Gå til innhold

Hjelp CPU blir for varm.

Arve28

Anbefalte innlegg

Jeg har en EKL Papst CPU-vifte med Kulelager Socket A opp til 1,4 Ghz samt Xp1900+

AMD Athlon Xp1700 (1,46 GHz 266)

Abit Kr7a-Raid Hovedkort

Chieftec Dragon Big Tower.

Problemet er at CPU går varm. MBM5 viser 66 grader og tempalarm går. Når jeg er på internett er CPU ca 60 grader. Spill går den fort til 64. Så plutselig bikker den over 66 grader. Hender til og med at maskinen står på uten at jeg bruker den. Etter at den har stått i 1,5 til 2 timer går tempalarm da også. Er dette riktig tenkte jeg å kjøpte enn inne og utetermometer. Stakk denne utetermometeret 1,5 cm inn i kjøle ribba til vifta. Denne viste 48,1 grad når MBM5 vista at CPU var 61 grader. MBM5 viste at inne i toweret var det 39 grader som stemte med min utemåler. Så har andre vært borti dette problemet? Kan CPU være 13 grader varmere enn kjøleribba? Hvor varm kan CPU bli før den blir ødelagt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At ribba blir varm viser at den leder vekk varme som den skal. Ikke noe galt der.

Temperaturen i kabinettet er problemet ditt.

Sett inn en eller flere vifter slik at du får tempen ned mot 30 grader.

AMD opplyser at prosessoren ikke gir seg før på 90 grader, men med så høy kabinettemp svetter de andre komponenetene godt også.

Lenke til kommentar

hvis du kjøper 2 stk 80mm vifter og monterer dem slik at: den ene monterer du foran og den skal blåse luft inn, den andre monterer du bak og den skal blåse luft ut.

på cpu så kan du ha flere varianter..

Jeg kjører på en globalwind ribbe som er ikke så veldig god, men jeg har et stabil cpu temp på ca 50-55 grader... på en tird 1,1

dette skyldes at jeg har montert en zelman 90mm vifter som kjører på silent mode og en funnel som går fra 90mm til 60 mm. dette fungerer utmerket. kjølepasta er arktic silver 2.. jeg har tenkt å skaffe meg større ribbe, men skal kanskje bytte hk og cpu og da må jeg vente litt til, men å ha store vifter på cpu som bråker lite og leverer mer luft enn mindre vifter kan lønne seg.. du får liten støy men god luft tilførsel til cpu ribba.

Lenke til kommentar

Takk for mange svar. Nå kjører jeg med siden av på Kabinettet. Da viset CPU 53 og kabinett viser 36. I rommet er det 25 grader. Blir kabinettet kaldere når man har vifter enn om man har siden oppe?

Angående kjøleribba. Det var på et sort lag på den siden ned mot CPU. Trolig kjølepasta. Var et lite hull i dette så det ble tatt på Kjølepasta der hvor dette hullet var. Kjølepasta beste de hadde på Komplett. Noen flere forslag?

Lenke til kommentar

Det eneste du trenger er jo egentlig kabinettvifter. For du så jo hvor mye temperaturen sank ved å få kald luft gjennom siden på kassa..

Ellers er det jo ditt valg om du heller vil kjøre med sidedøra av. Personlig synes jeg det blir litt upraktisk.

Uansett hva du har tenkt til å gjøre, så er det anbefalt å lese gjennom denne artikkelen. Tror du vil få mer forståelse av kjøling og kjølepasta da;

http://www.overklokking.no/guides/goopguide/index.html

Lenke til kommentar

Litt flere spørsmål:

Har hørt at Abit-kort har temperaturføleren i en "liten grop" under CPU. Kan dette gjøre så CPU viser feil?

Finnes det noen guide som viser hvordan jeg skal montere vifter i kabinett (tenker på strømtilkobling)

Bør jeg ha 2 som blåser luft ut??? Hvordan er det å ha en foran som blåser inn? Blåser ikke den inn mye støv, da det ikke er noe filter der. Skal lese Goop guiden.

Lenke til kommentar

I ditt Chieftec kabinett er det lett å sette inn kabinett vifte. Har samme selv. du bare klikker den inn i rammene som sitter fremme og bak i kabinettet. Deretter ser du i boka som fulgte med HK`et og ser hvor kontakten skal festes. Noen vifter benytter strømuttaket fra strømforsyningen. Det er veldig lett.

P4 2,26 @ 2,66

Asus P4B533

1024 MB DDR

G4TI4400

Lenke til kommentar

Hmm, er det noe problem da. Min kjører på ca 70 grader og jeg blir ikke bekymret om den kryper opp i 75 heller. Man kommer den over 80 vil jeg bli litt usikker, for XP tåler ikke mer enn 90-95 grader. Hadde noen problemer med probe programmet, det viste litt mye, oppdaterte til nyeste versjon, og vips så var problemet vekke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...