Gå til innhold

Lomobilder med lomokamera?

Anbefalte innlegg

JIPPI, JIPPI, JIPPI!! :dribble:

Kameraene stod på trappa i dag da jeg kom hjem! Trodde jeg måtte betale moms og tollklarering, men ser ikke sånn ut! :D Bestilte utstyret 19. desember, og fikk det i dag, 23. desember... Hadde jeg aldri trodd :cool: Var litt IQ-test å få opp baklokket på LCA :hrm:

Når jeg nå skal sette inn film, vanlig negativ film, lurer jeg på hvilken ASA-verdi, som det står, jeg skal sette på? Går fra 25 til 400 (tror jeg), og tilsvarer vel ISO.

Dessuten lukter det jord! :hmm: Er kameraene de selger på lomograpgy.com brukt? Kan se litt sånn ut, da, men det plager ikke meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest noe om at de er "refurnished", eller noe slikt. Lukter jord? Stemmer nok det. Flere russiske (egentlig fra Ukraina) kameraer lukter faktisk ganske vondt, he he. Tror det skyldes smøringen i kamera. De bruker ikke samme (luktfrie) smøremidlene som mer moderne produsenter.

Bruk 100 eller 200 iso negativ film i starten. Da kan du bruke iso-hjulet til å manipulere eksponeringen. Ved bruk av 100 iso kan du undereksponere to trinn og overeksponere to trinn. Hvis du stiller kamera inn på 64 eller 80 iso får du enda mer smell i fargene enn ved korrekt innstilling. Motsatt (125 og 160 iso) hvis du bruker positiv film.

Dette er kanskje nye metoder for dere som er vokst opp med dx-koding, men det fungerer helt likt eksponerings-kompensasjon i praksis.

Hvis du har tilgang til negativ-scanner ville jeg brukt en kraftig, rimelig positiv-film til å ekperimentere med. Da finner du ut hvilke type avvik fra standard-innstillingene som fungerer til hvilket bruk. Har aldri brukt kamera med Fuji-film selv, men deres billigste 3-pakninger burde fungere greit med Lomo. Når du har lært mer kan du gå over til tidligere nevnte E-100 VS fra Kodak.

Et tips: Stikk innom en proff-forhandler. De har ofte proff-filmer som er gått ut på dato. Du er jo på jakt etter rare farger, så hvorfor ikke prøve?

Lenke til kommentar
På tide å lære seg noen standard-innstillinger, da. Vrenger du esken filmen kommer i, finner du en skala for innstilling av blender og lukkertid. Den kan du ha i baklommen eller teipe på baklokket som huskelapp. På den måten lærer du utrolig mye. Siden du også har en F2 har du flere enn en grunn til å gjøre det.

Tenker jeg skal prøve noen filmer, men venter nok til sommeren. Er litt lettere å treffe med eksponering når det ikke er hvitt på bakken og sola står rett over horisonten. Selv med lysmåler kan det være vanskelig å få bilder bra eksponert på denne årstiden, en hærlig blanding av hvit snø, blå himmel og mørke trær som helst skal bli litt mer enn bare sort på bildet.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Når jeg nå skal sette inn film, vanlig negativ film, lurer jeg på hvilken ASA-verdi, som det står, jeg skal sette på? Går fra 25 til 400 (tror jeg), og tilsvarer vel ISO.

Ja ASA er akkura det samme som ISO bare navnet som er forskjelig med andre ord helt like verdier.

Lenke til kommentar

Det kan kompenseres for i kopiering. Det er værre hvis det er omvendt. På et negativ er lyse farger mørke, og mørke farger lyse. Derfor forsvinner detaljene først når du under-eksponerer. Enig i at to trinn er drøyt, men kattekwinnen er ikke ute etter riktig eksponerte bilder. Hun ønsker seg ekstrem fargemetning, og det får hun nå. Hun må bare huske å gi beskjed til lab'en om det. Hvis filmen ikke har dårlig tolleransegrense, bør det gå bra. Selv ville jeg valgt å eksponere filmen som 320 eller 200 iso.

Lenke til kommentar
Kan avfotografere noen bilder hvis de blir bra, men har litt dårlig samvittighet; tror kanskje jeg kan starte en ny post i fotografering med film kategorien, eller noe? :cool:

5347679[/snapback]

Tror dette er rett sted, men kanskje en moderator bør si sin mening om dette. Trodde nemlig "Fotografering" gjalt både analog og digital. Fortsett her du, katt, til noen med autoritet ber deg flytte tråden din. Dette blir jo spennende :dribble:

Lenke til kommentar

Sutr, sutr...

Det ble jo ikke noe bra :dontgetit:

Under engangskamera-kvalitetet :cry:

Men det var ett bilde fra LC-Aen som skilte seg ut; et tatt på kvelden med stativ, det ble kult :)

Fish-eye-bildene ble helt rare. Bilder tatt ute i dagslys ble mørke :hmm:

Men jeg gir ikke opp LC-A bedriften enda, har fått dias-film i nå, og skal fotografere i dagslys, og så crosse. Jeg kan lese meg frem til det, men hvis noen umiddelbart vet dette er jo ingenting bedre: Hvor langt skal det være fra meg til personen på portrettbildefunksjonen?

Lenke til kommentar

Forresten, en time etter at jeg hentet bildene, ringte det en fra Posten... Da ble jeg redd, tenkte at de hadde funnet ut at jeg ikke hadde betalt toll! Men, det hadde visst bare vært rot i pakkesystemet, så han krysset av på at pakken var levert og sa ha det :thumbup:

Lenke til kommentar
Sutr, sutr...

Det ble jo ikke noe bra :dontgetit:

Under engangskamera-kvalitetet :cry:

Men det var ett bilde fra LC-Aen som skilte seg ut; et tatt på kvelden med stativ, det ble kult :)

Fish-eye-bildene ble helt rare. Bilder tatt ute i dagslys ble mørke :hmm:

Men jeg gir ikke opp LC-A bedriften enda, har fått dias-film i nå, og skal fotografere i dagslys, og så crosse. Jeg kan lese meg frem til det, men hvis noen umiddelbart vet dette er jo ingenting bedre: Hvor langt skal det være fra meg til personen på portrettbildefunksjonen?

5372424[/snapback]

Ikke gi opp i første forsøk, kattekwinnen. Du valgte jo en "modig" løsning mht film. Ødela litt av poenget med å ha kontroll over iso med å kjøre rett i taket :hmm: Nå ja, flere forsøk må til når man jobber med slike rariteter som LC-A. Forsøk å ta en film på vanlig, straight måte. Kjøp 100 iso, still inn 100 iso, fremkall 100 iso. Da finner du hvordan lysmåleren lar seg lure og når den gir pålitelige resultater. Kan love deg flotte farger selv om du ikke gjør noe ekstremt som å crosse, eller over/undereksponere.

Litt lurt å bli kjent med rakkeren først. De spesielle kvalitetene er nemlig medfødte, og LC-A er ment å brukes på samme måte som en Minox eller hvilket som helst annet kompaktkamera fra sin tid. Finn motiver med kraftige farger som den skolebussen, eller noen av lekeaparatene i parken. Bruk det i motlys og medlys. Først når du vet hvordan den reagerer i forskjellig lys, vet du hvordan du skal manipulere den til å gjøre det du vil.

Fisheye-kameraet vet jeg ikke noe annet om enn det jeg har lest på samfunnets hjemmeside. Kunne tenke meg å prøve det selv, men jeg har ikke lyst til å bare bestille det (eller den rare rotepakken med plastdingser med linse). Hvis du vil kvitte deg med den tar jeg gjerne over :innocent: mot godtgjørelse, selvsagt. Avstanden til objekt :hmm: Har ikke kamera foran meg nå, men står ikke det på siden av kamera der du stiller det inn. Meter på utsiden, symboler på innsiden...

Kjør en ny rull på en litt mer normal måte. Det kan bli litt slit å jobbe med. Scanner du selv? Kan være lurt for å få ned utgiftene :roll:

Mvh PMnormal (som beundrer ditt pågangsmot, Go girl, go :thumbup: )

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Hei igjen PMnormal :)

Jo, det står vel på utsiden, men tror det står feet! Såå vanskelig :cool: En fot er vel ca. 30 cm? :hmm:

Skal finne motiver med skarpe farger :) Men jeg har en 36-bilders rull nå (som skal crosses), og når jeg hadde tatt opp den første filmen, var det en stor gul runding som markerte at 24 bilder var tatt. Går den til 36? :hmm: Vet ikke hvilken ISO den har, han i butikken satte den i... :roll:

Jeg har muligheten til å scanne slides (som jeg har lært meg at det heter) på jobb! Negativscanner :thumbup:

Kan også få crossa bilder på papir på fotobutikken, men det er vel kanskje ikke vits i da?

Lenke til kommentar

Du må altid beholde esken, eller på annen måte memorere hvilken film du har i kamera. På innsiden av esken står forresten en grei huskelapp med foreslåtte verdier under forskjellige forhold.

Du har valgt å crosse denne filmen. Det er greit, men ikke glem å forsøke å bruke Lomo'en normalt også. Det er slik man lærer, man må krype før man kan gå. Det er tross alt slik den skal brukes, og de bildene du viste i starten av tråden var neppe crosset, eller spesiellt eksponert.

Fortsett kattekwinnen. Det ser ut til at denne tråden får litt levetid :p

Lenke til kommentar

Jepp, lenge leve tråd ;)

Her er de "beste" bildene fra LC-A:

LCA%20bro.jpg

Bro tatt i dagslys (overskyet). Skarpere enn det ser ut til her.

LCA%20marilyn.jpg

Kjent frøken tatt på samme tid som av broen.

LCA%20kveld.jpg

Tatt i kveldingen med stativ. Brukte noe lengre lukkertid her enn på de andre.

350D%20kveld.jpg

Tok et med 350D også (uten stativ). Se fargeforskjellen!

LCA%20r%e5dhus.jpg

Rådhuset som er rosa blir orange ;)

Tatt med Fish-eye:

F%20d%f8r.jpg

Det beste av alle, med skikkelig effekt.

Skal høre med han som satte i filmen hvilken det er jeg har i :)

Endret av kattekwinnen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...