fossie Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Joda, men som du sier i eksemplet ditt, dette fordrer at alternativet er at ingen gjør noe. Jeg vil anta at det ofte er alternativet. Det var egentlig poenget mitt, selv om 20 folk jobber for å skaffe ting til denne ene arbeideren, så er det ikke sikkert de ikke ville gjort noe annet om det var tilfelle. Jepp, det er nettopp det som gjør det hele så komplisert En ny kakebaker påvirker både de som ellers ikke gjør noe såvel som de som allerede gjør noe. De som allerede har arbeid påvirkes ikke direkte, men indirekte gjennom at nye arbeidstakere begynner å produsere varer og tjenester, og gjennom generelt høyere lønnsnivå som følge av redusert arbeidstilbud/arbeidsledighet. Hvor stor effekten er avhenger, som du sier, av en drøss med faktorer som folks behov, villighet til å arbeide, villighet og mulighet til innovasjon, sosiale normer, hvor godt konkurransen i samfunnet fungerer, hvor mye ledig produksjonstid (arbeidstimer) som er tilgjengelig, osv osv. Tallet 20 må følgelig tas med en stor sekk salt. Tallet 20 betyr forresten ikke at 20 nye personer får jobb, men at den økonomiske effekten er 20 ganger større enn det initielle beløpet. Setter man en person i arbeid til 300k i året, vil omsetningsøkningen i samfunnet være ca 6mill fordelt over alle innbyggerne. Faktisk trenger ikke en eneste ekstra person (utover den første) å komme i arbeid som resultat av prosessen, selv om det oftest vil bli slik. Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Jeg kjenner ikke særlig godt til Israelsk lovgivning og politikk, men når det gjelder Intel og Israel så er det flere ting som skurrer: - Det skal visstnok ikke være lov å selge AMD-prosessorer i Israel, pga. innføringsrestriksjoner. - Det blir påstått at Intels nåværende design og utviklingssenter i Haifa er bygget på okkupert område. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 (endret) Jeg kjenner ikke særlig godt til Israelsk lovgivning og politikk, men når det gjelder Intel og Israel så er det flere ting som skurrer: - Det skal visstnok ikke være lov å selge AMD-prosessorer i Israel, pga. innføringsrestriksjoner. Da er det rimelig useriøst av deg å ikke sjekke det selv, det tok meg ikke mange sekunder å finne israelske nettbutikker som selger AMD: http://www.aluf.co.il/view_list_en.aspx?Ca...65987&Manf_ID=5 - Det blir påstått at Intels nåværende design og utviklingssenter i Haifa er bygget på okkupert område. I kilden din står det at dette skjedde i 1948. Så hvis det viser seg å stemme så har det fint lite med Intel å gjøre isåfall. Du leste tydelig ikke siden godt nok, for det var ikke Haifa det gjaldt. Et lite søk med Google Earth viser at Qiryat Gat som er omtalt ligger midt i landet, i god avstand fra både Gaza og vestbredden, så det er i området som er internasjonalt anerkjent som Israel, og definitivt ikke i de områdene det strides om i dag. Jeg ser ikke helt hvordan Intel som bygget fabrikk der 50 år senere skal lastes for dette. Endret 2. desember 2005 av mad_arab Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 mad_arab: Takk for at du korrigerte snorreh sine feiloppfattelse, så slapp jeg. Ille hva dårlig kildekritikk og kildesjekk kan avstedkomme. Men et tilleggspoeng. Israel er faktisk gitt disse områdene vi snakker om, Haifa og Qiryat Gat, gjennom et vedtak i FN (gjelder alle områder Israel hadde fram til 6-dagerskrigen i 67), så folkerettslig er det avklart for over 50 år siden. Ellers er det vel mange grunner til at Intel velger Israel. Er der alt (ikke uviktig), landet har betydelige muligheter for å gi "subsidier" (med lån fra den amerikanske regjeringen), og det finnes vel politiske argumenter også. Nå tror jeg som mange her at det er svært lite aktuelt med denne typen investeringer i Norge, og faktisk i store deler av EU. Rett og slett fordi regler i EU/EØS ikke gir mulighet til så stor støtte. AMD fikk støtten i Tyskland pga at de deler som var gamle Øst-Tyskland har hatt spesielle ordninger grunnet ekstra høy arbeidsledighet og andre problemer etter murens fall. Skulle de ønske å bygge en tredje fabrikk i Tyskland tror jeg støttenivået ville bli relativt lavt. Ellers er det ikke utdanningsnivået i Norge som er for lavt, men at alt for få vil utdanne seg i noe som krever kunnskap i fysikk og matematikk. Lenke til kommentar
jac-an Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 (endret) Det er vel en kjent sak at Intel bruker store summer på å støtte republikanerne og står ganske langt til høyre politisk i USA. 5242307[/snapback] Har du noen kilder på dette? Har ikke hørt at det var en link mellom Intel og republikanerne før. 5243241[/snapback] Hei. Nå er dette strengt tatt langt off-topic, men siden du spør. Tradisjonellt sett har det vel vært en smule omvendt, demokratene får nok fremdeles flest stemmer fra den jødiske befolkningen i USA; ironisk nok er dagens republikanere langt mer pro-Israel enn hva demokratene er, mye pga. den mer religiøse velgerskaren man finner hos republikanerene og deres tendens til å kjøre "hard-line" utenrikspolitikk i Israels favør. Sammenligner man Clinton med Bush ser man nok denne forskjellen ganske tydelig uten at jeg trenger å redegjøre denne i detalj. Når det gjelder Intel og hva de donerer penger til har jeg foruten egen hukommelse av en artikkel, ikke noen konkrete tall å komme med. Jeg mener at jeg leste denne artikkelen i Forbes tidligere i år; uten at jeg er 100% sikker på at det var Forbes; resultatet var likevel utvetydig, både Intel og Dell sine donasjoner hadde klart funnet veien langt til høyre i det politiske landskapet. Det er vel ikke noen særlig tvil om at Dell og Intel deler en hel del interesser. Også politiske. Forøvrig er det demokratene som er det mest Israel-vennlige partiet.5243241[/snapback] Det er forskjell på hvem som stemmer på hva, og hva folk som stemmer mener om en enkelt sak. I en undersøkelse fra 2000 publisert i Jerusalem Post leser vi: Zogby's recently-published report, "The State of the Middle East Policy Debate," begins with a look at public opinion. He finds that "a significant partisan split" exists on Middle Eastern issues. Specifically, Republicans are "more hard-line and pro-Israel" than Democrats. This difference is very substantial, with Republicans three times more friendly to Israel than Democrats. Thus, in response to the question, "With regard to the Middle East, how do you feel the next president should relate to the region," 22 percent of Republicans said he should be pro-Israel, while only 7% of Democrats opted for this reply. (It also bears noting that among born-again Christians, the percentage on the pro-Israel side rises to 29%.) Endret 3. desember 2005 av jac-an Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå