radiated Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Lydkort til 2000 til logitec Z5500 er litt i overkant. Hvis du kjøper x-fi, skal du ikke se bort i fra at du får bedre lyd ved å koble til analogt. Det er ingen naturlov at D\A converterene er bedre utenfor PCen enn på lydkortet, og jeg vil tippe at X-fi har convertere av bedre kvalitet enn Logitec-høyttalererne, du må iallfall prøve begge deler. Lenke til kommentar
Sensurert Skrevet 9. desember 2005 Del Skrevet 9. desember 2005 Du merker ikke så stor forskjell ved avspilling av musikk men i spill som bf2 osv er det en STOR ytelsesbedring Lenke til kommentar
khorne Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Liten komentar til Emu-0404 kortet. Jeg kjøpte det for litt siden for jeg var lei av dårlig lyd på pcen. Dette er helt vanvittig mye bedre enn det innebygde greiene som sitter på asushovedkortet. Sånn ca slik det blir når man kobler headsett i passelig dyre forsterkere. Jeg bruker et ganske ordentlig akg-headset til dette, som sikkert avslører mye feil. Med vanlige pc-høyttalere i ~1000 kr klassen spørs det nok om det har like mye for seg. Lyden er nok litt på den kalde og analytiske siden, så det er ikke sikkert at det passer så godt til film/spill. Ofte er det mer underholdende mer mer trykk i bassen. Jeg fant et fint mangebånds eqplugin til winamp som løser problemet meget godt. Hvordan 0404 er i forhold til andre lydkort har jeg heller ingen formening om. Jeg bruker det utelukkende til å spille musikk (mp3). Vel verdt 900 kr for meg ihvertfall. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 Nå har jo Creative (Creative professional) et sammarbeid med E-MU da. Lydkortene disse to har snekrett sammen er av meget god kvalitet. Ta f.eks. 1820m kortet, koster riktig nok over 5000 kr, men blir til gjengjeld lett sammenlignbare med kort i 8000-10000 kr klassen. 5272102[/snapback] EMU lager OK kort. Beklageligvis betyr ikke det at Creative lager gode kort. Det burde det gjøre, men på en eller annen måte får ikke Creative det helt til... Og man kan alltids sammenligne 1820m med kort i 8000-10000 krs klassen (som f.eks. LynxTwo eller RME) men personlig syns jeg det blir som å sammenligne en Cesna mot en F-16... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 (endret) 5272102[/snapback] EMU lager OK kort. Beklageligvis betyr ikke det at Creative lager gode kort. Det burde det gjøre, men på en eller annen måte får ikke Creative det helt til... Skjønner ikke hvorfor folk syter og klager over hvor dårlige kortene fra Creative er. Som jeg har sagt før: jeg sitter på et Audigy 2 ZS, samt et Audigy 2, og disse kortene gir meget god lyd ut. Begge disse kortene har vært brukt på et stereoanlegg til over 20000 (Electrocompaniet forsterker, samt B&W høyttalere), og lyden har vært meget bra. Og driverstøtten er helt førsteklasses, kortene fungerer i Windows, GNU/Linux, FreeBSD og Solaris (man må installere OSS i Solaris). Og kortene bruker svært lite CPU. Synes at folk må begynne å sutre mindre. Endret 11. desember 2005 av stigfjel Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 (endret) Hummm... Logitech Z-5500 5.1 koster som billigst 2400. Vilje til å spandere 2000 for lydkort. Brukes hovedsaklig for musikk, men også litt spilling og film Tanke-eksperiment Kjøp DENON AVR-1706 Hjemmekinoreceiver til 2998 (eller spar 300 og kjøp modellen under... men med tanke på hva du får for de 300 så ville det vært direkte teit.) Begynn "karrieren" med 2 høytalere, f.eks. "stativ/hylle" høytalere. Disse gir fet lyd nå, og ved senere oppgraderinger kan de ta over som bakhøytalere. De er også kompakte og laget for å ha i hylla eller på egne "stativ". Eksempler: DALI Blue 1001 Høyttalere Pris for paret er: 2396. Har alltid vært svak for kombinasjonen av DALI og DENON til musikk og film. Er rimelig og holder høy lydmessig kvalitet, over "SIBA" høytalere stort sett, og MILEVITT over "pc-høytalere". Selv hadde jeg nokk spart 1 mnd til og gått for disse: DALI Blue 2002LE Høyttalere Pris for paret: 2996. LE står for Limited Edition. Bruk digital out fra lydkort på hovedkortet (gratis.. mange har dette) Eller kjøp et billig-kort med digital ut. Ulemper: Koster 2998 + 2996 = 5994, alltså 1594 mer en trådstarters "mål-pris" (dyrest alternativ) Koster 2698 + 2396 = 5094, alltså 694 mer en trådstarters "mål-pris" Ikke "ut av pakka" surround-annlegg Fordeler: Overlegen effekt og kvalitet i alle trinn utbyggningsvennlig (front i dag kan brukes som bak i morgen når neste par kjøpes inn) overlegen lytte-glede v/musikk 5 års garanti (husker ikke om dette er standard hos hi-fi klubben eller om dette koster ekstra. 7 kanaler med 75W/kanal... overlegent pc-pakker i både kvalitet og mengde. begynnelsen på en skikkelig god hjemmekino opplevelse Dersom trådstarter lytter mye på musikk og ønsker seg ett hjemmekino anlegg på sikt, så er dette UTEN tvil en bedre begynnelse enn logitech og dyrt lydkort. Den "dyreste" Denon recieveren som jeg lista her har nå fått "auto-setup" featuren også, som mha mikrofon måler avstand og egenskaper til høytalerene for deretter å justere volum-nivå og forsinkelser til disse slik at man får et "ut av boksen" optimalt oppsett på lyden. Jeg VAR ikke i tvil, og sitter selv med DENON Receiver og høytalere, og mener selv at, ihvertfall fra musikk-synspunktet, så kan INGEN PC-høyttaler kit måle seg med en skikkelig receiver og skikkelige høytalere. Endret 11. desember 2005 av Dargar Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 Nå har jo Creative (Creative professional) et sammarbeid med E-MU da. Lydkortene disse to har snekrett sammen er av meget god kvalitet. Ta f.eks. 1820m kortet, koster riktig nok over 5000 kr, men blir til gjengjeld lett sammenlignbare med kort i 8000-10000 kr klassen. 5272102[/snapback] EMU lager OK kort. Beklageligvis betyr ikke det at Creative lager gode kort. Det burde det gjøre, men på en eller annen måte får ikke Creative det helt til... Og man kan alltids sammenligne 1820m med kort i 8000-10000 krs klassen (som f.eks. LynxTwo eller RME) men personlig syns jeg det blir som å sammenligne en Cesna mot en F-16... 5280898[/snapback] Kan du forklare litt nærmere hva du mener med og sammenligne disse kortene er og sammenligne cesna med F-16? Selv så mener jeg at selve kortene til Creative faktisk er av god kvalitet, men at de har mye og jobbe med på driverfronten og brukervenligheten. Tror nok også at Creative selv faktisk kan lage bra kort som er beregnet mer mot "pro-brukere/hjemme-studio" uten og ha en sammarbeidspartner som E-MU, men at de selv vet at innenfor dette markedet så er Creative et banneord. Det er ikke uten grunn til at 1820m kortet blir omtalt som E-MU, og at creative ikke blir nevnt med et eneste ord hos de aller fleste leverandørene av dette kortet. En skal jo ikke se bort ifra at sammarbeidet med E-MU er en del av en markedsstrategi som i første omgang innebærer og "renvaske" navnet, for så på et senere tidspunkt levere produkter på egenhånd. Noe jeg tror at de faktisk kan klare hvis de vil, og hvis forbrukerne selv vil gi dem en kjangs. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 hvis du hater Creativ så gjør du det sansynligvis for bestandig. og elsker du Creativ så er det ingen annen produsent som kan lage noen som er bedre til samme pris. moskus hater sikkert Creativ Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 hvis du hater Creativ så gjør du det sansynligvis for bestandig.og elsker du Creativ så er det ingen annen produsent som kan lage noen som er bedre til samme pris. moskus hater sikkert Creativ 5282566[/snapback] Det gjør han sikkert. Jeg har derimot hatt masse glede av kort fra den produsenten. For maken til driverstøtte for f.eks. Audigy-kortene skal man lete lenge etter. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 (endret) 5272102[/snapback] EMU lager OK kort. Beklageligvis betyr ikke det at Creative lager gode kort. Det burde det gjøre, men på en eller annen måte får ikke Creative det helt til... Skjønner ikke hvorfor folk syter og klager over hvor dårlige kortene fra Creative er. Som jeg har sagt før: jeg sitter på et Audigy 2 ZS, samt et Audigy 2, og disse kortene gir meget god lyd ut. 5280932[/snapback] Jeg har brukt veldig mange av Creative's kort: SB 8bit, SB16, AWE32, AWE 65, Live!, Audigy 1 og Audigy2. De tre siste sammenlignet jeg med et proffere kort. Forskjellen er for meg veldig merkbar. Jeg har en Denon PMA 1055R forsterker og B&W 601 høyttalere i en god stue, samt noen relativt enkle (les: ikke så spinndyre) studiomonitorer Behringer TRUTH B2031A med en SoundCraft Spirit F1 miksepult i et relativt godt akustisk regulert rom. Nå har jo Creative (Creative professional) et sammarbeid med E-MU da. Lydkortene disse to har snekrett sammen er av meget god kvalitet. Ta f.eks. 1820m kortet, koster riktig nok over 5000 kr, men blir til gjengjeld lett sammenlignbare med kort i 8000-10000 kr klassen. 5272102[/snapback] EMU lager OK kort. Beklageligvis betyr ikke det at Creative lager gode kort. Det burde det gjøre, men på en eller annen måte får ikke Creative det helt til... Og man kan alltids sammenligne 1820m med kort i 8000-10000 krs klassen (som f.eks. LynxTwo eller RME) men personlig syns jeg det blir som å sammenligne en Cesna mot en F-16... 5280898[/snapback] Kan du forklare litt nærmere hva du mener med og sammenligne disse kortene er og sammenligne cesna med F-16? Selvfølgelig! Hvis Jeg kunne velge mellom 1820m og et LynxTwo-kort, så er valget veldig enkelt. hvis du hater Creativ så gjør du det sansynligvis for bestandig.og elsker du Creativ så er det ingen annen produsent som kan lage noen som er bedre til samme pris. moskus hater sikkert Creativ 5282566[/snapback] "Hater" er feil ord, "misliker" er nærmere sannheten. Og jeg er ikke så svart/hvit som du tror. Jeg har lenge håpet at f.eks. Creative kommer med et lydkort som er bra, og faktisk holder hva det lover. Jeg har blitt så skuffet så mange ganger nå, og etter å ha lest tester av de nye kortene har jeg et par små-problemer med å tro at X-Fi er den beste løsningen. hvis du hater Creativ så gjør du det sansynligvis for bestandig.og elsker du Creativ så er det ingen annen produsent som kan lage noen som er bedre til samme pris. moskus hater sikkert Creativ 5282566[/snapback] Det gjør han sikkert. Jeg har derimot hatt masse glede av kort fra den produsenten. For maken til driverstøtte for f.eks. Audigy-kortene skal man lete lenge etter. 5282979[/snapback] Driverstøtten er sikkert stor. Men stabiliteten for drivere (iallfall til Windows) er det så-som-så med. Men kanskje det er meg det er noe i veien med? Forventer jeg for mye? Når Creative lover latency ned til 2 ms med Audigy 2 sine ASIO-drivere og man ikke får det til, så er det andre sin feil? Min feil? Når andre kort klarer det i den samme maskinen, så har jeg installert kort/drivere feil? Når andre kort låter bedre, så er det plaseringen av høyttalerne som gjøre forskjellen? Alle har rett til sin mening. Dette var min. Creative har skuffet meg så mye at det kommer til å ta en del tid til jeg prøver et kort fra Creative igjen. Endret 12. desember 2005 av moskus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå