PMnormal Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 God morgen, katten. Snart helg og tid for eksperimenter.... Lenke til kommentar
kak Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Håper vi kan slippe slike utspill fra modin i fremtiden? Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 6. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2006 Satser på å være ferdige med å være sinte nå Har fått scannet bildene. Det var litt rødstikk i de pga. scanningen, men har tatt det bort. Kos dykk! Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 6. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2006 God morgen, katten. Snart helg og tid for eksperimenter.... 5392791[/snapback] Ja! Skal printe ut det du skrev om over/undereksponering og ha det gøy! Leste gjennom det, og det var OK forklart Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Hey hey, da er det bare å ta på bootsene og nyte den klare vinterluften på Haugalandet Som du ser ut av bildene dine er det en tendens til undereksponering. Det vil fungere bedre med den lysbildefilmen som står i kamera nå Det blir visst bare oss to som vier dette kamera respektfull tid, så vi "snakkes" nok. Det var en annen som ba om hjelp til å få tak i Lomo forleden dag, og jeg gav ham linker til samfunnet. Kanskje du har fått med deg mine utblåsninger omkring babyen de siste døgn. Kanskje jeg er litt for hårsår som blir sint når jeg leser at kamera enten er grotesk dårlig eller tar groteske bilder. Glad for at du la ut bildene på ny Papirkopier scannet på flatbed? I alle fall viste du at kamera (og du) ikke tar grotesk dårlige bilder. Kjekt å kunne skylde på hele forumets darling 350D av og til, selv om det er et glimrende kamera. GOD HELG! Lenke til kommentar
modin Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Jepp, stod lengre enn 80 cm. Tenkte ikke på at (og visste ikke om 80 cm. regelen) jeg måtte stå så himla nærme, i grunn. Så hvis du vil stå 2 meter fra objektet må du stille inn fokusavstanden til 2 meter. Ingen spesielle regler, men rett og slett manuell fokus, hvis du ikke forstår hold deg unna kameraet ditt og selg det på finn.no. Sikkert noen som skjønner det bedre der. 5389532[/snapback] Hves, ditt nebbete dyr! Det har jeg ikke hatt noen problemer med å forstå, men jeg forstår at enkelte land bruker feet som måleenhet, og gjorde det vanskeligere for meg selv ved å anta det! Kanskje jeg skal bytte speilrefleksen mot et kompaktkamera da, hæ? Eller bare satse safe og kjøre på den grønne firkanten på det runde hjulet hjulet med så tagger ved siden den blanke knappen? Drit & dra! Grunnen til at jeg er her er for å lære, ikke fordi jeg vet alt fra før. 5391825[/snapback] Beklager jeg var nok i litt dårlig humør i går, skitur med skolen jeg jobber på. Jeg fikk den lite morsomme oppgaven å gå bakkerst med de ungene som var dårligst på ski. Drev og løftet opp unger som falt for hvert tredje stavtak gjennom hele turen, veldig irriterende. Har foresten sett veldig mange gode bilder tatt av kvinner, og kanskje har dere en fordel i at dere ikke er like fanatisk opptatt av dyrt utstyr som mange av oss gutta er. Kjenner folk som er overbevist om at de må ha utstyr til hundre tusen for å ta ålreite bilder. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 (endret) Sant, sant. Det eneste du trenger for å ta bilder i klasse med de beste fotografene i verden er en 40 år gammel Rolleicord til 2-3000,- Det har aldri senere vært laget et objektiv som er stort bedre enn det som du finner på de gamle cord og flexene. Så gjelder det å lære seg å bruke utstyret, da Endret 6. januar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 7. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2006 Mårn Siden Modin har forkart sin utblåsning, tør jeg spør et spm. til:D Jeg er ikke hjemme, og har ikke manualen, men har kameraet med Det er jo to hendler, en til å stille avstand med, men hva er den på andre siden til? Ser ut som den har noe med lukkersteg å gjøre? Har ihvertfall hatt den på "A", men kan også velge 16, 11, 8, 5.6, 4, og 2.8. Har på følelsen at det har noe å gjøre med PMnormals forklaringer som henger sammen med ASA-verdiene, som er 25, 50, 100, 200 og 400, og som har en vri-knapp Lenke til kommentar
modin Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 (endret) Mårn Siden Modin har forkart sin utblåsning, tør jeg spør et spm. til:D Jeg er ikke hjemme, og har ikke manualen, men har kameraet med Det er jo to hendler, en til å stille avstand med, men hva er den på andre siden til? Ser ut som den har noe med lukkersteg å gjøre? Har ihvertfall hatt den på "A", men kan også velge 16, 11, 8, 5.6, 4, og 2.8. Har på følelsen at det har noe å gjøre med PMnormals forklaringer som henger sammen med ASA-verdiene, som er 25, 50, 100, 200 og 400, og som har en vri-knapp 5397786[/snapback] De tallene høres veldig ut som blenderstegene, siden det også har bokstaven A regner jeg med at det er en slags fullautomatisk funksjon. Du bruker dermed denne hendelen til å bestemme hvilken blender du skal ha. Hvis du ønsker mye dybdeskarphet setter du denne til et høyt tall, dvs kamera slipper inn lite lys. Ønsker du derimot lite dybdeskarphet setter du den til 2.8 kamera slipper inn mye lys, anbefalles kanskje ikke å gå helt ned i 2.8 siden det da vil bli veldig vanskelig å treffe fokus. På standardbilder hvor du har en del lys kan du jo prøve å holde deg på 8 -5.6 regner med at det er i dette ommerådet kameraet presterer best. ps. Veldig fine bilder, hvis du har tilgang på en filmscanner, eller en scanner med bagrunsbelysning kan du jo scanne negativene. Ikke prøv og scan negativene med en scanner uten bagrunnsbelysning det blir ikke spesielt bra. Endret 7. januar 2006 av modin Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 7. januar 2006 Del Skrevet 7. januar 2006 Mårn Siden Modin har forkart sin utblåsning, tør jeg spør et spm. til:D Jeg er ikke hjemme, og har ikke manualen, men har kameraet med Det er jo to hendler, en til å stille avstand med, men hva er den på andre siden til? Ser ut som den har noe med lukkersteg å gjøre? Har ihvertfall hatt den på "A", men kan også velge 16, 11, 8, 5.6, 4, og 2.8. Har på følelsen at det har noe å gjøre med PMnormals forklaringer som henger sammen med ASA-verdiene, som er 25, 50, 100, 200 og 400, og som har en vri-knapp 5397786[/snapback] Den hendelen kan brukes på to forskjellige måter. I utgangspunktet skal den stå på auto når du fotograferer uten blitz. Hvis den flyttes ut av auto, vil kameraets lukker stilles inn på blitz-sync (1/60s på LC-A). Dvs at den skal brukes sammen med blitz, og blenderen som står på siden skal korrespondere med den blender blitzen oppgir. Du er nok mest vant med TTL, men i gamle dager hadde blitzer to innstillinger, auto eller manuell. Ved manuell bruk måtte man måle avstand til objekt, lese av en skala på blitzen og stille inn blender på den verdi skalaen viste. Langsom sync var ikke så vanlig. På Auto valgte man ofte mellom to programmer på blitzen, og valgte blender på kamera som var beregnet på det programmet. Kikk litt på en gammel blitz så forstår du. En annen måte å bruke blenderhendelen på, er å beregne blender som korresponderer med lukkertid 1/60s. Hvis du lærer deg de innstillingen som foreslåes inni eskene som film liggger i (brett ut esken så finner du forskjellige innstillinger forklart med symboler som sol, sjø og skyer osv). Hvis du tar med Eos'en på tur også, kan du jo måle lyset med kamera stillt inn på lukkerprioritert 1/60s og samme asa som står i Lomo. Den blenderen som Eos kommer fram til skal brukes under de gjeldende lysforholdene. Litt komplisert, for du har bare en lukkertid å velge. På den annen side får du full kontroll over eksponeringen. Selv har jeg aldri brukt kamera på den måten. Bruker bare den hendelen når jeg skal bruke blitz, ellers står den på Auto. Evt eksponeringskompensasjon foretar jeg ved å manipulere asa-innstillingen. Dette ble litt teknisk Ikke vær redd for å stille spørsmål om det jeg har skrevet, hvis du ikke forstår. Nyt finværet og skyt fra hoften Det er slik jeg bruker Lomo, kjapt og enkelt. Du må selvsagt lære litt teknikk først, men etterhvert finner du ut at Lomo er et utrolig raskt og intuitivt kamera Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 11. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2006 Selvsagt, hadde glemt at jeg skulle "glemme" den hendelen! Men takk for forklaring for det om! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. januar 2006 Del Skrevet 12. januar 2006 (endret) Selvsagt, hadde glemt at jeg skulle "glemme" den hendelen! Men takk for forklaring for det om! 5418992[/snapback] Det er ikke noe som er verdt å stresse med, i alle fall. Den øvelsen kan du foreta med Eos'en. Glem det fram til du skal bruke blitz. Tenkte jeg skulle bestille den sære blitzen de selger på nettsiden. Fant fram Lomo'en for noen dager siden, men den trenger nye batterier. Har to Kodak Ektachrome E-100 VS og en Lomo-film liggende i kjøleskapet. På tide å bruke dem. Venter bare på finværet nå (og tre friske batterier) Endret 12. januar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 13. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2006 Selvsagt, hadde glemt at jeg skulle "glemme" den hendelen! Men takk for forklaring for det om! 5418992[/snapback] Venter bare på finværet nå (og tre friske batterier) 5430415[/snapback] Går det ikke an å kjøpe batterier til den i Norges land? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. januar 2006 Del Skrevet 13. januar 2006 Joda, det er ikke kvikksølv. Jeg er bare så fryktelig lat med slike ting Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 21. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2006 Nå skal jeg snart levere 100 ASA positivfilmen til kryssfremkalling. Har skrevet ned alle instillinger jeg har brukt, så denne gangen håper jeg at jeg lærer mer Må jeg si noe om at de ikke trenger å kompensere lyset under fremkallingen? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 21. januar 2006 Del Skrevet 21. januar 2006 Nei, bare hvis du vil det (slik sist gang). Krysser fingrene Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 23. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2006 Altså... skulle levere filmen til fremkalling i dag. Sa jeg skulle ha det på papir. Da regnet de ut at det kom på over 700 kr.! Pluss at de mumlet om at de måtte sende det vekk, og at det kom til å ta 14 dager. Det ble til at de bare skulle fremkalle og sette på rammer. Har en kjekk kar på jobb som kan hjelpe med eventuell scanning av slides Uansett nektet de å crossfremkalle! Han som sa de utførte det har sluttet... Men de skrev det nå opp på ordreseddelen... Håper de kommer til å gjennomføre det, ellers blir jeg arg! De kan vel uansett ikke bare fremkalle vanlig uten at jeg har sagt det er greit? Og dersom de gjør det på den vanlige måten, er filmen bortkastet da? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 (endret) Jeg har aldri crossfremkallet en film, så i så fall er alle bilder jeg har tatt med Lomo vært bortkastet. Scanning må til i dagens verden. Forstår at dette med dias er et merkelig konsept for dere som ikke har noe forhold til det, men jeg har aldri hørt om noen som ber om papirkopier av slidesfilm. Kvaliteten blir også dårligere hvis det ikke gjøres skikkelig. I oldtiden så vi våre slides på prosjektor eller i betrakter. En slik betrakter koster noen hundrelapper, og vil gi deg en aha-opplevelse mht 3D. Artig å se på, men ikke særlig praktisk hvis flere skal se bildene samtidig. Av 36 bilder pleier jeg å finne 6 som jeg synes er verdige en papirkopi, uansett hvor godt kamera jeg bruker. Tror ikke det betyr at jeg er en dårligere fotograf enn gjennomsnittet, men driver man med kunstfoto (og det må jo Lomografi kalles) så må man være litt kritiske til det man holder på med. Derfor er det bedre å scanne bildene, og lage kopier av de beste bildene. Alternativet er å bruke vanlig fargefilm, men den beste bildekvaliteten har man altid fått med å scanne (eller lage cibachrome kopi av) slides. Jeg har tidligere anbefalt deg å bruke Kodachrome E-100 VS. Det er fordi det er den filmen som gir kraftigst fargemetning. Alle slidesfilmer gir kraftigere fargemetning enn negativ når de scannes, og scanning av et lite papirbilde er en kraftig degradering av utgangspunktet. Det blir best å bruke slides for så å scanne dem. Har lest at scanning av fargenegativer er vanskeligere å få til, men det er jo billigere filmer. Det aller billigste ville kanskje være å bruke billig fargefilm, og bare fremkalle negativene. Synes likevel ikke det er noen god idè. Det er for lite penger å spare på slikt til å forsvare kvalitetsforskjellen. Nå er det bare å krysse fingrene for at resultatene blir tilfredstillende. Glem den med crossfremkalling nå, og finn en lab som tilbyr det i fremtiden. Som jeg har skrevet til deg før er det lurt å bli kjent med kamera, før du forsøker deg på ekstreme effekter. Du må ha litt tålmodighet med læreprosessen, det er jo bare din første film. Det virker som om du ønsker å lage stor kunst med en gang, men alle kunstnere kjenner sitt medium litt bedre før det skjer Har tro på talentet ditt, men ikke ødelegg for din egen utvikling med å være for utålmodig. Gleder meg til å se resultatene Endret 24. januar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 24. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2006 Jeg vil vite hva det kan, selv om ikke resultatene blir tipp topp Har sett så mange bilder med effekter, og vil vite om mitt også kan det Er i en forsøksperiode nå, og vil vite hva det lille sorte dyret kan, og vil lære om det. Har ikke noe i mot å bruke tid på å eksp. med filmer og div. Vil ikke si at jeg har talent, men trang til å utforske Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. januar 2006 Del Skrevet 24. januar 2006 (endret) Vil du lære å løpe må du lære å krype først. Før du vet hvordan den eksponerer, så kan du umulig vite hva som skapte den effekten du fikk fra en crossfremkallet film. Det er lite lurt å begynne bakfra i en læreprosess . Ang. crossfremkalling så er det ikke noe som leveres av lab'er. Siden de får noen få bilder i mnd så er det ikke mulig å kjøre filmen gjennom en lab. I så fall ville det kostet en formue for kundene. Derfor er det en service som gjerne enkeltpersoner tilknyttet Foto Erik tilbyr. Sjekk med andre lab'er, eller lær deg å gjøre det selv Endret 24. januar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå