storken Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Dessuten går det ikke an å sette inn minnet feil. Om det ikke er skikkelig inni, har ikke dette noe effekt utover resten av systemet. 5259823[/snapback] jo det har det hvis en ende er neid og den andre enden ikker er nedi da kan du svi hovedkortet pga dette! Lenke til kommentar
Osse Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 (endret) Hehe, tragisk sak dette. Nå tar jeg ikke alt for god fisk, en dataforhandler har sagt at den gir 18v, senere modifisert til at det var 17 v, microplex hevder det er ingen feile spenninger på psu'en. Men har bygd mange pc er gjennom tiden, og vel engang har jeg opplevd røyk og meget illeluktede pc, - Men dog en meget lærerik opplevelse for meg, har ikke gjentatt seg de siste år "kryss i taket" Og syndern, jo en farbarska skrue som hadde forvilla seg løs ned på HK, hk og cpu gikk rett i dass, men resten kunne jeg bruke, hehe, vel dette var bare en historie som viser hvor lett en liten tue / skrue kan velte en stort lass / ny PC. Edit, n¨r jeg tenker etter så var det HD og hk som gikk i dass, cpu'en funka faktisk en amd k-2 300mhz, hadde stor glede av den i flere år Edit: Psu'en er faktisk fortsatt i livet, men for et par år siden begynte vifa å låte som ei premenstruell vestkantfrue, så jeg pakke den ned, kun for bruk i nødsfall sånne sipekjerringer Endret 6. desember 2005 av Osse Lenke til kommentar
abcosv Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Den første gangen jeg åpnet kabinettet på den nye PC-en til far (en ferdigbygg-pc kjøpt via hjemmepc-ordningen), fant jeg en løs skrue liggende på skjermkortet. Dette var en profesjonelt bygd PC fra Targa i Tyskland, sikkert av typen samlebånd, så feil kan skje, selv i produksjon i så stor skala. Denne PC-en hadde nok blitt kastet godt rundt i løpet av transporten, så skruen kunne nok ha havnet hvor som helst i maskinen - kun flaks gjorde at den ikke landet et sted der et lite metallobjekt kan gjøre store skader på en PC. Det microplex nok vil frem til her, er at siden deres testere (som man må forutsette innehar det samme ferdighetsnivået som ARData) ikke finner noe galt med strømforsyningen, er det ikke en feil fra deres side. Og det er jo klart; er et ingen feil fra deres side, er det heller ikke opp til dem å erstatte datautstyret til kunden. Det hadde vært interessant å få hele historien direkte fra kunden det er snakk om, slik at kildene er så rene som mulig (en fjør->ti høns), både for kunden og microplex' del. Lenke til kommentar
Hans Erling Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Det er noe som sier meg at Microplex ikke har taklet veksten sin de siste par åra. Har sett endel flere klager etterhvert. Dette kan selvsagt være p.g.a. at de har fått flere kunder og statistisk skal da få flere feil. Eller det kan være at de ikke taklet sin 1200% oppgang forrige år. De var faktisk den bedriften i Norge som økte mest i fjor. Jeg tviler på at veksten vil fortsette hvis dette er hvordan de skal begynne å behandler kundene. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 6. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2005 Det microplex nok vil frem til her, er at siden deres testere (som man må forutsette innehar det samme ferdighetsnivået som ARData) ikke finner noe galt med strømforsyningen, er det ikke en feil fra deres side. Og det er jo klart; er et ingen feil fra deres side, er det heller ikke opp til dem å erstatte datautstyret til kunden. Merkelig at du skulle nevne ARdata i det hele tatt, for DE målte strømforsyningen til 17-18V. Hmm, kanskje microplex bare testa en annen av samme type og tok bilde av det? Det håper jeg virkelig ikke for kundened skyld. Lenke til kommentar
[BZ]cy_demon Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 (endret) Hvis ARdata sier at stroemforskyningen er defekt og du har det skriftlig eller paa email kan du bruke det som bevis for at Selve stroemmforskyningen var defekt. § 15. Tingens egenskaper Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet. § 16. Mangel Tingen har en mangel dersom a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15 b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen. Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd. Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet. Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe som har sin årsak i materialer som er levert av forbrukeren. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren på grunn av materialenes uegnethet burde ha frarådet bruken av dem. Du kan bruke: § 15 a) PSU i datamaskin (sier seg selv) b) Levre riktig spenning (Her bruker du beviset fra ARdata) c) Hvis det staar paa psu at den passer til alle hovedkort eller liknende kan du legge ved bevis paa det ogsaa f) Spesifikasjonene er skrevet paa PSU og skal vaere korrekte (bilde eller spec fra psu) og § 16 a) Ved brudd paa § 15 har tingen en mangel og du har rett til erstattning under § 26. Forbrukerens krav ved mangler Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28 b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30 c) kreve prisavslag etter § 31 d) kreve heving etter § 32 e) kreve erstatning etter § 33. Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende. For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder bestemmelsene om mangler så langt de passer. Partene kan avtale en annen løsning. Avtalefriheten gjelder likevel ikke for installeringsforpliktelser som inngår i salgsavtalen. Microplex er ansvarlig for skader i din maskin som foelge av den defekte PSU. § 34. Produktskader Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk. For andre produktskader enn dem som er nevnt i første ledd, kan forbrukeren kreve erstatning med mindre selgeren godtgjør at tapet ikke skyldes feil eller forsømmelse på selgerens side. EDIT: Leif Endret 6. desember 2005 av [BZ]cy_demon Lenke til kommentar
dominus Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 hvorfor ikke sende boksen til Microplex? så kan de se feilen selv, eller levere maskinen inn til ett anerkjent verksted som begge parter går god for og la de avgjøre hva som faktisk har skjedd? har en "komiker" (så elendig med praktiske ting at det blir komisk) som venn som svidde hovedkortet og PSu ettertrykkelig når han plasserte flere spacere feil under hovedkortet og skylte på PSU en.. Men for Microplex å ta en diskusjon via en tredjeperson blir helt umulig. Bare å ta en sådan debatt i forumet er på trynet.. gjør opp dere i mellom.. Hvorfor? enkelte som ikke liker Microplex får mer vann på mølla, og de som liker de går enda mer i skyttergravene. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 hvorfor ikke sende boksen til Microplex? så kan de se feilen selv, eller levere maskinen inn til ett anerkjent verksted som begge parter går god for og la de avgjøre hva som faktisk har skjedd? har en "komiker" (så elendig med praktiske ting at det blir komisk) som venn som svidde hovedkortet og PSu ettertrykkelig når han plasserte flere spacere feil under hovedkortet og skylte på PSU en.. Men for Microplex å ta en diskusjon via en tredjeperson blir helt umulig. Bare å ta en sådan debatt i forumet er på trynet.. gjør opp dere i mellom.. Hvorfor? enkelte som ikke liker Microplex får mer vann på mølla, og de som liker de går enda mer i skyttergravene. 5260334[/snapback] Det er vel fordi de ikke klarer å bli enige at saken er havnet her..... tror de fleste leverandører har mest å hente på å strekke seg langt i første omgang. Jeg har i hverfall blitt skeptisk til Microplex... Lenke til kommentar
ilstang Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Microplex har jo testet strømforsyningen og kommet til at den fungerer. Altså har noe gått galt under bytte av strømforsyning. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 skrev han ikke at det ble kjøpt et kabinett også? kan jeg konkludere med at de flyttet alt av hardware over i et nytt kabinett, og byttet ut den gamle PSU'en...? Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 6. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2005 Microplex har jo testet strømforsyningen og kommet til at den fungerer.Altså har noe gått galt under bytte av strømforsyning. 5260933[/snapback] Galt under bytte? ARdata sin test da, teller ikke den? Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 (endret) godt poeng... og dere sitter jo faktsik med en svidd data også... en svidd data + bekreftelse på at PSU'en lager fyrverkeri = ? edit: jeg satt faktisk å leste gjennom denne tråden mens jeg sleevet min egene nye PSU (også fra microplex), en MIST... er ferdig nå med å sette den i, og for en "heftig" opplevelse... Endret 6. desember 2005 av jalejale Lenke til kommentar
dominus Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Galt under bytte? ARdata sin test da, teller ikke den? 5261455[/snapback] hvilken test har de kjørt og hvordan har de gjort det og med hvilket utstyr? det er essensielle spørsmål her for å gi kredit til testen ARdata har gjort. det holder ikke å dytte ett multimeter ned i boksen ser du.. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 6. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2005 hvilken test har de kjørt og hvordan har de gjort det og med hvilket utstyr? det er essensielle spørsmål her for å gi kredit til testen ARdata har gjort. det holder ikke å dytte ett multimeter ned i boksen ser du.. 5261907[/snapback] Det er et veletablert dataverksted, men forhåpentligvis kyndige teknikere, så jeg regner med de brukte riktig metode. Men ikke glem at CD-ROM-leseren deres begynte å "brenne". Lenke til kommentar
dominus Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 nå har jeg jobbet med datamaskiner og teknikere siden 1988 og jeg kan berolige deg med at jeg har hørt de mest utrolige historier. hva om de kort og greit har brukt en cdspiller som allerede var "nesten helt defekt" og den tok kvelden på grunn av en feil på den og ikke psu'en.. det er litt for mange variabler her som gjør at jeg ikke tar alt for god fisk. når du tidligere forteller at dere måtte hjelpe han med å fravelge Q-Tec psu..nåvel jeg tenker mitt.. uten å forsvare Microplex, jeg har og hatt en feid med de men det løste seg til begges interresse. Lenke til kommentar
nercix Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 OT: Vet jo ikke hva jeg selv skal sie om ARData... En ting jeg kan si er at de er flinke (kreative) når det gjelder å føre garantisak mot produsent, synd de ikke fører sunbeam psuer. (uttaler meg ikke mer itilfelle de er inne å leser tråden her) --- Når det gjelder det med for høyspenning, lurer jeg på hva som skjedde her i går. Det sa pang! ALLE sikringene i huset hadde gått og mange lyspærer hadde gått, i tillegg til at hovudsikringen på to tv'er gikk (tv-reperatør kom hit), og en gammel microbølge ovn som ikke virket lenger. Jeg er i bunn og grunn glad for at jeg har overspenningsvern til data'n min . Elektrikeren fannt ingen feil. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Galt under bytte? ARdata sin test da, teller ikke den? 5261455[/snapback] ARdata sin test teller vel ca. like mye som Microplex sin test. Siden Microplex har testet og ikke funnet noen feil, mens ARdata hevder at det var feil, så er du egentlig like langt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 skrev han ikke at det ble kjøpt et kabinett også? kan jeg konkludere med at de flyttet alt av hardware over i et nytt kabinett, og byttet ut den gamle PSU'en...? 5261145[/snapback] "Big Sturl".. Hva med å avklare det ovenstående? Dersom alt av HW inkludert ny PSU ble montert i nytt kabinett er sannsynligheten til stede for at en liten feil ved montering forårsaket en kortslutning.. Og når det gjelder dette med 18V målt hos AR-Data med tilhørende ny "brenner-funksjon" på en CD-spiller.. så høres dette mer ut som en morsom røverhistorie.. Har aldri hørt om ett optisk drev som tar fyr ved å bli koblet til en molex, men så har jeg defintivt ikke sett og hørt alt her i livet.. Lenke til kommentar
w00pla Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 (endret) Hvis du skal rette på noen så får du jammen ha rett! http://www.sprakrad.no/templates/Page.aspx?id=682#apostrof 5259105[/snapback] Jøss, beklager så mye... Merkelige saker forresten, virker som jeg må saksøke noen, for jeg HAR lært å skrive genitivsformen av ting med med "'s" på skolen. Men enda en gang tar vi da denne tråden off-topic, selv syntes jeg det var nok med den første posten jeg, men jeg beklager virkelig - og så får jeg slutte å skrive så mange ting med apostrof. Back on topic: OT:Vet jo ikke hva jeg selv skal sie om ARData... En ting jeg kan si er at de er flinke (kreative) når det gjelder å føre garantisak mot produsent, synd de ikke fører sunbeam psuer. (uttaler meg ikke mer itilfelle de er inne å leser tråden her) --- Når det gjelder det med for høyspenning, lurer jeg på hva som skjedde her i går. Det sa pang! ALLE sikringene i huset hadde gått og mange lyspærer hadde gått, i tillegg til at hovudsikringen på to tv'er gikk (tv-reperatør kom hit), og en gammel microbølge ovn som ikke virket lenger. Jeg er i bunn og grunn glad for at jeg har overspenningsvern til data'n min . Elektrikeren fannt ingen feil. 5262284[/snapback] Jeg er i alle fall av den oppfatningen av at, uansett hvor kreative enkelte mener ARdata er, så har de dokumentert at PSU leverer 17V på utgang, og JA - dette KAN gjøres med et helt enkelt multimeter til 99,- fra Ergo, eller med stasjonært et til 6-7 hundre kroner som de har på ARdata (har sett det selv). Selv om Microplex IKKE finner feil på strømforsyningen NÅ, finnes det bevis for at det har vært feil på den. Feil som faktisk kan dukke opp og forsvinne ved hjelp av postgang (Vi vet alle hvordan posten behandler pakkene sine). Hvem sier at en feil må være statisk? Det er jo feilen som har intruffet, og som ARdata da faktisk HAR dokumentert, som er emnet for klagen til Microplex. For ARdata sin del har de faktisk ikke noe utbytte av å "si" at strømforsyningen ga 17V ut, hvis den ikke gjorde det. Og når det gjelder dette med 18V målt hos AR-Data med tilhørende ny "brenner-funksjon" på en CD-spiller.. så høres dette mer ut som en morsom røverhistorie..Har aldri hørt om ett optisk drev som tar fyr ved å bli koblet til en molex, men så har jeg defintivt ikke sett og hørt alt her i livet.. Nei det har du ikke, og det med å ta ting bokstavelig høres det heller ikke ut som du har gjort. Kildekritikk er vel et kjent begrep for de fleste av oss. Selv har jeg i alle fall tolket ting til den betydning at leseren til ARdata døde av elektrosjokk, ikke at den eksploderte, eller skrek i smerte om noen skulle finne på å tro det. Kjenner jeg ARdata rett plugga de i den stakkars CD-ROMen sin, jumpstarte PSU og hørte det smelle kondensatorer/motorer og kjente lukta av røyk fra IC-er/andre elektriske komponenter som ikke tåler for høy belastning. Jeg antar at først DA koblet de til et multimeter og testa utspenningene fra strømforsyning, og jeg har ingen grunn til å tro at de ikke vet hva som er jord(0V) og hva som er +12V. At Microplex holder seg såpass tilbake i denne saken får det for meg å virke som de har lite å fare med, selv om Espen sier at ting er i skjønneste orden har jeg litt vanskelig for å kjøpe denne teorien. [EDIT: Må bare legge til at jeg ble imponert over den MSN-lookaliken til TEE som har fem fingre, men ingen motstående tomler til å gripe med(!). Virkelig langt nede i evolusjonen da ] Endret 6. desember 2005 av Tresprit Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 7. desember 2005 Del Skrevet 7. desember 2005 (endret) Tok en prat med ham, og han sa følgende: Da ARdata testet strømforsyningen, brente den opp en av teste CD-ROM leserne deres. De testet den og leste av 17V! 5256224[/snapback] Og ingen reagerer på at et såkalt seriøst firma som ARdata er så kloke at det første de gjør for å teste en strømforsyning er å koble den til en CD-rom-leser og ikke et voltmeter? Bare dette får meg til å tvile sterkt på sannhetsinnholdet i det meste av påstandene her. Dessuten er det vel noen som bør holde seg unna sprit her for en periode. Troen på at en strømforsyning hopper fra 12v til 17v og tilbake til 12v bare ved å bli sendt gjennom posten kvalifiserer til en egen episode av Myth busters. Endret 7. desember 2005 av kjeklulf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg