Jonhoo Skrevet 10. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2005 Men er ikke det akkurat det samme som å gjøre: open TMP, "tmp.txt"; my @lines_from_file = <TMP>; close TMP; ? Men ja, nå skjønner jeg ytelsesforskjellen Men når man skal skrive til filer da? PS: Likte du quote siden? (Både når det gjelder koding og utseende/funksjoner?) Jon Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Forskjellen på qq og q? Nei, kjente ikke til q jeg.. 5277757[/snapback] qq{} er det samme som "" (dobbelfnutter) q{} er det samme som '' (enkelfnutter) skilletegnene {} kan byttes ut med dertil egnet annet tegn, f.eks // eller () eller || hovedforskjellen er at dobbelfnutter vil parse ut variabelnavn og andre "ting som betyr noe" Prøv følgende kodesnutter: $navn = "Truls"; print "Dobbelfnutter: Hei, jeg heter $navn<br>\n"; print 'Enkelfnutter: Hei, jeg heter $avn<br>\n'; hhv qq{} og q{} i eksemplene over ville gitt det samme. I html har man ofte behov for å skrive ut html tags med attributter i "" og samtidig kunne sette inn variabelnavn. da er qq{} ok å bruke. Lenke til kommentar
Jonhoo Skrevet 10. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2005 OK.. Hvordan skriver man til filer med File::Slurp? Og kunne du laget en demo på hvordan skrive til/lese fra XML fil med Perl? Og hva synes du om quotes siden? Jon Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Men er ikke det akkurat det samme som å gjøre: open TMP, "tmp.txt"; my @lines_from_file = <TMP>; close TMP; ? Jo, den gjør deg for deg om ikke annet. Samt at ved binære data kan man oppleve litt snodige eller uventede ting. File::Slurp er sagt å være binary safe. Men ja, nå skjønner jeg ytelsesforskjellen Men når man skal skrive til filer da? PS: Likte du quote siden? (Både når det gjelder koding og utseende/funksjoner?) Jon 5277800[/snapback] Hvis du leser på siden: http://search.cpan.org/~uri/File-Slurp-999...b/File/Slurp.pm så står det dokumentret hvordan du kan overskrive filer og hvordan du kan legge til data til filer! Om jeg likte den? Vel... jeg ville aldri brukt flatefiler for logging og ip matching og slikt, men bortsett fra det bruker du en del relativt avansert kode. f.eks local $/ i en blokk. (har du dette fra andre kanskje? ) Litt småtteri: print qq{$quotetoprint}; # her trenger du ikke qq{} operatoren print $quoteprint; # er like bra. Lenke til kommentar
Jonhoo Skrevet 10. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2005 (endret) Hva ville du brukt om ikke flatefiler? XML? Hvis jeg får se hvordan man kan bruke XML sammen med Perl/CGI så vil jeg jo selvfølgelig bruke det sammen med både quotes siden, og gjesteboksiden local $/ hentet jeg originalt fra noe jeg fant da jeg spurte i et annet forum på nettet, men det å endre på $/ kunne jeg fra før qq er nå endre på EDIT: Så nå på "writing files with File::Slurp", ble for avansert for meg etter første linje hvor de begynner å inkludere ekstra parametere (det samme gjelder vel forsåvidt med read også ) Endret 10. desember 2005 av Jonhoo Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 write_file( 'filename', @data ); qq brukte du fint slik du hadde det! hvertfall i quotes skriptet. skal se om jeg får puslet sammen et enkelt xml eksempel Lenke til kommentar
Jonhoo Skrevet 10. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2005 (endret) Jeg prøvde å bruke XML::Simple nå, men det virker som om det ikke er installert heller (Se http://jonhoo.web.surftown.nu/cgi-bin/gjestebok2) Jeg legger ut koden på http://jonhoo.web.surftown.nu/gjestebok2.txt Gidder du å se om den er noenlunde riktig kodet? PS: En liste over installerte tillegg til perl på mitt webhotell fant jeg her: http://support.global.surftown.com/index.p...ndetails&_i=302 Har nettopp sendt dem en mail om å installere: HTML::Template XML::Simple File::Slurp Får se om de gjør noe med det Jon Endret 10. desember 2005 av Jonhoo Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 hm.. nei det blir vanskelig uten de modulene. til å kode i blinde ser du ut til å gjøre en ganske bra jobb. uten å ha testet koden, ser den fornuftig ut. jeg sier fra når jeg får laget ferdig testsiden Lenke til kommentar
Jonhoo Skrevet 10. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2005 (endret) Takk så mye Håper surftown ser på mailen og gjør noe med det.. Har du mulighet til å teste ut scriptet jeg skrev på egen webserver av et eller annet slag? Det er en mulig feil i koden, og det er at jeg har bedt den se under <post> taggen i XML filen for hvert nye innlegg, men når den skriver en ny XML fil så nevnes ikke <post> noe sted :S Vet du hvordan man kan få XML::Simple til å skrive en ny tag for hvert nye felt? Jon EDIT: Mulig jeg fikk fikset det ved å endre push (@xmlarray, $newpost); og @xmlarray = [{'name'=>'$fields[0]', 'IP'=>'$fields[4]', 'epost'=>'$fields[1]', 'melding'=>'$fields[2]', 'tid'=>'$fields[3]'}] til push (@xmlarray->{post}, $newpost); og @xmlarray->{post} = [{'name'=>'$fields[0]', 'IP'=>'$fields[4]', 'epost'=>'$fields[1]', 'melding'=>'$fields[2]', 'tid'=>'$fields[3]'}] Endret 10. desember 2005 av Jonhoo Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 det store minuset med XML::Simple, er at denne hash strukturen fort blir uoversiktlig, har du kjennskap til Data::Dumper? Den er et must! use Data::Dumper; print Dumper(\@xmlarray); gjerne pakke output i <pre> tags hvis du gjør det via web! Angåened webserver, har en webserver her ja... men jeg vil anbefale deg å sette opp en egen. Hvis du har liggende et gammelt PIII eller PII vrak, er et midt i blinken for å sette opp en lokal arbeidsserver (med egnet linuxdistribusjon) Lenke til kommentar
Jonhoo Skrevet 10. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2005 Jeg har en gammel greie stående her ja, men den kjører så mye annet.... Etter jul får jeg muligens noen deler til overs så det blir vel en del oppgraderinger.. Har ikke kjennskap til Dumer fra før av nei.... Dessverre.. Hvordan sette opp webserver er jeg heller ikke god på, men den nye serveren vil nok antageligvis kjøre linux + diverse servere (FTP, ventrilo, mail) Har du noe å anbefale på noen av punktene? Det jeg lurte på med om du hadde webserver var om du kunne prøvekjøre scriptet på din server for å se om det funket.. Hva tror du om løsningen jeg skrev over på problemet med <post> tags.. Tror du det vil funke? Jon Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 (endret) Jeg skal prøve skriptet ditt på min server imorgen. Jeg har laget ferdig en enkel demo av guestbook script, kode her: http://torbjorn.org/guestbook.html Jeg bruker HTML::Template, men koden relatert til det er kun for å generere html. scriptet kjører her: http://torbjorn.org/cgi-bin/jon/guestbook.cgi Jeg pleier å kjøre Fedora Core 4 på mine servere. Det er Red Hat sin community distro og har en enkel og meget god installer og er kjapp å få opp som webserver. EDIT: webdesignet har jeg mer eller mindre tilfeldig hentet fra http://www.oswd.org Endret 11. desember 2005 av Torbjørn Lenke til kommentar
Jonhoo Skrevet 11. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2005 Oi, må ærlig innrømme at det var mye i den koden jeg ikke skjønte helt... :S Jaja, skal se på det igjen når jeg kommer hjem i kveld.. Jon Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 11. desember 2005 Del Skrevet 11. desember 2005 ok, det meste av koden bør du kunne finne ut av hvis du ser bort fra templatkoden, se også linkene XML og XML Debug for å se hvordan XML::Simple opererer med xmlfila! Lenke til kommentar
Jonhoo Skrevet 11. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2005 Hmm, ja, finner ut litt etter litt Fått testet koden min enda? Jon Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 Ja.... det kom en drøss med compile errors... Lenke til kommentar
Jonhoo Skrevet 12. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2005 Uff... Jaja, får se på både koden din og min igjen når jeg kommer hjem... Hadde du giddet å gi meg link så jeg kan gå inn og se compile errorene? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 selvsagt, http://torbjorn.org/cgi-bin/jon/jons.cgi Lenke til kommentar
Jonhoo Skrevet 12. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2005 Sånn, ny kildekode @ http://jonhoo.web.surftown.nu/gjestebok2.txt Gidder du legge ut den også? Jeg har fått svar fra webhotellet mitt nå, men de mener at det ville overbelaste serverene :rolleyes: Driver og diskuterer med den nå.. Har sett på koden din igjen, og tror jeg skjønner den nå, men hadde nok ikke greid å skrive noe tilsvarende med det første Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 12. desember 2005 Del Skrevet 12. desember 2005 den er lagt ut jeg endret alle $inndata til $indata det er feil i din push linje... merk at: @ operatoren tar {}, slik: @{ $array_ref }; -> operatoren tar {} når du henter ut hash elementer $hash_ref->{key} arrays kan du ikke hente ut hash keys fra... @array->{key} vil følgelig ikke gå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå