Gå til innhold

XP OEM Lisens!

Triax

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvrodan blir det da hvis man f.eks bytter hovedkort, ram og cpu en måned, harddisk og floppy noen måneder senere, kabinett og cd-rom enda noen måneder senere osv.?

De fleste som regelmessig oppgraderer vil før eller siden komme i den situasjonen at hele maskinen er byttet ut. Hva skjer da? Eller skjer det før?

Lenke til kommentar

SÅ spør man seg selv: hvor i helvette lastet jeg ikke ned corp edt. istedet for å waste 1500 spenn ?? det er jo bare bry uansett ..

Jeg er sikker på at microsoft hadde solgt _VELDIG_ mange flere xp kopier hadde dem droppa registreringstullet sitt. Det er jo ett brilliant os !

Lenke til kommentar

Det var den oppgraderingen. For dyrt med ny lovlig xp. Og om jeg kjøper fullversjon. Hva skal jeg da med OEM,en? La den ligge å samle støv? Ingen kan jo bruke den. Jeg kjøpte kun en pakke CDer til 79,- ved siden av. Ikke en hel maskin. Ikke rart det er mange kopier i omløp, takket være firkantede lisensregler.

Lenke til kommentar

GeeZuZz: Ja, vil mene det ja...du "kan" bare bruke den lisensen som du eier...corporate key's er ikke beregnet for enkeltpersoner (og det er nok få enkel-personer som fyller kravene for å kunne kjøpe corporate lisens :wink: )

----------

JSS: OEM skal være lik fullversjonen...kun lisenssupport detaljene som er annerledes.

Lenke til kommentar

For å klarne opp i noen ting, en OEM lisens selges ikke nødvendigvis BARE med en ny PC. I følge Microsoft så kan disse også selges dersom man kjøper løse komponenter som f.eks. minne, CPU og harddisk. En OEM lisens er ikke 'strippet' på noen måte i forhold i retail-versjonen, den har samme funksjonalitet... Dessuten så er det fullt mulig å oppgradere PC'en og fortsatt benytte samme lisens som man hadde i utgangspunktet. Ulempen er jo som de nevnes; man må da kontakte MS pr. tlf. for å aktivere produktet på nytt dersom forandringene er av større art. Har gjort dette noen ganger uten å få noe problem av den grunn. Hvorvidt det er gunstig for MS og gjøre det på denne måten kan man jo alltid diskutere...

Lenke til kommentar

Jeg er ikke 100% sikker, men tviler på at noen ville bura deg inne eller gitt deg bot dersom du bruker corp. edition og har lisens på en eller annen versjon av XP. Det er hvertfall min mening om saken, jeg irriterer meg fremdeles over de 4-5 lisensene jeg har på windows etterhvert. Problemet er at de oppgraderer og tar bort støtten, de kunne tilbudt oss noe annet enn "upgrade" versjon(eller har de forbedret dette, siste "upgrade" versjon jeg brukte var for win98). Som alle vet(unntatt MS) er det det å oppgradere windows = masse nye problemer.

MS taper vel ikke marked uansett, det fleste gidder ikke å gå over til Linux eller liknende, så WIndows er og blir det beste for oss "vanlige" brukere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...