Πεισιθάνατος Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Jeg kom til å tenke på at vi bruker ganske mye gradsadverb når vi snakker. (Jeje, nå har jeg skrevet et allerede.) Jeg tror vi kan være enige om at de fleste bruker en del gradsadverb. Men bruker vi for mye av det? I enkelte tilfeller er det nødvendig å bruke gradsadverb, men ofte kan vi fint unngå dem. Det blir jo litt dumt å bruke gradsadverb i enkelte sammenhenger og. For eksempel: -Den iskremen var forferdelig god. -Det huset var kjempelite. (sammentrekning) Dette er jo motsetninger. Hvis vi skal beskrive noe som er stort, er det mange som bruker gradsadverb for å forklare at det er stort. Veldig stort, kjempestort, etc. Ofte kan vi si bare 'stort' for å uttrykke det samme. Gradsadverb som ekstremt, veldig, kjempe-, forferdelig, ufattelig, svært, enormt, kolossalt, etc. kan gjerne utelates. Hva er deres meninger? Bruker vi for mye gradsadverb? Og, ja, det er mye annet vi kan rette på i språket vårt, som f.eks. forskjellen på 'ennå' og 'enda', forskjellen på 'da' og 'når', osv., men jeg tenkte at denne tråden kunne være om gradsadverb. Lenke til kommentar
Der Kommissar Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Jeg synes det er vanvittig bra med gradsadverb, for det gjør setningene utrolig mye bedre. Er en kjempebra måte å gjøre setningene superbra. Lenke til kommentar
Even. Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Er bare så utrolig sinnsykt enig med deg. Settniger med gradsadverb er bare ufattelig mye morosmmere å lese enn kjempekjedelige vanlige settninger. Synes det er kjempegreit jeg. Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Lært noe nytt på skolen? Neida, jeg er enig med deg. Eller, folk flest er vel så vandt til det så. Men vi bruker det mye, men siden det er en del av språket vårt så. Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 1. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2005 Lært noe nytt på skolen? 5238530[/snapback] Ja, men ikke idag. Lærte dette for en god stund siden. Jeg kom bare til å tenke på at vi bruker en del gradsadverb da brutter'n begynte å bruke 'ufattelig' som et gradsadverb til alt. Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Lært noe nytt på skolen? Neida, jeg er enig med deg. 5238530[/snapback] Ja, men ikke idag. Lærte dette for en god stund siden. Jeg kom bare til å tenke på at vi bruker en del gradsadverb da brutter'n begynte å bruke 'ufattelig' som et gradsadverb til alt. 5238553[/snapback] Bare tøys fra min side. Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Hehe, motsetninger er jo bare deprimerende gøy! Hørt om mannen som var perverst sofistikert? Hørt om hun som hadde sinnsyk god mental helse? Hørt om den drit gode isen? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Engelskmenn bruker faktisk dette i enda større grad enn vi gjør. Lenke til kommentar
Shikaru Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Du kan jo prøve å gå en dag uten gradsadverb Lenke til kommentar
hylo Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Uten gradsadverb vil jeg ha problemer å prate. Jeg bruker dette ufattelig mye. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Gradsadverb er jo bare kjempeviktig for at vi skal ha et fargerikt språk. Det ville være nitrist uten. Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Neida, mengden er helt OK. Daniel Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Jeg kommer til å få problemer om jeg skulle slutte med gradsadverb. Det blir litt teit å bare kalle noen for teit, i stedet for sinnssykt teit. Lenke til kommentar
MagE Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Enormt enig med de fleste her. Tipper denne tråden kommer til og dø ganske snart. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Denne tråden blir nok ikke voldsomt lang, nei. Lenke til kommentar
MagE Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Tipper 10,50kr på at den ikke blir like enorm som SO4 Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 "Bruker vi for mye gradsverb?" Vent vent, jeg må se om jeg bryr meg... Nope dessverre, jeg klarte rett og slett ikke bry meg *snufs* Men kan vel svare ja, så jeg går mot strømmen for en gangs skyld... Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Jaja ,Knut, prøv et annet forum. Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Ja vi bruker mye gradsadverb. Men problemet er egentlig at vi bruker de samme om, om, om og om igjen. Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 3. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2005 Engelskmenn bruker faktisk dette i enda større grad enn vi gjør. 5238800[/snapback] Gjør de virkelig det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå