Gjest Slettet+6132 Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 [Og når det gjelder dette med 18V målt hos AR-Data med tilhørende ny "brenner-funksjon" på en CD-spiller.. så høres dette mer ut som en morsom røverhistorie..Har aldri hørt om ett optisk drev som tar fyr ved å bli koblet til en molex, men så har jeg defintivt ikke sett og hørt alt her i livet.. Nei det har du ikke, og det med å ta ting bokstavelig høres det heller ikke ut som du har gjort. Kildekritikk er vel et kjent begrep for de fleste av oss. Selv har jeg i alle fall tolket ting til den betydning at leseren til ARdata døde av elektrosjokk, ikke at den eksploderte, eller skrek i smerte om noen skulle finne på å tro det. 5262498[/snapback] Da ARdata testet strømforsyningen, brente den opp en av teste CD-ROM leserne deres. De testet den og leste av 17V! Kanskje du trenger en tolk? Lenke til kommentar
Myron Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Nå skal ikke jeg ta side her, men slik denne saken har utviklet seg, og all den oppmerksomhet den har brakt med seg, så tror jeg at Microplex er MYYYYE bedre tjent med å erstatte pc'en til denne stakkaren/idioten, enn å la dette fortsette. Jeg innbiller meg at jeg ville betalt denne stakkaren/idioten, og krevd produsenten for utleggene, evt. delt dem med enten/både produsent og bruker. For dette er veldig dårlig reklame. Og selv om jeg er kritisk til det som blir sagt her, så faller mitt personlige omdømme av Microplex, så gudene vet hva de naive og dumme tenker om Microplex etter å ha lest dette. That's just my 2/10ths of a dime Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Du skal ikke se bort fra at det er akkurat det noen spekulerer i. Det er klart MP taper på negativ oppmerksomhet men de må hele tiden vurdere om de har en så god sak at de vil gå ut med pluss til slutt. Hvis de skulle gi seg hver gang de risikerte at noen gikk ut i et eller annet forum mot dem kunne de like gjerne stengt butikken med en gang. Det at de velger å kjøre saken videre tross den negative oppmerksomheten kan være et tegn på at de faktisk har en god sak. Lenke til kommentar
Winged Monkey Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Kildekritikk er vel et kjent begrep for de fleste av oss. Selv har jeg i alle fall tolket ting til den betydning at leseren til ARdata døde av elektrosjokk, ikke at den eksploderte, eller skrek i smerte om noen skulle finne på å tro det. 5262498[/snapback] Kildekritikk er et temmelig sentralt begrep her ja. Innlegget ditt var i og for seg fornuftig nok, men mye av det du skriver forutsetter at den informasjonen vi har fra en tredjehånds kilde er riktig. Jeg tviler ikke på at det Big SturL skriver er oppriktig sett fra hans ståsted, men hvilke garantier har vi for at kompisen hans ikke er en sint liten fjortis som ønsker å ta hevn på microplex via Big SturL som proxy? Hvordan vet vi at han i det hele tatt har levert inn strømforsyningen til AR-Data? For meg så er det litt for mange usikre variabler her til at jeg gidder å ta noe parti enten i den ene eller den andre retningen. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Galt under bytte? ARdata sin test da, teller ikke den? 5261455[/snapback] ARdata sin test teller vel ca. like mye som Microplex sin test. Siden Microplex har testet og ikke funnet noen feil, mens ARdata hevder at det var feil, så er du egentlig like langt. 5262400[/snapback] Vel ikke helt. Microplex er part i saken - det er ikke ARdata. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Vel ikke helt. Microplex er part i saken - det er ikke ARdata. 5262883[/snapback] Om Microplex er sikre i sin sak, har de sikkert ikke noe imot å benytte et annet firma til testing. Hvem som skal bestemme hvilket firma blir et annet spørsmål igjen. Lenke til kommentar
kjbu Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Slik jeg leser denne saken, ser det ut som en brukerfeil. Løs skrue e.l. Jeg har også flere ganger opplevd folk som har spurt etter hjelp, og har da funnet ut at de har montert hovedkortet direkte på monteringsplata UTEN avstandsklosser. Dette viser at det er mange ting som kan gå galt Stoler ikke helt på ARData sine målinger. Har de utstyret som trengs for å måle strømforsyninger ? Evt. når ble utstyret sist kalibrert ? I en evt. rettsak vil slike faktorer komme på banen, og tror jeg riktig har ikke ARData har noe å tilføre saken Microplex har profesjonellt utstyr for å måle PSU'er. Men jeg tror ikke de kan henvise til kalibrering heller (for å bevise at de målte verdiene er riktig), men uansett vil et slikt apparat vektlegges mer i en rettslig avgjørelse Virker som brukeren har gjort en stygg bommert og prøver å få Microplex til å betalen for skaden han selv har forårsaket Som utenforstående tolker jeg saken slik, dessverre. Mvh Kjetil Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Galt under bytte? ARdata sin test da, teller ikke den? 5261455[/snapback] ARdata sin test teller vel ca. like mye som Microplex sin test. Siden Microplex har testet og ikke funnet noen feil, mens ARdata hevder at det var feil, så er du egentlig like langt. 5262400[/snapback] Vel ikke helt. Microplex er part i saken - det er ikke ARdata. 5262883[/snapback] Og du tror virkelig at et seriøst firma ville testet en strømforsyning ved å koble den til en CD-rom-spiller og ikke et voltmeter? "Heisan, her er en strømforsyning det er noe galt med. Det hadde visst begynt å brenne i hovedkortet som den ble koblet til. La oss forsøke å koble den til en CD-rom-spiller for å se om det samme skjer her..." Nei, så dumme tror jeg ikke ARdata er. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Slik jeg leser denne saken, ser det ut som en brukerfeil. Løs skrue e.l. Jeg har også flere ganger opplevd folk som har spurt etter hjelp, og har da funnet ut at de har montert hovedkortet direkte på monteringsplata UTEN avstandsklosser. Dette viser at det er mange ting som kan gå galt Stoler ikke helt på ARData sine målinger. Har de utstyret som trengs for å måle strømforsyninger ? Evt. når ble utstyret sist kalibrert ? I en evt. rettsak vil slike faktorer komme på banen, og tror jeg riktig har ikke ARData har noe å tilføre saken Microplex har profesjonellt utstyr for å måle PSU'er. Men jeg tror ikke de kan henvise til kalibrering heller (for å bevise at de målte verdiene er riktig), men uansett vil et slikt apparat vektlegges mer i en rettslig avgjørelse Virker som brukeren har gjort en stygg bommert og prøver å få Microplex til å betalen for skaden han selv har forårsaket Som utenforstående tolker jeg saken slik, dessverre. Mvh Kjetil 5262982[/snapback] Hvor profesjonelt utstyr trenger man for å måle en spenningen på en slik måte, holder ikke et multimeter? Og det er vel grenser for hvor nøyaktig kalibrert det må være, det er snakk om 12v og 17v her, ikke 12v og 12.01v. Om AR og Microplex er uenig er det helt sikkert en grunn til det, men jeg tror ikke utstyrsfeil er grunnen. AtW Lenke til kommentar
Millmax Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Tror heller ikke på at CD-ROM'en har brent. Når et noenlunde profft firma mottar en strømforsyning som etter sigene har brent en PC, måler de spenningsprofiler først. Ingen vil kople på en CD-ROM på 17V. Personlig synes jeg synd på en del HW butikker som blir plaget av påståelige "nOOb fjortiser" (uten henvisning til denne saken). Slike klager gjør HW dyrere for deg og meg. Kan ikke si jeg heier hemningsløst på trådstarter. Det må da være lov å ta konsekvensene av å drite seg ut, selv om man bare har en ukelønn på 200kr (igjen uten henvisning til denne saken). Lenke til kommentar
storken Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 det med den cdspillern virker som en løgn for å stille microplex i et dårlig lys ved å si at ARdata har rett og at microplex har juksa. for alt jeg vet så kan jo dette være svindel også... og at dem ikke går med på å gi kameraten til trådstarter ny pc på ett blunk vitner ikke om dårlig service dårlig service er hvis dem ikke svarer eller slikt og emnetittel skal være presentert uten ! Dårlig service fra Microplex.no! Svidd data! Lenke til kommentar
Microplex Norge AS Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 (endret) Jeg nevnte tidligere at jeg ikke kom til å poste mer i denne tråden, men jeg ser et visst behov for å komme med noen oppklaringer igjen. Som trådstarter nevner har serviceverkstedet målt at strømforsyningen leverer 16-17 volt. For oss har problemet vært at vi ikke har vært i stand til å finne feil på strømforsyningen - alle verdier er innenfor det ATX spesifikasjonen tillater. Jeg har vært i kontakt med serviceverkstedet (det viste seg at det var en venn av familien/kunden som arbeidet der) og fikk forklart at multimeteret de hadde brukt til å måle spenningen med hadde slått seg av like etter målingen. De hadde tolket dette som at PSU'en ga en altfor høy spenning som multimeteret ikke taklet. Jeg forklarte at et slikt resultat nok heller kom av dårlige batterier i multimeteret og spurte om de hadde dobbeltsjekket resultatet med et annet multimeter eller forsøkt å bytte batteri. Det hadde de ikke, men servicetekniker mente batteriet skulle være i orden. I dag ringer jeg tilbake til serviceverkstedet og snakker med en annen tekniker. Han kan fortelle at batteriet på multimeteret ganske riktig hadde vært dårlig og akkurat er blitt byttet. Han sier seg enig i at målingen de har utført derfor nok har vært feil og at for høye spenninger dermed ikke har vært årsaken til problemene med maskinen. Hva som kan ha forårsaket feilene visste han ikke, men han fortalte at det var mer enn strømforsyning som var blitt byttet (bl.a. kabinett) og at kunden selv hadde montert komponentene i det nye kabinettet. Kunden har kjøpt seg nye komponenter - også ny strømforsyning - så jeg har derfor tilbudt dem at de kan velge andre varer for kjøpsbeløpet så de slipper å ende opp med 2 strømforsyninger. (Som en fotnote kan nevnes at kunden nå mener at både vi og serviceverkstedet tar feil og at det fremdeles er noe galt med strømforsyningen, så... ) -- mvh Espen Faale Microplex Norge AS (Edit: Trykkleif :-) ) Endret 7. desember 2005 av Microplex Norge AS Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Hm, hvis nå AR Data kan bekrefte at Microplex har vært i kontakt med de og at det stemmer det som blir skrevet sist av Microplex, så er jo saken død og begravet. Lenke til kommentar
storken Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 bra microplex! og synd med maskina til kameraten til trådstarter. synes egentlig at denne kan stenges for det er ikke mer å diskutere. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Vel, da beviser det vel at ARDate er useriøse hvis de leverer fra seg et sånt testresultat som ikke er kvalitetssjekket. Vel, da er det nok noe kameraten har gjort iden Microplex og ARData har komet til at det ikke har vært noe feil.. Lenke til kommentar
w00pla Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Vel, da beviser det vel at ARDate er useriøse hvis de leverer fra seg et sånt testresultat som ikke er kvalitetssjekket. Vel, da er det nok noe kameraten har gjort iden Microplex og ARData har komet til at det ikke har vært noe feil.. 5264189[/snapback] Vel, ARdata har aldri vært så særlig seriøse, men de er faktisk en av de store databedriftene i Norge som ikke lever av netthandel, og har en omsetning på bortimot 3 millioner i året om jeg ikke husker feil, men det er for det meste på andre ting enn service på datamaskiner. Men det siste innlegget til Espen Faale satte jo hele saken i et annet lys. ------ Nå ønsker jeg å kommentere en del innlegg som ble gjort i forkant av dette, av personer som tydeligvis ikke vet så mye om elektroteknikk eller ikke kjenner til ARdata (gjelder vel forøvrig de fleste her inne?): Man trenger et multimeter for å måle en PSU, og en ledningsbit (hvis man gjør det på den uproffe metoden), ikke noe mer. Man trenger heller ikke å kalibrere noe av utstyret [bortsett fra å faktisk sette multimeteret til å måle likespenning under 20V]. Slik saken var presentert tidligere virket det også som det var noe galt med strømforsyning, men når ARdata nok en gang skuffer og ikke greier å teste en PSU så ble jeg, mildt sagt, overrasket - jeg hadde forventet bedre av to ufaglærte og en serviceelektroniker. At enkelte faktisk begynner med personangrep i en slik tråd som dette tyder forøvrig på at de ikke burde være aktive på et forum, men heller på en skole et eller annet sted. Nok om det. Synes i alle fall at det er bra at Microplex svarer for seg og avklarer saken her. Lenke til kommentar
GA Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 (endret) Tror nok ikke det er noen vits å henge ut AR Data... Har vært mye borti de, og de er seriøse. Her virker det som om en teknikker har forsøkt å hjelpe en venn rett å slett(tabbe!)... Hvis jeg hadde fått vite hvilken AR data avdeling dette gjelder, så kunne jeg lett fått sjekket alt sammen! Dette virker som en brukerfeil fra min side, og har ingen tro på at det er noe galt med PSU hvis microplex sier det ikke er det!(høres rimelig useriøst ut at kameraten din nå sier ARData også tar feil) Tror han har satt i noe feil, og nå prøver å slippe å måtte betale for nye deler. Er også bra at microplex tilbyr han å kjøpe noe annet for summen, det er det ikke noe krav til at de må gjøre! Har selv hatt problemer med varer fra Microplex ganske nylig, og det løste de utrolig bra! Faktisk langtbedre enn det jeg ville de skulle gjøre! Tresprit: Du vet tydligvis ikke mye om AR Data du heller 3mill i året? Hehe, vil tro gutta der hadde ledd godt av det tallet for å si det sånn! At en person hos AR Data gjør en feil er en ting, de er ikke useriøse fordet. Derimot burde den personen som har gjort feilen få beksjed om å sjekke nøyere neste gang! Endret 7. desember 2005 av GA Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Nå ønsker jeg å kommentere en del innlegg som ble gjort i forkant av dette, av personer som tydeligvis ikke vet så mye om elektroteknikk eller ikke kjenner til ARdata (gjelder vel forøvrig de fleste her inne?): Man trenger et multimeter for å måle en PSU, og en ledningsbit (hvis man gjør det på den uproffe metoden), ikke noe mer. Man trenger heller ikke å kalibrere noe av utstyret [bortsett fra å faktisk sette multimeteret til å måle likespenning under 20V]. Ja, det var det jeg trodde, så utstyret skulle ikke ha så mye å si, men brukerfeil kan man jo ikke gardere seg imot. (Altså feil bruk av multimeteret) AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 bra microplex! og synd med maskina til kameraten til trådstarter. synes egentlig at denne kan stenges for det er ikke mer å diskutere. 5264157[/snapback] Så fint du ikke synes det er noe mer å diskutere, hvis du ikke ønsker å henge i tråden mer, så er det jo bare å la være, så kan vi som ønsker å diskutere videre gjøre det. AtW Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 Aldi hørt om ARdata egentlig. (3millioner? er ingenting for en databedrift) Men siden MP har hatt kontakt med de regner jeg med at saken mer eller mindre er løst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg