Folo Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Intel bruker jo 24 Millarder på å bygge fabrikken også, tviler på Isralittene benytter seg av polakker til dette formålet. Arbedisplassene i fabrikken er bare direkte, i tillegg så er det jo en hel haug med indirekte arbeidplasser som skapes. Så der er ikke uten grunn, det er jo bare korrupte statsoverhoder som er smarte nok til å "selge" slike avtaler med tanke på personligprofitt, da er konsekvensene for samfunnet betraktelig dårligere. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 (endret) Helt klart til det beste for samfunnet dette her Og ikke minst ansvarlig av Intel å gjøre det slik de har gjort lenge og at de ikke konsentrerer alt i et land. Det vil jeg kalle en ansvarlig bedrift som også tenker globalt. Men det er sikkert en del stater i USA som hadde hatt godt av en slik fabrikk. Man kan jo bygge opp et helt lite samfunn rundt dette. Endret 2. desember 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Hvorfor Intel har valg ut akkurat Israel ? Lenke til kommentar
Folo Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Hvorfor Intel har valg ut akkurat Israel ? 5241652[/snapback] Det er Israel som har valgt Intel. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Hvorfor Intel har valg ut akkurat Israel ? 5241652[/snapback] Det er Israel som har valgt Intel. 5241660[/snapback] Tjaa ? Ville ingen andre land være med på industrieventyret da ? Lenke til kommentar
G Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Men hvorfor gir de 525 mill, om de bare tror de får 450 mill tilbake? 5240340[/snapback] Fordi noen tusen arbeidsplasser med alt det generer av skatteintekter og sekundære arbeidsplasser over tid betyr langt mer. En tommelfingerregel er vel noe sånt som at en Norsk industriarbeidsplass gir 15-20 arbeidsplasser hos underleverandører og i tjenesteytende næringer. 5240364[/snapback] Hmm, jeg er litt skeptisk til den tommelfingerrelgelen må jeg innrømme, (selv om jeg kan relativt lite om økonomi), jeg tror ikke den praktiske forskjellen er så stor, kanskje vil underlevrandører selge til den norske bedriften istedet for en utenlandsk bedrift eller noe liknende, men at det blir 15-20 færre arbeidsledig? Hvorfor tar ikke da bare staten å invisterer i en eller annen industribedrift der man trenger 5000 ansatte, og voila ingen arbeidsledighet? Det må da være billigere enn å betale arbeidsledighetstrygd til 100 000? AtW 5240385[/snapback] Hadde sikkert vært fint det! Sikkert mye Norge kunne satset på av høyteknologi også. Det er jo en del penger i oljefondet som kanskje kunne blitt benyttet til noen sånne tiltak. Får de for lite arbeidskraft kan en jo slippe inn litt flere europeere. Lenke til kommentar
hakkis Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Jeg tror det største problemet med å få slik industri til Norge er at det krever ganske betydelige offentlige overføringer til multinasjonale privateide selskaper. Det er temmelig mange politikere her i landet som ikke kan få seg til å gjøre det samme som israelske politikere her har gjort. Mest av rent prinsippielle grunner, får jeg håpe. Det er synd, for slik industri hadde virkelig vært bra for landet på mange måter. Vi er jo feks. allerede en storprodusent av wafere. Ganske sikker på at samfunnet hadde tjent på det i det store løpet... Vi hadde mulighet for noen år siden, da atmel hadde planene klare for en slik fabrikk på Stjørdal: les hvordan det gikk. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 (endret) Hvorfor Intel har valg ut akkurat Israel ? 5241652[/snapback] Det er Israel som har valgt Intel.5241660[/snapback] Tjaa ? Ville ingen andre land være med på industrieventyret da ?5241677[/snapback] Israel har minst en Intel-fabrikk fra før så jeg regner med at de har høy kompetanse i landet fra før, mange studier innen utdanninger som er spesialtilpasset halvlederindustrien og også et stort antall folk som kan avsees fra eksisterende fabrikk(er) uten høye utenlandstillegg, kost og losji. I tillegg er det enkelte land som "diskvalifiseres" på grunn av politiske/kulturelle forhold, ugunstige økonomiske forhold, lang avstand til markedene, eller geografiske forhold som høy seismisk aktivitet. Endret 2. desember 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Jeg tror det største problemet med å få slik industri til Norge er at det krever ganske betydelige offentlige overføringer til multinasjonale privateide selskaper. Det er temmelig mange politikere her i landet som ikke kan få seg til å gjøre det samme som israelske politikere her har gjort. Mest av rent prinsippielle grunner, får jeg håpe. Det er synd, for slik industri hadde virkelig vært bra for landet på mange måter. Vi er jo feks. allerede en storprodusent av wafere. Ganske sikker på at samfunnet hadde tjent på det i det store løpet... Vi hadde mulighet for noen år siden, da atmel hadde planene klare for en slik fabrikk på Stjørdal: les hvordan det gikk. 5242218[/snapback] Ja, norge fokuserer definitivt for lite på forskning og utdanning, og å ha en arbeidsstokk med høy kompetanse som er attraktiv. Men jeg må innrømme at ejg allikvel er skeptisk til 1 til 20 tallet AtW Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 (endret) Hvorfor Intel har valg ut akkurat Israel ? 5241652[/snapback] Hvorfor tror du Yonah heter Yonah utviklingsteamet som står bak PM holder til i Israe + at fab. 18 ligger der fra førl Edit: Så kan jo noen hundre millioner $ i støtte ha en viss betydning Endret 2. desember 2005 av el-asso Lenke til kommentar
jac-an Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Det er vel en kjent sak at Intel bruker store summer på å støtte republikanerne og står ganske langt til høyre politisk i USA. Det at de legger en fabrikk til Israel kan nok heller takkes lobbyvirksomhet og politiske interesser enn at det skulle finnes så mye bedre kvalifisert arbeidskraft i Israel enn andre steder på jorda. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Bill Gates er vel også Jøde? Altså det er sikkert mye som spiller inn men det er da helt vanlig med lobbyvirksomhet i politikk . Det er vel neppe sikkert det har vært en åpen anbudsrunde på dette Såklart det er politiske interesser i så stor busininess skala. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Vi er jo feks. allerede en storprodusent av wafere. Ganske sikker på at samfunnet hadde tjent på det i det store løpet...5242218[/snapback] Hvis du tenker på ScanWafer så lager vel de bare wafere i solcellekvalitet. Altså langt i fra bra nok for halvlederindustrien. og SiNor produserer vel bare monokrystallinske "bolter", altså uten å kutte dem opp til wafere.. (Med forbehold om at det er noe jeg ikke har fått med meg) Jepp, synd den saken med ATMEL. Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 (endret) Trodde Israel var litt vel ustabilt til å legge sånne enorme sattsninger dit, men der tok jeg vel feil. Når det gjelder tendensene til å diskutere politik og norge her i denne tråden, så må jeg bare si at jeg må BORT fort, før jeg får tastatur diaree.... Om ikke norge enndrer seg litt fort, så kommer vi til å få mangel på høyt utdannede folk, mangel på industri og så kan sossene sitte der og fortelle oss hvor mye bedre samfunnet blir når stadig flere firma "tvinges" utenlands siden verden i det store handler om konkuranse og ikke sosialistiske tiltak. Hadde bare alle spillt med samme regler så kunne det jo fungert, men som det er idag, så må jeg jo ærlig si at det er både vannskelig og "ikke lønnt" for meg å lete jobb i norge. Videre vil jo olja en eller annen gang forsvinne, og før det skjer så kommer sikkert prisen til å synke markant.. hva skal vi gjøre da? Jo, vi har et olje-fond. Vi kan sikkert leve på renta i maaange år... men, og rett meg om jeg tar feil, hadde det ikke vært bra å allerede nå innvestere i framtidsrettede ting? -For eksempel, for en BRØKDEL av det vi putter i fondet pr. år, så kunne vi rystet opp alle barne og ungdomsskoler til "best i verden".. Året etter kunne de startet med å sprøyte inn x millioner til hvert universitet, og da beholdt denne støtten i 10-20 år. Når det er gjort, så kunne man jo brukt noen 100 millioner på nye sykehus/utstyr til disse og alderdoms-hjem.. Etter dette, med untak av Universitets-støtten, så er man jo "tilbake" der man er i dag hva gjelder fond-sparing, men med grunnlaget for verdens mest vel-utdannede befolkning... og nå må man huske på at om man bruker 0 til 500 millioner kroner av olje-fondet/år, så merkes dette så godt som ingenting i fondet, men snu det andre veien og spørr deg selv hva landets 10(??) Universitet hadde kunnet utrette med 20 mille hver? eller 500 mille til oppussing og forbedring av barne-og -ungdomsskoler?? skit.... dær fikk jeg jo diaree allikevel.... [springer etter anti-diaree tablettene] ... [edit] nå mener jeg såklart ikke at alle skoler blir "best" bare man gir de nok penger, men det handler om å gi så bra grunnlag som mulig, noe vi ikke er flinke til i norge, med stadige kutt i budsjett til skoler.. jeg mener, wtf? Det tar tid å bygge opp levedyktig industri, og det tar tid å ettablere verdens-annerkjente universitet, nå har vi tid, når olja er borte er det litt seint. kan ikke bare klaske 200 milliarder kroner i bordet og si : "Lag super-industri" eller "gi oss 230 nye super-patenter som vi kan tjene penger på".... Som over alt ellers så gjelder de 3 store T'ene... Ting Tar Tid! ...<skrik, vræll> slipp meg, jeg vil skrive mer, nei NEI.. Ikke trøya, jeg lover å ta medesinene, ikke trøya!... [/edit] Endret 2. desember 2005 av Dargar Lenke til kommentar
fossie Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 (endret) Men jeg må innrømme at ejg allikvel er skeptisk til 1 til 20 tallet Å beregne størrelsen av ringvirkninger er uhyre komplekst og vanskelig. En økonomi er i praksis en evig runddans av bytte av varer og tjenester, så et forsøk på å estimere ringvirkninger av et tiltak må nødvendigvis basere seg på en skog av antagelser. Ikke bare må effekten av tiltaket følges, men konsekvensen av alternativet (gjøre ingenting/ gjøre noe annet) må beregnes på samme måte slik at man har noe å sammenlikne mot. Tallet 1-20 er vel en grov tommelfingerregel slik at man skal ha noe å regne på. Tror ingen kommer til å protestere dersom du heller velger å tro på 10 eller 50. Dersom det synes stort er det bare å forestille seg følgende situasjon: 100 personer sitter og gjør ingenting. Så baker en av dem en kake. #2, vil smake litt, og blir lovd en bit mot å klø #1 på ryggen. #3 vil også ha litt kake, og får litt av #2s kakebit mot å fortelle en vits. #1 vil også høre vitsen, og bytter bort litt av rygg-kløingen sin til #3 for å få høre den. #3 ville egentlig ikke bli klødd på ryggen, men det ville #4 som bygger en ny fabrikk med 20 mål clean-room for å lage datakomponenter til #3 mot å få ryggkløingen fra #2. Resten av historien forteller seg vel selv. Effekten av ringvirkningen fra kakebakeren er her lett å se fordi alternativet er enkelt - ingen ville gjort noen ting. Så snart du allerede har noen millioner ryggkløere, vitsemakere og kakebakere blir det veldig mye vanskeligere å måle effekten av å sette inn en ekstra kakebaker. Hva ville hendt dersom du -ikke- hadde satt inn den ekstra kakebakeren? Endret 2. desember 2005 av fossie Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 (endret) Trodde Israel var litt vel ustabilt til å legge sånne enorme sattsninger dit, men der tok jeg vel feil. Når det gjelder tendensene til å diskutere politik og norge her i denne tråden, så må jeg bare si at jeg må BORT fort, før jeg får tastatur diaree.... All politikk til side, Israel har en stor teknologiindustri og er ledende på mange felt, så det er overhodet ikke overraskende. At det kan være uroligheter i grenseområdene eller en selvmordaksjon i ny og ne, har lite å si på den slags stabilitet som er etterspurt fra teknologibedrifter. Så dette tviler jeg på er noe tema for noen av denne typen firmaer som operer i Israel. Jeg tror faktisk at det kan være vanskeligere i land som Malaysia og Costa Rica, som har fattigere befolkninger, mer organisert kriminalitet og mindre utviklede demokratier enn det Israel har. Men Intel er likevel tilstede i disse landene. Og til vedkommende som sa Bill Gates var jøde, et lite søk på google avkrefter den myten Endret 2. desember 2005 av mad_arab Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 (endret) Det er vel en kjent sak at Intel bruker store summer på å støtte republikanerne og står ganske langt til høyre politisk i USA. 5242307[/snapback] Har du noen kilder på dette? Har ikke hørt at det var en link mellom Intel og republikanerne før. Forøvrig er det demokratene som er det mest Israel-vennlige partiet. Endret 2. desember 2005 av mad_arab Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Slik jeg forsto det er det beregnet at Israel vil komme ut med 450M$ i samfunnsøkonomisk pluss på lang sikt etter at de har gitt 525M$ til støtte for opprettingen av fabrikken. For ordens skyld så synes jeg å huske verdien av sponsinga AMD mottok til FAB30 var på 2 milliarder norske kroner. Jeg antar verdien av sponsinga for den nye FAB36 er i samme størrelseorden. 5240463[/snapback] Jeg ville anta at sponsingen denne gangen er lavere. Tyskland er et av verdens dyreste land når det gjelder arbeidskraft og jeg tipper at EU/Tyskland måtte bidra ganske hardt for å dra i land den kontrakten. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Men jeg må innrømme at ejg allikvel er skeptisk til 1 til 20 tallet Å beregne størrelsen av ringvirkninger er uhyre komplekst og vanskelig. En økonomi er i praksis en evig runddans av bytte av varer og tjenester, så et forsøk på å estimere ringvirkninger av et tiltak må nødvendigvis basere seg på en skog av antagelser. Ikke bare må effekten av tiltaket følges, men konsekvensen av alternativet (gjøre ingenting/ gjøre noe annet) må beregnes på samme måte slik at man har noe å sammenlikne mot. Tallet 1-20 er vel en grov tommelfingerregel slik at man skal ha noe å regne på. Tror ingen kommer til å protestere dersom du heller velger å tro på 10 eller 50. Dersom det synes stort er det bare å forestille seg følgende situasjon: 100 personer sitter og gjør ingenting. Så baker en av dem en kake. #2, vil smake litt, og blir lovd en bit mot å klø #1 på ryggen. #3 vil også ha litt kake, og får litt av #2s kakebit mot å fortelle en vits. #1 vil også høre vitsen, og bytter bort litt av rygg-kløingen sin til #3 for å få høre den. #3 ville egentlig ikke bli klødd på ryggen, men det ville #4 som bygger en ny fabrikk med 20 mål clean-room for å lage datakomponenter til #3 mot å få ryggkløingen fra #2. Resten av historien forteller seg vel selv. Effekten av ringvirkningen fra kakebakeren er her lett å se fordi alternativet er enkelt - ingen ville gjort noen ting. Så snart du allerede har noen millioner ryggkløere, vitsemakere og kakebakere blir det veldig mye vanskeligere å måle effekten av å sette inn en ekstra kakebaker. Hva ville hendt dersom du -ikke- hadde satt inn den ekstra kakebakeren? 5243165[/snapback] Joda, men som du sier i eksemplet ditt, dette fordrer at alternativet er at ingen gjør noe. Jeg vil anta at det ofte er alternativet. Det var egentlig poenget mitt, selv om 20 folk jobber for å skaffe ting til denne ene arbeideren, så er det ikke sikkert de ikke ville gjort noe annet om det var tilfelle. Men det er kanskje litt OT, dessuten kan jeg ikke så mye om det, så jeg skal holde kjeft AtW Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Fant en del fakta om Intel i Israel Intel Israel Etablert 1974 5302 Ansatte Alle Intels x86 Chips produseres i Israel Totalt 8 fabrikker og utviklingssentere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå