Gå til innhold

Er det verdt å betale 2000 for et lydkort?


Anbefalte innlegg

Halla

 

Skal kjøpe meg logitech z5500 og et nytt lydkort. Har lenge prøvd å finne ut hvilket lydkort jeg virkelig burde kjøpe. Lydkortet kan koste opp til 2000 kr bare det er vert det. Jeg har sett litt på de nye X-Fi kortene til creative.

 

Jeg har mest lyst til å koble anlegget til lydkortet via digitale signaler, ettersom mange mener det gir best resultater.

 

Det jeg lurer på er om det er vert å betale opp til 2000 kr for et lydkort, ønsker å få så bra utnytte av høytalerne som mulig. Og dersom jeg skal bruke så mye penger hva er det dere anbefaler? (gjerne erfaringer også) Er X-Fi Fatal1ty™ FPS det beste kortet jeg får under 2000 kr?

 

Takker for alle svar! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt på tynn is nå så det er sagt.

 

Siden du skal bruke D/A konverteren som sitter i anlegget (forsterkeren) din, mener jeg det er tull å betale så mye for et lydkort. De ekstra kronene fra et 500 kroners lydkort går stort sett til D/A delen på kortet, som du altså ikke skal bruke..

Lenke til kommentar
Jeg er litt på tynn is nå så det er sagt.

 

Siden du skal bruke D/A konverteren som sitter i anlegget (forsterkeren) din, mener jeg det er tull å betale så mye for et lydkort. De ekstra kronene fra et 500 kroners lydkort går stort sett til D/A delen på kortet, som du altså ikke skal bruke..

5240655[/snapback]

 

Ganske enig der. Mulig det følger med mye ekstra stasj til et kort til 2000, men jeg ville gått for et billigere kort f.eks. Audigy 4.

Lenke til kommentar

Spørs helt hva du skal bruke det til.

 

Er det til all-round og spill, så gå for et Audigy-kort. selv "bare" et Audigy2 ZS er billig men veldig bra til det bruket. Om du absolutt skal ha det nyeste og råeste til dette bruksområdet, så blir det vel et X-fi.

 

Skal du derimot produsere musikk profesjonellt, så finnes det kort som er mye mer egnet enn Audigy serien.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Det har ikke noe for seg i å kjøpe et dyrt lydkort hvis du bare skal sende digitale signaler fra maskinen til anlegget, siden de digitale signalene vil det ikke oppstå noe, eller isåfall veldig lite tap eller forvrengning før det blir omkodet til analoge signaler i dekoderen på anlegget ditt. Derimot om du skulle brukt analoge lydutganger på lydkortet spiller det mye større rolle.

Endret av hasuwest
Lenke til kommentar

Kanskje jeg heller skal gå for audigy 2 ZS... Er det absolutt best lyd via digitale eller er det bare en smakssak? er jo rart at så få av creativekortene bare har analoge utganger bak. (selv om de visst nok kan bruker digitalt)

 

Jeg skal først og fremst spille musikk fra anlegget men kommer også til å spille en god del PC-spill... og enkelte ganger ser jeg noen filmer. Jeg er ganske hekta på å få så god lyd som mulig ut av z5500 så er ikke desperat av å spare penger. Har forresten også noen hodetelefoner (senn HD595) som jeg bruker en del, så dersom fronpaneler leverer bedre lyd til hodetelefonene enn utgangen i anlegget kjøper jeg gjerne et dyrt lydkort. Gir forresten frontpanelene til X-Fi serien bra lyd til hodetelefonene? (bedre enn anlegget)

Lenke til kommentar

Er det egentlig noen på dette forumet som har et lydkort fra X-Fi serien? :ermm:

Og er de digitale signalene bedre igjennom coax/optisk enn analog? (trodde coax og det var signaler via lys)

 

Skal ikke være enkelt å velge seg et lydkort nå for tiden...

:hm:

Lenke til kommentar
Er det egentlig noen på dette forumet som har et lydkort fra X-Fi serien?  :ermm:

Og er de digitale signalene bedre igjennom coax/optisk enn analog? (trodde coax og det var signaler via lys)

 

Skal ikke være enkelt å velge seg et lydkort nå for tiden...

:hm:

5245911[/snapback]

 

Jeg har X-fi Xtreme Music, knall lyd hvis du har skikkelig anlegg på pcen. Jeg å kompisen min har samme anlegg på pcen og det er ganske så mye bedre lyd som kommer ut av mine :) Hvilket lydkort han har er jeg ikke sikker på. Men jeg synes iallefall at det er hvert å legge i litt penger i lydkort.

 

Har egentlig ikke rukket og teste det så veldig mye så kan ikke sammenligne optisk og analog...

 

Hobbes: Kutt ut å skryt :p er ikke så mange som har bruk for så dyre lydkort :cool:;)

Endret av tommy_89
Lenke til kommentar
Er det egentlig noen på dette forumet som har et lydkort fra X-Fi serien?  :ermm:

Og er de digitale signalene bedre igjennom coax/optisk enn analog? (trodde coax og det var signaler via lys)

 

Skal ikke være enkelt å velge seg et lydkort nå for tiden...

:hm:

5245911[/snapback]

 

Jeg har X-fi Xtreme Music, knall lyd hvis du har skikkelig anlegg på pcen. Jeg å kompisen min har samme anlegg på pcen og det er ganske så mye bedre lyd som kommer ut av mine :) Hvilket lydkort han har er jeg ikke sikker på. Men jeg synes iallefall at det er hvert å legge i litt penger i lydkort.

 

Har egentlig ikke rukket og teste det så veldig mye så kan ikke sammenligne optisk og analog...

 

Hobbes: Kutt ut å skryt :p er ikke så mange som har bruk for så dyre lydkort :cool:;)

5246008[/snapback]

 

Hehe. Tenkte bare jeg skulle nevne det sånn i forhold til topic'en... :p

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere; skal du bruke den digitale utgangen (enten det er optisk eller koaks) tror jeg du skal ha et svært godt anlegg og virkelig nilytte for å forsvare å bruke 2000,- på et lydkort.

 

Men dersom du er i tvil, er det ingenting i veien for å kjøpe både et billig og et dyrt lydkort, samt en billig og en dyr digitalkabel. Hører du ikke forskjell slipper du jo billig unna, og dersom du hører forskjell må du vurdere om prisen står i forhold til forskjellen. Jeg kan ikke sitte på andre siden av landet og si at du ikke hører forskjell, det er det bare du som kan gjøre. Det er dine ører, dine penger og ikke minst du som skal være fornøyd :)

Lenke til kommentar

Synes å huske å ha lest en gang at om du spiller spill, kan det være bra å bruke eget lydkort med tanke på at prosessoren får mindre å arbeide med, og du har mer kraft til selve spillet. Men hvor vidt du lønner seg å kjøpe et kort til 2000 kroner over et til 500 skal være usagt fra min side.

Lenke til kommentar
Synes å huske å ha lest en gang at om du spiller spill, kan det være bra å bruke eget lydkort med tanke på at prosessoren får mindre å arbeide med, og du har mer kraft til selve spillet. Men hvor vidt du lønner seg å kjøpe et kort til 2000 kroner over et til 500 skal være usagt fra min side.

5262725[/snapback]

Det er rett og slett fordi at dedikerte lydkort gjerne har en lydprosessor som tar av støyten for prosessoren. Det har ikke integrerte lydkort, dermed må prosessoren gjøre all jobben med prosesseringen. Her er Creative dyktige, kortene deres bruker lite CPU i forhold til deres konkurrenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...