonssak er absolutt verdt å føre videre senere.
Bedre føre var, ellerno'? Under dette mottoet kunne det kanskje være tjenelig å sende en forespørsel til forbrukerrådet og be dem om å assistere med en avklaring om hvem som er den egentlige (juridiske) selgeren og dermed om en (eventuell) tvist faller inn under deres (og dermed også FTUs) virke- og myndighetsområde. Endret av qwert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...