Gå til innhold

M6Va fryser. Speedfan som bøgger?

eberland

Anbefalte innlegg

Jeg har en Asus M6Va og en Kingston ValueR DDR2 SO-DIMM 1024MB CL4.

Jeg har problemer med at Windows plutselig fryser og maskinen må restartes. Hadde først en mistanke om at det var webcamdrivernen, men etter litt forsking måtte jeg avfeie det.

Noen som vet om kjente problemer med Asus vs. Kingston? Noen andre minne merker jeg bør se på?

Har ikke fått kjørt Memtest86, men skal se om det gjør susen...

Erlend

Endret av eberland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm... Har nok ikke endret den. Heter vel 'Hjemme/kontor' eller noe sånn.

Skal prøve å endre det og gi tilbakemelding etter noen dagers testing :-)

Takk for tipset!

Har forøvrig slått av ASUS Power4 Gear+.

Endret av eberland
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hm.. samme dritten fremdeles...

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne å feilsøke :-(

Lurer på om jeg skal reinstallere windows for å se om det er SW eller HW feil. Noen som vet om det bare er å sette inn Windows CD som fulgte med eller om det er noe annet som må gjøres? Noe relatert til den skulte partisjonen på disken...

Lenke til kommentar

Siste utvikling i saken:

Jeg mistenker Speedfan for å være synderen. Har avinstallert dette og kjørt stabilt siden det (pc stabil, ustabil meg grunnet viftestøy..)

Når jeg kjørte CHC og Speedfan var CPU på 50 grader(800MHz)/vifte på ca 1000rpm(32%). GPU på 65 grader(100/150MHz)/vifte på ca 1800rpm(33%).

Temperaturer og klokkehastigheter skal tilsi at dette er levelig for hardware... Noen som har opplevd at det er selve Speedfan som bugger?

Evt noen andre viftestyringsprogrammer å anbefale?

Update: Føler meg litt ensom i denne diskusjonen......

Endret av eberland
Lenke til kommentar

Sitter på ein M6Va, har ikkje hatt liknandes prob med min, men her er i hvertfall det som eg ville sjekket først.

- Ser at du bruker CHC, veit ein del eldre verjsoner er bug-ete, last ned siste verjson som for øvrig har skifta navn til NHC

- Samma med Speedfan, ver sikker på at du har siste versjonen der og.

Fant ikkje linken no i farten, mn skal vere eit bra forum for Speedfan...

- Har sjølv hatt ein del problem med hcontrol.exe (hurtigtaster og OSD) Der den plutselig låser seg til siste funksjon og bruker 100% CPU.

- Når det gjelder Power4Gear så kan prøva å avinstaller den vist du bruker NHC/ Speedfan, blir berre smør på flesk.

- Når det gjelder tempen på hardwaren din så syns eg tempen på GPU-en var litt høgt til å vere nedklokket, min ligger på 50 grader (105/120) stabilt. og ligger på 60- 65 grader (med high preforamnce, hugser ikkje hz-en)

Bruker du Win versjonen som fulgte med eller ein clean install?

Lenke til kommentar

Gode innspill motas med takk :-)

Bruker nyeste versjon av både NHC og Speedfan.

Har ikke avinstallert Power4Gear, bare slått av. Har også tatt hensyn til den 'Alltid på' instillingen nevt tidligere. Har ikke sett noe til den hcontrol.exe, hva skjer med hurtigtaster for Wlan og blåtann hvis denne avinstalleres?

Grunnen til at tempen på GPU er så høy er at det er det som er 'anbefalt' i den guiden som er i 'Den store M6Va' tråden.

Kjører medfølgende Windowsinstall.

Lenke til kommentar
Har ikke avinstallert Power4Gear, bare slått av.
Slått av hvordan? Atostart slik at det ikke laster? Det burde i så fall være nok. Kan ikke se at det laster noen drivere.
Har ikke sett noe til den hcontrol.exe, hva skjer med hurtigtaster for Wlan og blåtann hvis denne avinstalleres?
De slutter å virke. Hcontrol.exe er en del av ATK0100 ACPI driverene. Har sett problemet med 'låsning' på hurtigknappene selv på Asusmaskiner, men ikke med senere drivere. De nyeste er V1043.2.15.51 fra 18. November. Endret av qwert
Lenke til kommentar

Blåtann knappen er den einaste som funker, og Wirelessen må du slå på/ av via softwaren. Har ikkje avinstallert den heller men den er ofte avslutta via taskmng. Men tviler på at det er det som forårsaker feilen hos deg.

Har du hatt problemer etter at du avinstallerte/ slutta å bruka speedfan?

Er det noko spes. applikasjon eller handlig som blir gjort når den fryser eller er det meir tilfeldig?

Du kan og prøva å avslutta NHC og bruka power4gear sammen med speedfan, eller prøva andre kombinasjona av cpu mng-er.

Det som du også kan prøva er å framprovosera feilen. Ved at du foretar forskjellige handlinger som, speling, rendring 3d og 2d, blad gjennom bilder (helst store), scrolle fort opp ned på tunge sider osv... prøva å finna ut kva som trigger feilen, da blir det lettare å finna og løysa den.

Lenke til kommentar

Nei. ikke noe problemer etter at Speedfan ble avinstallert. Kjører stabilt med NHC og Power4gear.

Cpu viften er grei, den regulerer seg fint, men gpu viften kjører for mye hele tiden. Noe program/driver som kan justere denne?

Nå får sikkert begge viftene litt julefred :-) Får ta oppigjen dette over helgen.

God Jul!

Lenke til kommentar

Hm.. Jeg slutter aldri å bli overrasket....

Avinstallerte MSN 7.5, MSN 4.7 og Power4Gear.

Oppdaterte ATI driver og sjekket at BIOS er av nyeste type.

Installerte Speedfan og MSN 7.0.

Maskinen er nå stabil og stille :-)

Godt nytt år :w00t:

PS: slike problem ligger skjeldent i HW. 99.9% bruker- eller driverfeil. Hjelper nok ikke å ringe noen eller sende inn pc, ender bare opp med " ta å recovery" eller "det blir kr 750+ moms for reinstallasjon av pc" .....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...