Gå til innhold

Canon A520 el. Nikon Coolpix 5600

Anbefalte innlegg

Heisan!

Jeg har lest i forumet til jeg er grønn i trynet! :cry:

Jeg skal kjøpe et kamera til mine foreldre og vurderer mellom Canon Powershot A520 og Nikon Coolpix 5600. Begge koster underkant av 2000 kroner med 256 MB minne.

Lurer på hva skal jeg velge? :hmm:

Vurderer også Canon A510 og Sony Cybershot DSC-S60, der begge koster 1499,- hos Japan Photo. Finner lite stoff om Sony. Noen erfaringer? :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv et a510, synes dette er et knallkamera. Jeg synes selv dette har mindre støy på bildene enn a520, men det skal vel egentlig være relativt likt med så liten forskjell i oppløsning. Valget ble uansett et a510 som jeg har hatt et halvt års tid nå, men skal nå byttes ut til fordel for et med høyere oppløsning.

Powershot-kameraene til Canon har mange manuelle innstillinger, vet ikke hvor nødvendig dette er for mor og far? Har selv hatt stor glede av det!

Har lagt ut noen bilder tatt med kameraet, et landskapsbilde, et makro og et med eksempel på manuell fokus. Landskapsbildet og makrobildet er justert i PS, manuell fokus-bildet er ubehandlet.

Trykk for bilder

Lenke til kommentar

Alle de kameraer du har kig på er gode, så forskellene ligger i brugsområdet. Canons A-serie har alt i manuelle indstillingsmuligheder, mens Nikon er mere point-and-shoot. Sonys S-kameraer har også fået god kritik for glimrende billedkvalitet i blandt andet bladet Digital Foto.

Jeg ville vælge Canons A-serie, hvis dine forældre har interesse i foto, mens jeg ville gå for Nikon 5600 hvis kameraet primært skal bruges på ferier og til andre begivenheder. Billedkvaliteten er nogenlunde den samme (= god), så lad ikke det være afgørende for dit valg.

Lenke til kommentar
Heisan!

Jeg har lest i forumet til jeg er grønn i trynet! :cry:

Jeg skal kjøpe et kamera til mine foreldre og vurderer mellom Canon Powershot A520 og Nikon Coolpix 5600. Begge koster underkant av 2000 kroner med 256 MB minne.

Lurer på hva skal jeg velge?  :hmm:

Vurderer også Canon A510 og Sony Cybershot DSC-S60, der begge koster 1499,- hos Japan Photo. Finner lite stoff om Sony. Noen erfaringer? :ermm:

5240243[/snapback]

Ser at Expert har tilsvarende tilbud på Coolpix 5200.

Hav er forskjellen mellom 5200 og 5600?

Lenke til kommentar

Nikon 5200 er forgængeren for 5900 og 7900, så 5600 er nyere. 5200 har dog den fordel at optikken har ED-glas som giver endnu bedre billeder. Jeg tror jeg ville vælge 5200 i stedet, da det er udført i stål/alu, og har bedre optik. Dog er skærmen (vist nok) lidt mindre, men det synes jeg vil være synd at diskvalificere den på, især da skærmen er rigtig god både i sollys og i mørke, og har forholdsvis god opløsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...