Gå til innhold

Er det verdt å betale 2000 for et lydkort?

Anbefalte innlegg

Det er som de fleste her sier. Skal du koble lydkort til anlegg via digial utgang så tror jeg nok at et Audigy 2 kort holder plenty. Men setter du stor pris på god lyd og spiller sjenerelt mye spill på pcen som bf2 også videre så ville jeg anbefalt at du invisterer i et skikkelig kort som X-Fi kort. Har selv et X-Fi fatal1ty fps og jeg angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte dette.

dobbelpost.slett denne

Endret av Scortech
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har vanskelig å tro at  bare A/D konverteren skal koste så mye.

Er den spesial laget ?

Det blir  som å betale for  dyre klær  , mulig  at  de  er  noen  bedre en de vanlige  men koster  mange  ganger mere

5252171[/snapback]

Protools og alt rundt koster... Og ja, det er stoooor forskjell på de ulike A/D D/A konverterene der ute!

Endret av Hobbes
Lenke til kommentar

Det er som de fleste her sier. Skal du koble lydkort til anlegg via digital utgang så tror jeg nok at et Audigy 2 kort holder plenty. Men setter du stor pris på god lyd og spiller sjenerelt mye spill på pcen som bf2 også videre så ville jeg anbefalt at du invisterer i et skikkelig kort som X-Fi kort. Har selv et X-Fi fatal1ty fps og jeg angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte dette.

Endret av Scortech
Lenke til kommentar
Det er som de fleste her sier. Skal du koble lydkort til anlegg via digital utgang så tror jeg nok at et Audigy 2 kort holder plenty. Men setter du stor pris på god lyd og spiller sjenerelt mye spill på pcen som bf2 også videre så ville jeg anbefalt at du invisterer i et skikkelig kort som X-Fi kort. Har selv et X-Fi fatal1ty fps og jeg angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte dette.

5263462[/snapback]

Creative er vel ikke akkurat den produsenten som har rykte på seg som et godt valg for de "som setter pris på god lyd" i ordets stereomusikkmessige forstand. Blant annet upsampler og nedsampler (?) de digitale signaler før det sendes ut, mend potensielle bitendringer som resultat.

Ellers finner jeg liten grunn til å anbefale et dyrt kort til en person som skal kjøre digal ut, på kvalitetsgrunnlag (funskjoner er en helt annen sak). Sålenge kortet ikke gjør noe rart (upsampler feks :)) Dyre kort har sikkert en bedre klokke, har det noe å si? Uvisst, ikke noe jeg ville brukt mye penger på ihvertfall.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvorfor men det er noe som siermeg at noen absolutt skal ha det dyreste lydkortet fordi de tror det er best.

Nå har flere forburkertetest på andre prodrukter bevist at det dyrest ikke nødvendigvis er det beste ,- snarere tvert i mot.

Så hvorfor skule det dyreste lydkortet vere best ?

Mange ønsker også høyytalrer både til musikk og spill.

Slik jeg forstår det så kan man nesten aldri bruke de samme høytlerene for å få høy kvalitet av lyden fra et spill kontra for musikk

Slik er det vel også for lydkort ?

får ikke cretiv lov til å lage dyrere lydkort og lydkort beregmet på musikk eller vil de ikk øage dem ?

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvorfor men det er noe  som siermeg at noen absolutt skal ha det  dyreste  lydkortet fordi de tror det er best.
Hvis jeg kan velge mellom et lydkort til 200,- kr og et til 2000,- så vet jeg hvilket jeg velger... ;)

Nå har  flere forburkertetest på andre prodrukter bevist at det dyrest ikke nødvendigvis er det beste ,- snarere tvert i mot.
Hvilke lydkort er dette? Link? Hvem tester? Og hvem er testen for? ;)

Så hvorfor skulle  det  dyreste lydkortet vere best ?
Siden det finnes andre enn Creative som lager lydkort, så kan man vanligvis anta at det er bedre konvertere og bedre drivere til et kort som er dyrere.

Mange ønsker også høyytalrer både til musikk og  spill.

Slik jeg forstår det så kan man nesten aldri bruke  de  samme høytlerene  for å få høy kvalitet av  lyden fra et spill kontra  for musikk

Slik er  det vel også for  lydkort ?

Så det du sier at hvis jeg har et relativt bra stereoanlegg hjemme som er ypperlig til musikk så vil jeg ikke få god lyd på spill? Jeg har et (nå relativt lite) hjemmestudio med et lydkort som var veldig bra og monitorer som er helt greie. Jeg er veldig fornøyd med lyden på både musikk og spill.

får ikke cretiv  lov  til å lage dyrere lydkort og  lydkort beregmet på musikk eller vil de ikk øage dem ?

5266014[/snapback]

Det er vel ingen som hindrer dem i å lage gode lydkort, men de har vel bestemt seg for å ikke gjøre det... :p
Lenke til kommentar

Jeg har bestilt et X-Fi ExtremeMusic, angrer litt på at jeg ikke valgte fatality fps da det har optisk utgang, skal hente pakka senere, kommer kanskje med en update da.

edit: nå er driverne installert (endelig, 400 mb :|) og lydkvaliteten kan ikke akuratt klages på, hadde nok forventet litt bedre, var ikke så "hårreisende" som alle skal ha det til men det var sikkert fordi jeg bruker direct kabel, angrer ikke iallefall

Endret av Impetus90
Lenke til kommentar

moskus- jeg sier ikke at man får dårlig lyd i hytaleren/lydkorte hvis det både brukes til både musikk og spill.

Har bare hørt atdet er mange som mener at skal man spille av musikk så er pc-høytaleren alt for dårlig. Det er da forskjelig hytaleren så alt kan da ikke vere så dårlig at det kun egner seg til spill eller ikke spill heller.

De testen jeg referer handlet ritignok ikke om lydkort og høytalere.

Jeg mener generlt at et dyrt produkt ikke nødvendigvis er bedre en et som er biligere .

når creativ lagere et lydkort så er nesten ingen musikker som liker disse. hvorfor ? har de brukt for dårlige komponenter ?

er Selv det dyreste lydkortet derfra får dårlig ?

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Jeg synes Creative lager gode allround-kort. De er billige, samtidig som det gir god lydkvalitet. I tillegg er driverstøtten for Audigy-serien svært god, kanskje best av samtlige kort. F.eks. så er Audigy 2 ZS støttet både i GNU/Linux, FreeBSD. Og bruker man OSS, er også Audigy 2 ZS også støttet i Solaris. Bruker selv Audigy 2 ZS sammen med en forsterker fra Electrocompaniet, og jeg har ingen ting å si på lydkvaliteten.

Lenke til kommentar

Hvis du skal bruke 2000 kroner på et lydkort for og kjøre det over på et anlegg burde du ha et ganske bra anlegg. har fått anbefalt dette lydkortet til den jobben av noen HIFI etusiatster! "TerraTec DMX 6FIRE 24/96". men dette kortet er mest ment for hjemmekino og sånt da så hvis du skal spille ville jeg gått for X-fi.

har sett litt på X-fi serien selv og jeg tror det holder lenge med de korta også! er du ute etter god lydkvalitet syns jeg det er og regne med og bruke over 2000 kr på et lydkort, men med det forbehold at du har noen ganske sterke høytalere så du hører forskjel!

lykket til med valget da!

Lenke til kommentar
moskus- jeg sier ikke at man får dårlig lyd i hytaleren/lydkorte hvis  det både brukes til både musikk og  spill.

Har bare hørt atdet er  mange som mener at  skal man spille av  musikk så er  pc-høytaleren  alt  for dårlig. Det er da forskjelig hytaleren  så alt  kan da ikke vere så dårlig at det kun egner seg til spill eller ikke spill heller.

Ja, stort sett er PC-høyttalerne for dårlige til å spille musikk på (mener jeg).

De testen jeg referer handlet ritignok ikke om lydkort og høytalere.

Jeg mener generlt at et dyrt produkt ikke nødvendigvis  er bedre en et som er biligere .

Vel, det er nok en sannhet med modifikasjoner. Og siden vi diskuterer lydkort her, burde vi vel holde oss til det? ;)

når creativ lagere et lydkort så er nesten ingen musikker som liker disse.  hvorfor ? har de brukt for dårlige komponenter ?

er Selv det dyreste lydkortet derfra  får dårlig ?

5270724[/snapback]

Creative velger vanligvis snåle løsninger på lydkort for å spare penger (vil jeg tippe, kan vanskelig være andre grunner). Og så vidt jeg kan lese av RMAA-data for kortet, så er ikke X-Fi kortene unntak.

Av erfaring så vet jeg at de fleste musikere misliker Creative-kort bl.a. fordi:

- Kortene har dårlige ASIO-drivere. Creative lover mer enn de holder.

- Kortene har dårlige konvertere på inngangene

- Kortene har drivere som på det beste kan omtales som "ustabile".

- Konverterne på utgangene er bedre enn inngangene, men heller ikke noe å åpne champagne'n for.

Lenke til kommentar

Må man ikke egentlig ha en ganske dyr forsterker (les: god D/A konverter) dersom man skal konkurrere med konverterene som sitter på gode lydkort (f. eks. EMU sine)?

Er det ikke egentlig en god idè å kjøre f. eks. et E-MU 1212M kort (eller bedre), og la det ta seg av prosesseringen?

Grant_Lee

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...