Gå til innhold

Lomobilder med lomokamera?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal nok klare å legge to og to sammen på grunnlag av notater...

5489539[/snapback]

Flott. Da skal du fikse denne læreprosessen. Har merket at du er metodisk i dine spørsmål, så jeg regnet med det. Som sagt tror jeg du har talent, og med litt ettertanke når du fotograferer vil du nok beherske ditt nye medium ganske hurtig, slik at du kan kalle deg lomograf om kort tid :D

Lenke til kommentar

NÅ KAN DU KALLE DEG LOMOGRAF, KATTEKWINNEN :mrgreen:

Dette ble jo over enhver forventning. Håper du liker det like godt selv, for jeg liker det. Jeg synes du virkelig har truffet bulls-eye med Lomo'en her. Selv et enkelt hverdagsmotiv uten mennesker blir spennende med Lomo, og jeg regner med at dette bildet kan inspirere andre unge til å teste denne lille, sorte perlen.

Du har bestått eksamen :thumbs:

Legg det ut på Bildekritikken. Tror mange kommer til å kicke på dette. Legg gjerne ut en hel serie. Er det gjort noe spesiellt i fremkallingen, eller er det vanlig E-6 prosess?

Lenke til kommentar

Takk, takk:) Legger ut flere når jeg har fått de digitalisert :D Altså, de er cross-fremkalt :cool: Men han på fotobutikken sa noe om vanlig negativ fremkalling og... Kanskje han mente at positiv-filmen var fremkalt på negativ måte? :hmm: Men egentlig, et hvilket som helst vanlig analogkamera kan vel bruke positivfilm for å fremkalle cross? Utenom at de ikke har muligheten til å justere ISO?

Lenke til kommentar

Kryss-prossesering går etter som jeg vet ut på at man bruker "feil" kjemikalier for å fremkalle filmen. På lab'er er det vel C41 som er den vanligste blandingen og det er også i denne de fleste filmer skal fremkalles, mens E6 er en annen blanding for annen type film. Kryss-prossesering er vel bare at man fremkaller en E6-film i en C41 blanding, eller en C41-film i en E6. blanding. Hver av disse metodene vil gi forskjellig karakteristisk utslag på fargene i bildet. Vet ikke om bruk av positiv- kontra negativ-film har noe å si for resultatene av kryss-prosseseringen.

Edit: Veldig fint bilde forresten!

Endret av joostein
Lenke til kommentar

Hei! Kom over denne diskusjonen i dag. Jeg har to Lomo LC-A og hadde lyst til å gi et praktisk tips. Sjekk de små skruene jevnlig! Alle de utvendige skruene, og spesielt de to under tilbakespolingshjulet. De har en tendens til å løsne. Skaff et lite sett med urmakerskrujern.

Det er artig å lese om dine opplevelser med kameraet. Kaster deg rett ut på dypt vann med artige eksperimenter. Selv har jeg ikke prøvd kryssprosessering eller pressing av film enda, men har frydet meg stort over Lomo'ens egenskaper. Best liker jeg den utrolig fine automatiske eksponeringen med lukkertid i opp til to minutter. Og vignetteringen, som i utgangspunktet er en optisk svakhet, men som kan brukes kreativt. Det drar blikket inn i bildet. Og fargemetningen. For meg ble Lomo en hyggelig gjeninntreden i fotoverdenen etter mange års pause.

Ta godt vare på LC-A'en. (Den er ikke fullt så solid som noen her hevder, den bare ser slik ut.)

Endret av gunnart
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei.

Der var du igjen. Jeg synes fremdeles din fars arbeidsklær på snoren er et fint bilde. Det er litt dumt at du ikke lar oss se hvordan ansiktet blir tegnet, men du ønsker tydeligvis anonymitet for din bror(?).

Lysavfallet er veldig tydelig på disse bildene, og det fungerer fint. Liker typiske målsøkerbilder, med lystap i hjørnene.

Vet egentlig ikke om jeg synes den nye scanningen (det nye bildet) av klessnoren var kulere enn den forrige versjonen, men bildet i seg selv står fortsatt som det beste for meg.

Noen ny film på gang? Skal du teste det som vanlig kamera også, eller blir det et verktøy kun for crosset fremkalling for deg?

Lenke til kommentar

Det synes kanskje ikke så tydelig her, men den nye scanningen av klessnoren har mye mindre gjengrodde piksler, og er lettere på den måten. Liker også lysavfallet i hjørnene :) Jepp, har ikke lyst å vise ansiktene på de, men de er ganske mørke, i hvertfall på det horisontale. Tenkte jeg skulle kaste meg på kryssprosessering en gang til :cool: Jeg har jo egentlig prøvd vanlig film, men det var få som ble bra. Får se hva jeg gjør :yes:

Men hvis jeg går for vanlig film, står på fremdeles på den du sa sist? (Ektachrome E-100 VS). Det er en postivfilm? Som det blir laget positive slides av, eller bare positiv-strimler? Ble litt forundret da Fujichromen kom på negativ - som negativ, men det har vel med kryss-fremkallingen å gjøre.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har ikke fått med meg denne diskusjonen før nå, når den forsåvidt er død. Men, men..

Har blitt lei de "perfekte" bildene tatt av moderne digital-kameraer. Blir litt som glamour-modeller med silikonbryster. Ser gjerne bra ut, men det er liksom ikke ekte. :cool:

Har derfor funnet fram mine gamle, enkle kameraer og har også kjøpt meg et slikt Fisheye fra Lomo. Etter litt prøving og feiling har jeg kommet fram til at for å få bra bilder bør man bruke 800 ISO selv ute på høylys dag.

Hvis det er noen som vil vite mer om cross-processing står det meste her.

Hvis man sliter med å få sin lokale fotobutikk til å ville cross-prosesse gjør både Farvelabben og flere av de andre "proffe" fremkallerne det for samme pris som vanlig fremkalling.

Lenke til kommentar
Har ikke fått med meg denne diskusjonen før nå, når den forsåvidt er død. Men, men..

Har blitt lei de "perfekte" bildene tatt av moderne digital-kameraer. Blir litt som glamour-modeller med silikonbryster. Ser gjerne bra ut, men det er liksom ikke ekte.  :cool:

Har derfor funnet fram mine gamle, enkle kameraer og har også kjøpt meg et slikt Fisheye fra Lomo. Etter litt prøving og feiling har jeg kommet fram til at for å få bra bilder bør man bruke 800 ISO selv ute på høylys dag.

5836131[/snapback]

Enig med deg angående "perfekte" bilder :yes:. Selv får jeg ikke til perfekte bilder, så hvorfor ikke Lomo :p

800 ISO på høylys dag, er det med Lomo du mener? Har du prøvd Fisheye? Jeg fikk ikke gode resultater med det, virker som om det trenger mye lys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...