frank_jarle Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Min fulle støtte her ja, jeg syntes det er underlig at Microplex ikke følger opp denne saken, om de gjør det i denne stund eller seinere vet jeg ikke. Men for å bote på problemer og for å ikke "snurpe til" sitt eget gode rykte så syntes jeg de burde utifra plikter og rykte burde erstatte alt som var. Jobber selv i en butikk med masse kunde relasjoner og vet hvor viktig slikt er, og i denne saken ser det ut til at kunden har loven på sin side, så hvorfor det drøyer slik skjønner jeg ikke. Rett meg om jeg tar feil. Frankie Lenke til kommentar
formann Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 (endret) Vel, et power som leverer, som dere antyder, 2-3 volt for mye lager ikke noe røyksky ut av pc'en. Det burde dere vite. Trådstarter hevder at det til og med var en stor røyksky. nope. Det burde alle med litt elektronikk bagrunn vite.Skal litt mere til enn det. Har selv kjørt et power på nesten 15 volt (14,7 v) uten at det skjedde noe som helst. Dessuten har bare microplex pliktig til og erstatte poweret, hvis det var ødelagt, ikke hele pc'en. De måtte da bevist vite at noe var galt med poweret før de solgte den for at de skulle erstatte hele pc'en. Dessuten har jeg ikke hørt om power fra sunbeam som gjør at pc'en ryker, hehe. Lest litt på forum andre stedere, ikke noe kjent problem. 5247619[/snapback] Så 6.3v på 3.3v railen vil ikke kunne grille komponenter? Ja.. det burde vi alle vite. Kanskje ikke alle er like smarte som deg? Røykskyen kom mest sannsynlig ut av strømforsyningen. Det er mange som har opplevd både røyk og stikkflammer ut av strømforsyninger til PC. Jeg har selv opplevd røyk, og det værste var at PSU fungerte tilsynelatende bra etterpå. Butikken trenger ikke å vite om defekten før de er erstatningspliktige. Vet man om sånt på forhånd, så selger man selvsagt ikke produktet. I tillegg så er det straffbart. Sabotasje gir deg en fin straff .. i det minste vil de bli dømt for å ha vist grov uaktsomhet. Du burde lese litt i vårt kjære lovverk. For å spare deg for litt jobb skal jeg gi deg et lite hint; Følgeskader. Og en liten ting til. At du - eller andre for den saks skyld - ikke har hørt om noe før betyr ikke at det ikke kan skje. Endret 3. desember 2005 av formann Lenke til kommentar
Surre Sprett Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Huff, 18volt og greier.. Håper det ordner seg for kompisen sin, Microplex bør helt klart dekke disse skadene.. Lenke til kommentar
uberboss Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Ser at dere syter og klager her på forumet,men er det noen som har tipset Microplex om denne tråden? Er liksom ikke noe poeng å klage til øra detter av , hvis motparten IKKE vet om det...bare et lite tips...eller noe sånt.Send en mail til Microplex om denne tråden ,kanskje de svarer her på forumet... Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Ser at dere syter og klager her på forumet,men er det noen som har tipset Microplex om denne tråden? Er liksom ikke noe poeng å klage til øra detter av , hvis motparten IKKE vet om det...bare et lite tips...eller noe sånt.Send en mail til Microplex om denne tråden ,kanskje de svarer her på forumet... 5248078[/snapback] Jeg syntes ikke det er riktig av Microplex å svare på denne tråden, da den omhandler en kunde som ikke aktivt deltar i diskusjonen, altså en tredjepart som blir omtalt gjennom en kamerat. Hadde kunden deltatt selv og laget tråden så ville de nok svart, det ser man jo eksempel på i "Til sak mot Microplex"-tråden.. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 3. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2005 Jeg syntes ikke det er riktig av Microplex å svare på denne tråden, da den omhandler en kunde som ikke aktivt deltar i diskusjonen, altså en tredjepart som blir omtalt gjennom en kamerat. Hadde kunden deltatt selv og laget tråden så ville de nok svart, det ser man jo eksempel på i "Til sak mot Microplex"-tråden.. 5248571[/snapback] Kan være enig med dette, men igjen ønsker jeg at microplex kommer med innspill... Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Synes det er utrolig at Microplex ikke tar dette med Sunbeam. Problemet her er vel at Microplex er importør og norsk lovverk ikke gjelder i utlandet. Norsk lov tilsier at du som forbruker skal få dekket alt tap, lovene i landet hvor Sunbeam holder til sier neppe det samme. Dette gjør at Microplex sitter igjen med svarteper og sansynligvis håper at du som forbruker bare sender stashet inn i retur til butikken du handlet det fra. 5247040[/snapback] Om microplex importerer eller ikke er irrelevant, da trolig 95% av alle varer som selges i Norge kommer fra utlandet, altså, at de er importert. Dessuten vil jeg tro at slike lover gjelder i alle land... 5247111[/snapback] Norge har noen sinnsyke forbrukerlover man ikke har i andre land. Angrefrist og lignende tror jeg faktisk Norge er blandt de ytterst få landene i verden som har. 100% av alle datakomponenter som selges i Norge kommer nok fra utlandet. Forskjellen ligger i hvem som tar de inn. Nå kjenner jeg ikke til hvem som kjøper fra hvem osv, men ta f.eks Webshop AS handler fra importøren Import AS. Hvis dette hadde skjedd med et produkt kjøpt fra Webshop AS ville disse sendt "problemet" videre til Import AS. Disse driver med stor-import så produsenten bryr seg faktisk om Import AS. Produsenten tar ansvaret fordi frykten for å gi dårlig inntrykk til Import AS ikke er verdt det. For Microplex som ikke har noen "Import AS" og dytte ting videre på, og de importerer i såpass liten skala at produsentene gir ganske faen i dem så prøver Microplex å få forbrukeren til å sitte igjen med svarteper. Lenke til kommentar
w00pla Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 (endret) er psuen fortsatt i livet? ( apostroff eller ke det kallast brukes ikkje i det norske språk so å skrive PSU'en er feil, det skal vere PSUen ) 18V høyres jo gøy ut det.. 5247872[/snapback] Hvordan skriver du genitivformen av noe? Ghosts, eller ghost's? Det er bindestrek i ord som ikke brukes på norsk, men mange er glade i bruke det. Folk er redde for lange ord...Men ja...Jeg regner med at du skjønner poenget mitt. --------- Angående saken: Hvis strømforsyningen leverer 18V er det helt klart en defekt ved selve strømforsyningen, og noe som Microplex er forpliktet til å erstatte. Både selve strømforsyningen og de tapene som denne har forårsaket. I tillegg burde de også i slike saker nesten være forpliktet til en liten erstatning ovenfor eier av datamaskinen som mest sannsynligvis har lidd datatap og hatt større problemer enn nødvendig siden Microplex ikke ville erkjenne sin part i saken. Mitt tips er å sende brev til TV2 hjelper deg, eller FBI, samt en kopi av brevet til Microplex. Det viktigste her er å være konsekvent og saklig. Det finnes sikkert standardbrev for dette (eller i samme gaten i alle fall) som man kan få fra forbrukerrådet. Grunnen til at jeg anbefaler dette er rett og slett fordi at ting tar tid i de offentlige etatene. Ang. tidligere påstand om at ARdata ikke skulle greie å måle utspenningen til en PSU: Selv om ARdata ikke er verdens mest kompetente gjeng, så tviler jeg ikke på at de greier å finne feil ved en strømforsyning. Man skal heller ikke se bort i fra at de har en PSU-tester heller... Endret 4. desember 2005 av Tresprit Lenke til kommentar
drvcd Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 (endret) Norge har noen sinnsyke forbrukerlover man ikke har i andre land. Angrefrist og lignende tror jeg faktisk Norge er blandt de ytterst få landene i verden som har. Nå gjelder da 14 dagers angrerett i hele europa på "fjernsalg" , inkl auksjoner. Loven er klar. Jeg syntes Microplex burde ta inn alle komponentene, finne feilen, erstatte om de finner produktfeil og få pengene tilbake fra produsent. Kan ikke skjønne at produsenten ikke må holde seg til norske lover og regler dersom de skal selge varer i Norge. Hadde selv nylig en brann i PC grunnet feil på vannblokk, der PCen gikk opp i flammer grunnet lekkasje. Sendte krav til MPX, som ønsket alle komponenter og MPX kom frem til at de måtte erstatte det tapte, også det jeg ikke hadde kjøpt hos der. Tror ikke MPX gjorde dette for å være grei med meg, men fordi de faktisk er forpliktet til det. Stå på og takk for tipset; Visste ikke at Microplex var en gjenganger hos forbrukerrådet. Noteres bak øret. Endret 4. desember 2005 av drvcd Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Lurer i det heletatt på hvordan PSU`en levde etter en slik belastning? En annen ting jeg lurer på, garantien for at brukeren ikke har montert noe feil? en Spacer, skrue som ligger en eller annen plass. Men ta det med Microplex, tror nok det vil hjelpe deg på best mulig måte. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Lurer i det heletatt på hvordan PSU`en levde etter en slik belastning?En annen ting jeg lurer på, garantien for at brukeren ikke har montert noe feil? en Spacer, skrue som ligger en eller annen plass. Men ta det med Microplex, tror nok det vil hjelpe deg på best mulig måte. 5250684[/snapback] Såvidt jeg vet (med forbehold om at jeg husker loven), så er det selger som isåfall må bevise at noe annet har ødelagt maskinen(?) AtW Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Har selv en kamerat som har vært utfor det samme. PSUen leverte alt for mye til harddiskene og andre enheter. Da han skrudde på pc'en sto en 30cm lang stikkflamme ut av harddisken Var selv der og så det hele. Og da x800xt-pe kortet hans endte som en forvridd plastklump, ringte han forhandleren. Med bilder og det hele sende han mail. Og etter et par dager kom en "budbil" fra forhandleren, henta hele pc'en, og sendte han en ny med samme specs etter et par dager! God service. Personlig syns jeg microplex bør prøve å øke servicen sin, kundebehandlingen er heller ikke veldig proffesjonell. Feil kan skje, men da får man rydde opp etter seg! Så en anbefaling til microplex: Ta kontakt med sunbeam, hør hva i all verden dette er, om de ikke kan gi svar, så gi erstattning. Har sett flere saker her på forumet i det siste angående dårlig service. Til trådstarter: Utrolig kjedelig dette her, og håper alt ordner seg for kameraten din! Mvh Chris Lenke til kommentar
Ko_deZ Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Lurer i det heletatt på hvordan PSU`en levde etter en slik belastning?En annen ting jeg lurer på, garantien for at brukeren ikke har montert noe feil? en Spacer, skrue som ligger en eller annen plass. Men ta det med Microplex, tror nok det vil hjelpe deg på best mulig måte. 5250684[/snapback] Det at PSUen leverer 18V er en god nok grunn til å kunne si at dette var PSUens feil. At den overlevde er ikke så usansynlig. Den tross alt bare leverte strøm, det var hovedkortet (og kanskje andre ting) som ikke tålte spenninga. På 12V så ville jeg brukt 16V kondensatorer i nærheten av komponenter for å glatte spenninga. Kjører man 18V på dem, så både smeller det og ryker det. ICer som er spesifisert til 12V vil begynne å ryke, og det kan ryke ganske mye av dem. Indiansk røyksignalgenerator lagde jeg mange av under ingeniør-studiene mine, så jeg vet hva jeg snakker om der. Riktignok er det noen komponenter som tåler juling bedre enn andre, men det er neppe så dyre komponenter i en PC. Siden mange skjermkort og hovedkort nå tar mye av strømmen fra 12V, og har egne spenningsregulatorer for CPU, så er det naturlig å tenke at spenninga ut til CPU og RAM også har blitt for høy. Jeg vet ikke hvor mange som har luktet en svidd CPU, men i gamle dager tålte dem ganske mye spenning, og etterhvert så lukta det ikke godt. Det er utallige ting som kan ha blitt herpa her. Elektroniske kretser holder det de er spesifisert for. Å gi dem 50% mer juice er ikke et godt valg. Ifølge kjøpsloven skal microplex her erstatte alt som er blitt ødelagt. Det burde ikke være nødvendig å ta opp til diskusjon. -Ko_deZ- Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Jo stemmer det ATW, men kan huske jeg hadde et slikt tilfelle før. Et hovedkort som svidde IDE disker og da fikk jeg slengt en lov i annsiktet. Men dette er en del år siden så kan ikke huske hvordan den lyder. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Noen her som kan fiske fram loven hvor det står om slike følgefeil ? hvis den eksisterer that is. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 fkjl §34 følgeskader/produktskader og produktansvarsloven av 23. desember 1988 Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 LOV 1988-05-13 nr 27: Lov om kjøp. § 40. Erstatning. Bør vel også føyes med. Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 4. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2005 Lurer i det heletatt på hvordan PSU`en levde etter en slik belastning?En annen ting jeg lurer på, garantien for at brukeren ikke har montert noe feil? en Spacer, skrue som ligger en eller annen plass. Men ta det med Microplex, tror nok det vil hjelpe deg på best mulig måte. 5250684[/snapback] Ikke min data, og ja, han har kontaktet micoplex flere ganger. Les første innlegg grundig pls Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Lurer i det heletatt på hvordan PSU`en levde etter en slik belastning?En annen ting jeg lurer på, garantien for at brukeren ikke har montert noe feil? en Spacer, skrue som ligger en eller annen plass. Men ta det med Microplex, tror nok det vil hjelpe deg på best mulig måte. 5250684[/snapback] Ikke min data, og ja, han har kontaktet micoplex flere ganger. Les første innlegg grundig pls 5251190[/snapback] Jeg er litt enig med andre her, synes ikke det gir noen mening at Microplex og en tredjeperson skal "slåss om dette" på forumet AtW Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 4. desember 2005 Del Skrevet 4. desember 2005 Men så er det ikke helt din data Men uansett.... Microplex og brukeren selv må da kunne løse dette på en grei og enkel måte? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg