Gå til innhold

Lomobilder med lomokamera?

Anbefalte innlegg

Snublet over noen bilder tatt med lomo-kamera, og de var tøffe! Har aldri hørt om dette fenomenet... Minner om polaroid-bilder. Noen som noe om dette? :)

Edit: har funnet ut at det er et polaroidkamera, Polaroid SX-70. Går det an å få kjøpt? :dontgetit:

Burde vel heller vært i en annen kategori, ja.. :cry:

Endret av kattekwinnen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som sagt Lomographic Society er stedet å starte. Der er det også webshop:

http://shop.lomography.com/shop/

Digital lomo har man vel forsåvidt på mobilen? :lol:

Enig i at det sikkert er et marked for digitale lomografiapparater som har alle de forskjellige artige funksjonene, men jeg litt usikker på hvorvidt det å ha skjerm bakpå er i tråd med den litt aleatorikk-pregede estetikkfilosofien som karakteriserer Lomografi-kulten. Man kan selvfølgelig argumentere for at en form for seleksjon skjer uansett, og at en skjerm bare flytter dette til tidligere i prosessen.

Lenke til kommentar

Heihå! Har nå sett på siden som olemm anbefalte, og studerer dette settet her: lca_c.jpg

Noen som vet noe om det? Jeg vet ikke... Vil det gi slike artige foto(lomo)grafier med spøkne farger? :blush:

Inneholder:

Standard Package:

- Lomo LC-A camera

- Hipshot Bag

- "Lomographiere" hardcover book

- 2 35mm film rolls

- Batteries and wriststrap

Hva med fremkalling, gjør fotosjapper det? :hmm:

Lenke til kommentar

LCA er et nok så dugelig Lomoapparat, men jeg tror du hadde hatt adskillig mer moro med å sette sammen et utvalg av plastikk-apparatene for det samme beløpet; f.eks.

* Fisheye Camera

* Coloursplash Camera

* ActionSampler og

* Supersampler

Det er også noen ferdige plastikk-kits, men de har med Holga, og mellomformat blir dyrt hvis du ikke fremkaller sjæl eller bruker dias (og 6x6-fremviser eller scanner).

Fremkalling gjøres hos alle fotoforhandlere som har litt peiling, det eneste som kan være forskjellig er kuttinga av negativene.

Lenke til kommentar

Hei igjen, det er så kjekt å få svar! :!:

Bruker de vanlig film også? Det var noe nytt for meg;) Har sett flere som har annonsert etter lomo-film, de virket desperate... Har sett på kameraene du anbefalte, og tror Coloursplash i hvertfall er noe for meg :D De koster jo ganske lite, men de ser ganske billige ut også ;) Hvordan er de å ta bilder med inne, vet du det?

Og jeg må vel gange sluttsammen med 0,25? Hersens moms... :innocent:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har brukt Lomo LCA i mange år til sammen, og det er faktisk et ganske kompetent og spennende kompakt-kamera. De super-sære fargene i lomografi kommer stort sett fra den spesielle blitz'en m fargefilter, selv om optikken i seg seg selv har en litt skrudd fargemetning. Eksponeringen er helt grei (manuell innstilling av iso fra 25 og 400), i alle fall med negativ film. Manuell blender v bruk av blitz. Skarpheten har man kontroll på manuellt.

Liker personlig best de skrudde fargene man får uten blitz. Litt utenom det vanlige, men ikke så ekstremt som det fremstilles på hjemmesiden til "samfunnet". Prøv gjerne m Ektachrome E-100 VS, og scan slidene etterpå. Treffer du m eksponeringen blir det ganske stilig, så sant motivet inneholder sterke farge-innslag. Synes faktisk man kan ta ganske seriøse bilder m LCA også. Med s/h-film er det en mer enn grei kompakt.

Vil du være garantert "møkkabilder" bør du nok gå for pakken m de billige plastkameraene. Holga må jo (ved siden av legendariske Diana) være et av de værste kameraene som er laget for 120-film. Det i seg selv skaper interessante bilder, men er ikke noe for meg (som fotograf). Synes mye av det jeg har sett på nettet er ganske tøft, dog.

Min andre kompakt er en Rollei 35b m Zeiss Triotar. Ofte velger jeg Lomo i steden for det når jeg skal ha med en kompakt på tur, snodig nok.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Jeg mener prøv den filmen. Årsaken til at jeg nevner den filmen er at VS i produkt-navnet står for Very Saturated, altstå er det en film med ekstra fargemetning. Sammen m Lomo LCA blir det en int kombinasjon, og filmen understreker i så måte de spesielle egenskapene til kamera. Ektachrome er slidesfilm (dia positiv), og kan nok trenge litt etterarbeid på pc'en hvis bildene ikke er perfekt eksponert. Under-eksponer gjerne litt (m hjelp av manuelle iso-innstillinger). F. eks. kan du eksponere nevnte E-100 VS som 160 iso i steden for 100 iso.

Negativ farge-film har jeg lite peiling på. Prøv å stikke innom en proff fag-handel og spør etter en film med ekstra kraftig fargemetning. Mener å huske Agfa hadde noen slike før, men de er jo "ute å seiler" i dag. Kanskje de fremdeles produserer slik film, kanskje en proff-butikk har noen ruller igjen i kjølen eller kanskje det finnes en alternativ film fra annen produsent.

Jeg mener ikke på noen måte at du trenger disse filmene for å få bra resultat med LCA. Da jeg brukte Lomo mest (for ca 10-11 år siden) brukte jeg mest Agfa CT-100 slidesfilm. Det er en film som er regnet som ekstremt nøytral, nesten "grå", og funket fint til å ta normale bilder med Lomo. Brukte også vanlig Fujichrome, men kan ikke huske at fargene ble spesiellt forvrengt med denne heller.

Lomo har selv en negativ fargefilm. Jeg har en liggende i kjøleskapet, men har ikke prøvd den selv enda. Sist jeg sjekket hadde Antonio Stasi Classic Camera i Bergen denne filmen inne. Hvis du har interesse for film-basert foto er han en grei person å stikke innom. Finnes få personer bak en disk som har et like lidenskapelig forhold til "gammeldags" fotografering enn ham (her til lands). Hos han har jeg kjøpt mine Rollei-kameraer, og det er altid noen til stede i butikken som kan gi noen råd mht valg av film.

Lykke til med dine nye leketøy. LCA'en kommer til å overraske deg med skarpe, fine bilder når du bruker det som vanlig kompakt også. Minner litt om Minox klassiske 35mm-kameraer i bruk, men er faktisk mer solid (metall). På utsiden er avstand angitt i meter, mens inne i søkeren kan du lese av skalaen som symboler. Praktisk og raskt i bruk.

Kanskje vi skulle danne en liten Lomo-kult her på sidene. Selv bruker jeg kamera som et normalt kompakt-kamera. Har ikke gått til innkjøp av Lomo-blitz enda. Kanskje jeg skulle det. Kunne også tenke meg å prøve det fish-eye kameraet du har bestillt. Det holder neppe samme (høye) kvalitet som LCA, men det er heller ikke poenget.

Du kommer til å bli overrasket over hvor bra LCA er. Mange her på forumet kommer med bastante meninger om dette lille vidunderet av et kamera, uten å noen gang ha brukt det. Det ser ut til å være en utbredt missforståelse om at LCA er et primitivt dritt-kamera. Det er langt fra sannheten. Lomo LCA er et kamera i en uvanlig høy kvalitet i forhold til prisen. Ikke helt i klasse med Rollei 35 og Minox GT/GL/ML, men er et greit alternativ. Du kommer til å bruke det til mye mer enn bare såkalt lomografi. Kamera føles solid, du har kontroll over parametre som eksponering og fokus, og resultatene er fine (om enn litt uvanlige).

Hadde vært ok hvis andre som har Lomo kunne delta i denne diskusjonen. Vet at de solgte det på Lømork Foto for 1200,- for et par år siden, så noen må det jo finnes her på berget. Kjøpte mitt første i 1992 fra en russisk sjømann (via en venn) for 200,- helt nytt og i eske. Det ble stjålet en vinter, og for litt over et år siden kjøpte jeg et brukt på loppemarked i Roma for 30 euro. Noen av mine best anvendte kroner, og jeg hadde lett betalt 1200,- for et nytt den dag i dag. Tross alt var det ment som et alternativ til Minox når det ble lansert. Siden amatør-fotografer i gamle Østblokken normalt brukte s/h på den tiden, ble det ikke lagt så stor vekt på fargekorrigering da det ble konstruert. Derfor den snodige fargeballansen.

Lykke til. Du kommer til å bli glad i det lille, svarte metall-kameraet. Det andre kan jeg ikke uttale meg om. Go, girl! Snap the world.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Hei! Kjekt med langt svar! :) Har blitt rådet av en lomograf til å skyte med dias-film, og så cross-fremkalle den. Heldigvis er det en lokal butikk som gjør dette! Gleder meg veldig til å eksprimentere! Har sett at resultater med vanlig negativ film også blir ganske bra. Har du lagt ut dine bilder på nettet et sted så jeg kan få se? :) Er særlig spent på hvordan bilder tatt i overskyet vær og inne... Har foreløbig ikke kjøpt blitz :).

Lenke til kommentar
Min andre kompakt er en Rollei 35b m Zeiss Triotar. Ofte velger jeg Lomo i steden for det når jeg skal ha med en kompakt på tur, snodig nok.

Fantastisk kamera, pappa har et ligende, som jeg ville prøve, men dagen etter at jeg puttet film og batterier i det gikk lysmåleren i stykker (har inntrykk av at det gjerne skjer med kameraer som har ligget noen år). Skulle gjerne ha prøvd det, vet du om noen som reparer det?

Lenke til kommentar

Først til spørsmålet om bilder på nettet. Tror ikke jeg kommer til å publisere mine gamle lomografier. Er blitt for kritisk til mine egne arbeider etter jeg sluttet og jobbe for presse og ble en gla' amatør. Vil helst være "kunstner" nå, og har enda ikke funnet bildene mine verdige til publikasjon i en slik sammenheng. Må verne om imaget, vettu :blush:

Mht reparasjon. Det var vanskelig. Hvis du mener Lomo, så har jeg ikke hatt et lenge nok til at det er gått i stykker. Mener du Rollei, så trenger du ikke fikse den. Regner med at du snakker om en Rollei 35, eller 35 LED, siden du nevner batteri. 35b har selen-lysmåler, og bruker ikke batterier. Det trenger ingen av Rolleis klassiske kompakter, fordi lukkeren er mekanisk som et urverk. Derfor kan du bruke en ekstern lysmåler til du har lært å beregne lyset med hodet. Fantastisk optikk gjør det verdt det å lære seg noen grunnregler, og med negativ film er det ikke så vanskelig, siden du har bra slingringsmonn.

Obs: kom på noe i siste liten. De gamle Rollei 35 fra '60 og '70-tallet brukte de nå forbudte kvikksølv-batteriene (mercury-batteries). For å bruke moderne batterier må lysmåleren enten om-kalibreres eller brukes sammen med adapter. Adapter får du tak i på e-bay. Sjekk på noen av fan-sidene til Rollei. Der finnes mer info om emnet.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Mente Rolei, er ikke topp modellen jeg har men "billigmodelen" Rolei 35c. Skjønt billig og billig den har fortsatt utrolig bra optikk i forhold til dagens billigzoomer, men ikke like bra som de aller dyreste rolei 35 ene.

Ja er fult klar over at den er helmekanisk, men mine fotoskils innebærer at jeg ikke vil plundre meg ekstern lysmåler jeg kan rett og slett ikke nok. Litt synd det der i og med at jeg har en Nikon f2 med toppopptikk ligende som har akkurat det samme problemet.

Var nok jeg som bomma litt på batteriene hvis Rolei'en er beregnet for kviksølvsbatterier antar jeg at det akaliske jeg kjøpte har brent opp noen syltynne komponenter inne i lysmåleren.

Lenke til kommentar

På tide å lære seg noen standard-innstillinger, da. Vrenger du esken filmen kommer i, finner du en skala for innstilling av blender og lukkertid. Den kan du ha i baklommen eller teipe på baklokket som huskelapp. På den måten lærer du utrolig mye. Siden du også har en F2 har du flere enn en grunn til å gjøre det.

F2'en er greiere å reparere. Den kan du bare skifte ut Photomic-prismen på. Grunn-modellen hadde i likhet med Nikon F ikke lysmåler. En pent brukt får du tak i på auksjoner. Du kan også prøve å ringe Antonio Stasi i Bergen. Nå har jeg nevnt den koselige, lille spesialbutikken hans så mange steder, at det bør også nevnes at jeg IKKE jobber der. Hvis ikke er jeg redd jeg snart blir sensurert for snik-reklame. Synes bare at den butikken ikke kan få nok skryt. Det finnes ingen make butikker i Norge. Han selger også Lomo-film og film til Polaroid SX-70, som jeg ser noen har problemer med å få tak i.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...