Agres Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Heisann Skal skrive særemne hvor jeg sammenligner et spill med en bok, hvor sjekker om de i like stor grad kan kalles kultur. For å gjøre spillsiden en tjeneste valgte jeg et spill med god oppbygging, gode karakterer og god historie. Metal Gear Solid 3. For å sammenligne dette spillet med ei bok trenger jeg altså en spenningsroman som omhandler opprustningskappløpet mellom Sovjet og Vesten. Gjerne rundt det årstallet MGS3 utspiller seg, altså 60-70 tallet. Finner jeg ikke noen tilsvarende i litteraturens verden (noe som logisk sett bør være der), blir jeg kanskje nødt til å velge noe annet. Da tar jeg gjerne i mot andre ideer til spill vs. bok. Problemet er at spillet bør ha relativt god historisk oppbygging slik at sammenligningen blir holdbar. Kan f.eks. ikke ta Medal of Honor fra WW2, fordi spillet 90% av tiden går ut på å skyte tyskere. Ikke veldig dypt akkurat (Selv om det er veldig gode spill ). Agres Lenke til kommentar
smetho Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Hmm, Tom Clancy bør ha noen bøker som kan bli brukt her. Kan jo nevne noen som kan falle under denne kategorien så får du selv avgjøre om de passer Jakten på Rød Oktober Kardinalen i Kreml Rød Storm (en bra bok som omhandler en 3. verdenskrig. Hmm, føler jeg vet om flere, men kommer ikke på dem i farten. Poster et nytt innlegg dersom jeg kommer på noe Lenke til kommentar
Decline Skrevet 15. desember 2005 Del Skrevet 15. desember 2005 Angående 2vk, så er jo spillet Call of Duty kanskje litt bedre å bruke som sammenligning. Der får du jo spille både som amerikaner, brite og russer om jeg ikke husker feil. Det er litt interessant, de har jo forskjellige måter å gå frem på etc. Og så er det jo historiske 'events' som leningrad osv... Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Fikk du godkjent dette som emne? Kanskje du finner noen bøker her. Satser du på toppkarakter, ville jeg imidlertid valgt noe annet. Lenke til kommentar
Agres Skrevet 17. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2005 (endret) Angående 2vk, så er jo spillet Call of Duty kanskje litt bedre å bruke som sammenligning. Der får du jo spille både som amerikaner, brite og russer om jeg ikke husker feil. Det er litt interessant, de har jo forskjellige måter å gå frem på etc. Og så er det jo historiske 'events' som leningrad osv... 5299552[/snapback] Vel.. Det Call of Duty mangler er gode personkarakteristikker, orginal fortellerteknikk og en viktig historie. Jeg vil påstå at selv om spillet utspiller seg i WWII blir det ikke automatisk et bra spill å sammenligne med en bok. Men derimot i en historietime.. Kan sikkert ta det fram under et framlegg om WWII i nyere historie Fikk du godkjent dette som emne? Kanskje du finner noen bøker her. Satser du på toppkarakter, ville jeg imidlertid valgt noe annet. 5299683[/snapback] Joda, jeg fikk det godkjent. Læreren syntes det var en god ide ( ) men påpekte at hvis en evt. sensor fra 50-årene begynte å spørre om særemne på eksamen ville det kanskje gå galt. Tror jeg kan klare toppkarakter på selve særemnet, hvis jeg virkelig går inn for det. Læreren vi har er ganske fleksibel og sier han er lei av å rette 5 særemner i året om Ibsen og Hamsun. Siden du viste til hadde jeg faktisk allerede vært inne på, og John Le Carre virker mest aktuell for øyeblikket. Har desverre ikke fått kommet meg til biblioteket og sjekket ut hva de har. Endret 17. desember 2005 av Agres Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 17. desember 2005 Del Skrevet 17. desember 2005 Må ikke forfatterene være ev nordisk opprinnelse? Det var i hvertfall kravet vårt. Lenke til kommentar
Agres Skrevet 17. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2005 Må ikke forfatterene være ev nordisk opprinnelse? Det var i hvertfall kravet vårt. 5305858[/snapback] Hehe.. Eeeeeeegentlig.. men.. Læreren min godtok utrolig nok utenlandsk forfatter siden han selv ikke visste om noen norske med tema kald krig Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 22. desember 2005 Del Skrevet 22. desember 2005 Fikk du godkjent dette som emne? Kanskje du finner noen bøker her. Satser du på toppkarakter, ville jeg imidlertid valgt noe annet. 5299683[/snapback] Hvorfor det. Syntes iallefall dette var en mye bedre oppgave enn feks. å analysere Ibsens "Et dukkhjem". Den var en orginal oppgave, men kan sikkert bli litt vanskelig da bok og spill ikke har direkte tilknyttning til hverandre. Men lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå