lilminime Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Noen greie karer her idag? Plages med at mysql serveren ikke kan vise æ, ø og å! Å erstattes bla. med Ã¥, noe som er svært så irriterende! Noen som vet hvordan jeg stiller inn til norsk charsett? Lenke til kommentar
tg90nor Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Om problemet gjelder visning på nettsider, så kan du bytte ut æ med æ, ø med ø og å å. Har ikke noen konkrete instruksjoner for hvordan du kan gjøre dette, men jeg vet at php har funksjoner for å bytte ut tegn. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Mye enklere enn å endre alle særnorske tegn til HTML-entiteter er det å bare endre tegnsett på siden. F.eks. UTF-8. Lenke til kommentar
lilminime Skrevet 1. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2005 ø for ø osv. blir litt tungvindt, jeg skal ikke ha sidene, jeg hoster side med mysql server, jeg bruker phpmyadmin for og administrere databasene, configurasjon osv. Skulle gjærne vist hvordan innstillinger jeg burde gjøre for å sette den opp for disse.. Kjører gentoo med kde design, så er lett og starte phpmyadmin med grafikk og gjøre endringene som i phpmyadmin for windows Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 prøvd dette ? Men det hjelper ikke å bare sette UTF-8 som tegnsett med HTML-kode. Du må også lagre filene som UTF-8, f.eks. med Notepad2 (google it): * Åpne filen du vil lagre som UTF-8 * ctlr + a, del * File -> Encoding -> UTF-8 * ctrl + v * ctrl +s Fant det på furumet.. Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Er jo mulig og nevne det da. Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Bruk en teksteditor i gentoo og se om du finner noe encoding styr i den. Det må være der en plass. Men Mr.Berg har er godt poeng Lenke til kommentar
Axentrix Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 <?php header( 'Content-Type: text/html; charset=utf-8' ); ?> Øverst på hver side løser jo problemet? Eller du kan kompilere sql-serveren uten støtte for utf-8 Lenke til kommentar
lilminime Skrevet 2. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2005 Takk Axentrix det fungerte!.. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Fjernet noe OT/spam. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå